Sinistyksestä ja sinistämisestä

Kertomuksia ja kuvauksia aseiden kunnostamisesta, entisöinnistä tai muuten vaan modaamisesta.
User avatar
Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2449
Joined: Sat Feb 11, 2006 10:13
Location: Zella-Mehlis

Post by Spieß »

Tuo Super Sini on kyllä ehdottomasti ykköstuote kylmäsinistykseen, muuta melko myrkkyä...kannattaa käyttää hanskoja...
Si vis pacem, parabellum...
Image

GRinda

Post by GRinda »

Spiess wrote:Tässäpä sinulle vanha SA:n käyttämä sinistys/mustaus seos:

Natriumnitriittiä 6 kg
Chilen salpietaria 2kg
Kloorikalkkia 2kg
Kautsinsoodaa 32 kg
Vettä 48 litraa
Chilen salpietari on natriumnitraattia http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_nitrate
Kautsinsooda tulee luultavasti sanoista caustic soda eli kyseessä natriumhydroksidi http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_hydroxide
Kloorikalkki vaikuttaisi olevan "lime chloride", joka on yhtäkuin kalsiumhypokloriitti eli valkaisuainetta :miettii: :D

Täällä toinen mustauskylpykoostumus:
http://kerppu.hut.fi/opiskelu/materiaal ... ittaus.PDF
Natriumhydroksidia 110kg
Natriumnitraattia 5,5kg
Natriumnitriittiä 5,5kg
Vettä 100l

Sen verran tulee hintaa ettei ehkä ihan yhtä torrakkaa varten kannata alkaa liemiä keittämään.

sovmil
valik
valik
Posts: 368
Joined: Sun Feb 12, 2006 22:10
Location: Kotka

Post by sovmil »

Niin...siiis : suhteethan voi pienentää vaikka sadas tai tuhannes osaan noista kaavoista ja kas lopputulos on sama !

Eli älkää nyt hemmetissä menkö tommosia mega määriä ostamaan kemikaaleja !

GRinda

Post by GRinda »

Asetta joutuu pienentämään vaan sitten kanssa, tämä oikea mustausaine ei käy mihinkään paikkakorjauksiin käsittelyn vaatimien lämpötilojen vuoksi. Pieniä osia voi tietysti käsitellä pienemmillä määrillä. Aseen mittainen kaukalo vaan syö kummasti tuota litkua...

sovmil
valik
valik
Posts: 368
Joined: Sun Feb 12, 2006 22:10
Location: Kotka

Post by sovmil »

Joo kieltämättä koko aseen keittäminen,mutta on tuo 100l aikamoinen määrää.

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

Kesä ja kärpäset on ihana asia. Sain tossa päivällä loistavan idean ja rupesin sitä toteuttaan. Pistin 39 raudat pariksi tunniksi auringon paisteeseen ja tämän jälkeen putsasin tinnerillä. Rupesin sitten korjaamaan pikasinillä. AVOT kun tuli hyvä. Ohjeissahan painitaan lämmön vaikutus, mutta en oikeesti uskonut sitä näin hyväksi. Jos on pikku fiksiä, niin suosittelen kokeilla tota valohoitoo pihalla auringon paisteessa. Koskaan ei ole lopputulos ollut niin hyvä kuin tänään.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

User avatar
Stoppari
vääp
vääp
Posts: 256
Joined: Sun Aug 27, 2006 18:31

Kemikaalien määrät...

Post by Stoppari »

Moikkelis!
Tässä ohjeessa olevat suuret määrät on ihan oikeat.Syy siihen on se, että sinistyslämpötila on niin tarkka, että vettä haihtuu liuoksesta aika nopeaa.Siis, jos esimerkiksi teet vaikka puolet tuosta reseptistä, saat varautua puolta isompaan veden lisäykseen kattilaan.saati sitten, jos tekee kymmenesosan...Et pysty pitämään liuoksen väkevyyttä oikeana, että mustaus onnistuisi...Siis, suurempi määrä mäskiä on helpommin hallittavissa.Seoksen väkevyys ja lämpötila on oltava ehdottoman tarkat.

Anti-Corrol

Post by Anti-Corrol »

Wittmann wrote:Ohjeissahan painitaan lämmön vaikutus, mutta en oikeesti uskonut sitä näin hyväksi. Jos on pikku fiksiä, niin suosittelen kokeilla tota valohoitoo pihalla auringon paisteessa. Koskaan ei ole lopputulos ollut niin hyvä kuin tänään.
Hyvä, että aineeseen ollaan tyytyväisiä. Muistakaa myös sinistettäessä Super-Sinillä, että yhtä tärkeää on tuo aineen HUOLELLINEN huuhteleminen pois sinistetystä kohteesta. Runsaalla vedellä, taikka kaikista parhaimman tuloksen antaa ihan tavallinen ruokasooda sekoitettuna veteen. Tuosta ei ole kyllä kokemusta, mutta eräs aseseppä antoi tämmöisen vinkin messuilla. Tuo tulee käyttöohjeeseen, kunhan on itse ensin kokeiltu.

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

Anti-Corrol wrote:
Wittmann wrote:Ohjeissahan painitaan lämmön vaikutus, mutta en oikeesti uskonut sitä näin hyväksi. Jos on pikku fiksiä, niin suosittelen kokeilla tota valohoitoo pihalla auringon paisteessa. Koskaan ei ole lopputulos ollut niin hyvä kuin tänään.
Hyvä, että aineeseen ollaan tyytyväisiä. Muistakaa myös sinistettäessä Super-Sinillä, että yhtä tärkeää on tuo aineen HUOLELLINEN huuhteleminen pois sinistetystä kohteesta. Runsaalla vedellä, taikka kaikista parhaimman tuloksen antaa ihan tavallinen ruokasooda sekoitettuna veteen. Tuosta ei ole kyllä kokemusta, mutta eräs aseseppä antoi tämmöisen vinkin messuilla. Tuo tulee käyttöohjeeseen, kunhan on itse ensin kokeiltu.
Lainaan vielä tuotteen edustajaa. Muinaiset varikkomiehet opetti tosta putsauksesta sen, ETTÄ ÄLÄ PRKL SOTKE VETTÄ JA ASETTA!!!!!!!!!!!!!!

Eli kauniisti sanottuna osat pitää pestä käsittelyn jälkeen, mutta peskää ne hienolla öljyllä esim CRC (anti-corrol ei varmaan edusta sitä anteeksi) Koska öljy poistaa ylimääräiset jämät ja suojaa pintaa.

Ai niin ja viikonlopun lämpötila minun kesäterassilla oli 39 astetta ja musta rauta oli varmaan vielä lämpösenpää aurinkoa paistatellessa.

Periaatteessa jokainen koti-pioneeri suunnittelee nyt tuota lämmitystä. Mä olen aiemmin lämmitellyt puhaltimella ja tulokset on ollut vähän niin ja näin. Joskus ok ja joskus jotain muuta. Jos ajattelee tuon pitkän lämmityksen vaikutusta, niin pistoolin osat uuniin lämpeneen (älkää sanoko vaimoillenne, että minä ehdotin) ja torrakon osat saunaan (tehkää salaa). Etuna on tasalämpöisyys ja lämmin tuote. En ole kyllä tarkastellut sitä, että onko parempi hinkata myös kuumassa, että vaikuttaako jäähtyminen tulokseen.

Sana on vapaa ja pikku-pioneerit voi tehdä kokeiluja...
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

User avatar
Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2449
Joined: Sat Feb 11, 2006 10:13
Location: Zella-Mehlis

Post by Spieß »

hanasta tulee n. 60 asteista vettä..... :shock: ja vedellä peseminen on ihan ok kun vain öljyää hyvin jälkeen...niin tehdään myös kuumasinistyksessä
Si vis pacem, parabellum...
Image

Anti-Corrol

Post by Anti-Corrol »

Niin, jäi kirjoittamatta tuo, että huuhtelun jälkeen kohde öljytään ja kiillotetaan pehmeällä kankaalla. Aseöljyllä ja semmoisellä millä on hyvä tunkeutuvuus. En kerro merkkiä, mitä suosittelen, mutta arvaatte varmaan. Älkää käyttäkö ainakaan semmoista, mikä haihtuu nopeasti.
http://www.anti-corrol.com/siniohje.html
Last edited by Anti-Corrol on Fri Sep 07, 2007 6:45, edited 1 time in total.

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

Kiitokse hra Anti-Corolille näytepakkauksesta.

Siis Crc:tä käytetään pesemiseen ei suojaamiseen. Siis kun tämä nimeltämainitsematon öljy ruiskutetaan pintaan ja kuivataan rätillä pois, niin tulee se hyvä pinta. Tämän jälkeen tietysti laitetaan muunmerkkistä aseöljyä pintaan.

Itse henk.koht vastustan kaikissa määrin kokonaisen aseen käsittelyä veden kanssa. Eri asia on jos ase on päreinä, eikä mitään akselia yms ole kiinni, mihinkä se vesi voi jäädä.

No tässäkin asiassa on kahta koulukuntaa ja minä olen öljyn suosija.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

User avatar
Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2449
Joined: Sat Feb 11, 2006 10:13
Location: Zella-Mehlis

Post by Spieß »

Wittmann wrote:Kiitokse hra Anti-Corolille näytepakkauksesta.

Siis Crc:tä käytetään pesemiseen ei suojaamiseen. Siis kun tämä nimeltämainitsematon öljy ruiskutetaan pintaan ja kuivataan rätillä pois, niin tulee se hyvä pinta. Tämän jälkeen tietysti laitetaan muunmerkkistä aseöljyä pintaan.

Itse henk.koht vastustan kaikissa määrin kokonaisen aseen käsittelyä veden kanssa. Eri asia on jos ase on päreinä, eikä mitään akselia yms ole kiinni, mihinkä se vesi voi jäädä.

No tässäkin asiassa on kahta koulukuntaa ja minä olen öljyn suosija.
aivan kuumasinistyksessä ase onkin aivan päreinä ja pitääkin olla ja sillon voi käyttää vettä, en minäkään muuten menisi vettä aseen päälle heittämään..
Si vis pacem, parabellum...
Image

wikke
res vänr
res vänr
Posts: 773
Joined: Mon Oct 22, 2007 10:36

Post by wikke »

Kestääköhän apteekin lateksihanskat, ne klasari nakki spärdärit tätä super siniä?

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

En suosittele apteekkihanskaa...

Olen käyttänyt ihan normaalia kumihanskaa.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Post Reply

Return to “Aseiden rakentaminen ja kunnostaminen”