Page 1 of 2
Maxim huoltolaatikko.
Posted: Thu Feb 28, 2008 21:38
by Ned Flanders
Onko kuvassa oleva huoltolaatikko aivan tavallinenvyölaatikko vai sisäosia jaettu jotenkin?
öljy/muut purkit lienee Pyöristettyjä toiselta kantilta.
Ja kuuluuko tuohon muuta?
kuulunee
Posted: Thu Feb 28, 2008 22:00
by greendevil
ainakin oma erillinen työkalulaukku tilbehööreineen
Posted: Fri Feb 29, 2008 19:01
by JVA
Käsittääkseni venäläisillä oli työkalulaatikko, jossa oli mm Palokankaan kirjassa kuvatut varusteet. Kun jostain löytäisi ohjesäännön, josta tuo kuva on napattu niin siinä varmaan olisi kuva myös tuosta työkalulaatikosta.
Posted: Sat Mar 01, 2008 13:13
by Ned Flanders
Eli tuossa ei välttämättä ole muuta kuin nesteet? Nyt kun muistelen niin venäläisillä oli työkalut myös kangaskäärössä?
Posted: Sun Mar 02, 2008 15:17
by JVA
Ovat varmaan venäläisetkin käyttäneet kangaskääröjä. Heillähän oli käytössä myös tatsanka-konekiväärikärryt, joissa varmaan on ollut tilaa myös huoltolaatikolle

Ainakin D-pikakiväärissä oli erillinen metallinen työkalulaatikko.
Posted: Sun Mar 02, 2008 22:35
by Ned Flanders
Onko tässä tatsanka-kärryt? Mihin asti noita käytettiin, muistelisin kuvien pohjalta että aika myöhään

Posted: Mon Mar 03, 2008 18:06
by JVA
Valokuvista päätellen voivat olla hyvinkin Tatsankat. Kärryistä löytyy kuvia, jossa miehistön varustus on m/43 (mm Bolotinin kirja), joten yllättävänkin myöhään nuo kärryt olivat käytössä.
Re: Maxim huoltolaatikko.
Posted: Fri Apr 03, 2009 19:26
by JVA
Ned Flanders wrote:Onko kuvassa oleva huoltolaatikko aivan tavallinenvyölaatikko vai sisäosia jaettu jotenkin?
öljy/muut purkit lienee Pyöristettyjä toiselta kantilta.
Ja kuuluuko tuohon muuta?
Kuvassa oleva "huoltolaatikko" on normaali maximin venäläinen vyökannu. Itse sain kuvan mukaisen paketin omaan kokoelmaani ja kannussa olevat purkit olivat tosiaan toispuoleisesti pyöristettyjä. Kannuun jää tilaa vielä purkkien lisäksi jollekin muulle materiaalille, mutta vielä en ole keksinyt mitä se voisi olla?
Re: Maxim huoltolaatikko.
Posted: Fri Apr 03, 2009 19:50
by HL/A
Mikseivät venäläiset olisi kuljettaneet öljykannuja ja muita tarvikkeita vyölaatikoissa samaan tapaan kuin saksalaisetkin
Tämähän helpottaa mittojen puolesta kuormaamista melkoisesti.
Saksalaisten muuhun käyttöön pakatut vyölaatikot olivat väärinkäsitysten välttämiseksi erityisesti merkittyjä. Onko kukaan nähnyt vastaavasti merkittyjä venäläisiä vyölaatikoita, vai onko ne kaikki SA'n toimesta maalattu uudelleen:?:
Varsinainen työkalulaukkuhan kulki KK-miehistön olalla ja sellaisesta löytyy tälläkin foorumilla kuvia.
Re: Maxim huoltolaatikko.
Posted: Sun Apr 05, 2009 11:01
by JVA
Itse kallistun myös tähän teoriaan. Suomessa lienee nuo öljykannut yms romutettu heti sodan jälkeen, koska en niitä ole juurikaan missään nähnyt myytävänä. Oma paketti on tullut ulkoimailta (Saksa), ja vyölaatikko on ihan normaali ilman mitään erikoismerkintöjä tai värejä. Edelleen pohdituttaa, mitä muuta tuohon "huoltolaatikkoon" on kuulunut kuin nuo nestekannut. Jotain sinne on vielä tarkoitettu vapaasta tilasta päätellen. Työkalulaukkuhan sitten olikin erikseen ja siitä on keskusteltu tämän linkin takana
http://www.pkymasehist.fi/phpBB2/viewto ... =63&t=6096
Re: Maxim huoltolaatikko.
Posted: Sun Apr 05, 2009 15:42
by Canet
Neukkujen maximin pyörälavetissa oli aisassa kiinni pieni peltirasia, mutta mahtuiko sinne muuta kuin varalukko?

Tuommoisia oli vielä 70-luvun lopulla asekäsittelyn harjoitusmateriaalina.
Re: Maxim huoltolaatikko.
Posted: Sun Apr 05, 2009 15:55
by HL/A
Ei tuohon venäläisen tai suomalaisen Maximin lavetin koteloon mahdu kuin lukko ja korkeintaan hieman tappuraa.
Saksalaisen MG08 rekilavetissa on useampia kiinnikkeitä lukolle, varapiipulle, työkaluille yms.
Re: Maxim huoltolaatikko.
Posted: Sun Apr 05, 2009 17:14
by JVA
Canet wrote:Neukkujen maximin pyörälavetissa oli aisassa kiinni pieni peltirasia, mutta mahtuiko sinne muuta kuin varalukko?

Tuommoisia oli vielä 70-luvun lopulla asekäsittelyn harjoitusmateriaalina.
Sokolov-jalustassa oleva varalukon kotelo on asennettu suomessa yleensä huolto-ja korjaustoiminnan yhteydessä. Alkuperäiskuntoisissa jalustoissa tuota koteloa ei ole. Tästä herääkin kysymys varalukon säilytyspaikasta puna-armeijassa. Periaatteessa se mahtuu sekä tuonne vyökannuun, että työkalulaukkuun

Varapiippua ilmeisesti kannettiin samanlaisessa kangaspussissa kuin Emman varapiippua.
Re: Maxim huoltolaatikko.
Posted: Sun Apr 05, 2009 17:31
by HL/A
Ainakaan omassa neukkujen työkalupussissani olevassa sisällysluettelossa ei lukkoa mainita ollenkaan, vaikka se sinne hyvin mahtuisikin. Kokoelmassa on varikkomyynnistä joskus löytynyt kankainen varapiipun pussi jonka läpässä tyypillinen venäläinen pakettinappula lukituksena.
Re: Maxim huoltolaatikko.
Posted: Sun Apr 05, 2009 20:39
by Ned Flanders
JVA wrote:Itse kallistun myös tähän teoriaan. Suomessa lienee nuo öljykannut yms romutettu heti sodan jälkeen, koska en niitä ole juurikaan missään nähnyt myytävänä. Oma paketti on tullut ulkoimailta (Saksa), ja vyölaatikko on ihan normaali ilman mitään erikoismerkintöjä tai värejä. Edelleen pohdituttaa, mitä muuta tuohon "huoltolaatikkoon" on kuulunut kuin nuo nestekannut. Jotain sinne on vielä tarkoitettu vapaasta tilasta päätellen. Työkalulaukkuhan sitten olikin erikseen ja siitä on keskusteltu tämän linkin takana
http://www.pkymasehist.fi/phpBB2/viewto ... =63&t=6096
Onnittelut jälleen hyvästä löydöstä.