Lukko runko on ihan 91, mutta kampi on asev.1 jäljiltä, itselläni on toinen projekti mikä pitäisi väsätä, Valmetin TAK-85 piippuaihiosta, kun vaan tukin jaksaisi vääntää, tässä juuri hopealla jotettu kampi ja sen kevennys näkösyistä kaikkea se mies jaksaakin väsätä !
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
niin, nyt pitää ottaa kiväärin anatomia esiin, tuo kuvassani oleva käikäle on ainakin oman terminologiani mukaan lukkorunko, taasen missä lukko liikkuu kutsutaan lukonkehykseksi, kun puhutaan ettei käy tukkiin ilmeisesti puhutaan kehyksestä, empä tiedä muuten rehellisesti onko M39 kyhyksesessä eroa esim M28 kehykseen ! M39 lukko ei taas käy M28 kehykseen ellei vaihda yhdyssälettä joka M28:ssa on niillä "ohjurikorvakkeilla". Mutta ei Mosininkaan kehykseen tuollainen M28-76 lukko käy sepittämättä sillä kammen kohdalta ja makasiiniin syötävän patruunauran kohdalta kehyksessä on sellainen "korvake" jotka joutuu leikkaamaan kehyksestä pois !
olipas sekavaa mietiskelyä
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Korjataan hieman; yhdyssäleen korvakkeet löytyvät m27 mallin alkupään tuotannon yksilöistä.Lukonkehyksessä on vastaavat urat.Nimikkeet lukkorunko ja lukon kehys tosiaan sekoittuvat usein.Lukonkehyksissä ei ole eroa pl. tuo m27 kehys.
Pyydän anteeksi termivirhettä.... Siis LUKKOKEHYS oli kyseessä...
Pitäisi siis saada Antsu keskusteluun mukaan kertomaan miksi... Mulla on edelleen projekti vaiheessa kun en uskalla metsästää 76 tukkia ennenkuin asia on varma.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Kävi juuri viime viikolla, kaverin kanssa sähköpostitse puheltiin näistä lukonkehyksistä ja kaverilla (ei kuitenkaan näitä ampumakavereita )tuli koko ajan tuo lukkorunko ja sitten kun hän sai vihdoin vaihdettua sanan lukonkehykseen,aloin itse puhumaan,eli kirjoittamaan lukkorungosta.
kävä kyllä tarkka-ampujakiväärien m/28-76 ja m/27-66 mallien tukit eroavat lukkorungon ja lippaan takaruuvin kondalta niin paljon toisistaan, että on lähes mahdotonta laittaa siihen tavallista sotilaskivääriä. M/27-66 tukkiin täytyisi laittaa taakse ko. kohtaan jonkinlainen puupala tai holkki kohtaan, jossa taka kiinnitysruuvi kulkee. Siinä on ollut m/27 osista muunnettuna. Muuten ko. kiväärien ulkomuoto oli molemmissa samanlainen, mutta tässä pähkinäpuuta.
Tässä on Antsun kirjotelma asiasta. Ottakaa viisaammat kiinni mistä saatte.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland