Tukki puhtaaksi?

Kertomuksia ja kuvauksia aseiden kunnostamisesta, entisöinnistä tai muuten vaan modaamisesta.
Post Reply
Ned Flanders
kenr
kenr

Tukki puhtaaksi?

Post by Ned Flanders »

Onko tiedossa konstia poistaa öljy/muu kökkö tukista?
Öljy näyttäisi imeytyneen syvälle ja erottuu aika inhottavasti kun puuosat muutoin vaaleat ja hyvä kuntoiset.

Uuni lämmitys?

FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima

Post by FTR »

Itse noita tapoja aikanaan kuuklettelin, suurin osa on kyllä valitettavasti unohtunut. Itse olen pari tukkia puhdistellut uuninpuhdistusaineella. En tiedä onko tapa hyvä, koska ei ole tullut vertailtua muilla tavoilla putsattuihin. Puhdistuaineella on vaan paha tapa muuttaa joitain kohtia hieman vihertäväksi. Tästä onneksi selvisin laadukkaalla hieman väriä sisältävällä Tarkka-tukkiöljyllä.
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -

monni
vääp
vääp

Post by monni »

Tää on ollut minulle laiskana miehenä toimiva tapa. Astianpesukone.

Tosin olen uittanut vaan karbiini koon tukkeja. Sillä lähtee sitten kaikki ja pitää aloittaa tukin käsittely alusta hionnalla jne. Ei siis se hellävaraisin konsti koska sitten joutuu tekemään töitä päästäkseen takaisin orggis ulkonäköön. Eikä se astianpesukone siitä miksikään mene tai pilaa konetta.

Kerran yhtä mauserin tukkia puhalsin kuumailmapistoolilla (maalinpoistaja) Sitä pitää sitten tehdä ulkona koska juoksemaan rupeava rasva ja öljy käryttää + on jumalattoman kuumaa. Siitä tukista tirsusi valehtelematta melkeen desi jotain öljypihkaa. Ulkonäkö pysyi samana.

Sturmmann
mars
mars

Post by Sturmmann »

Bräkclean, kokeile! Poistaa rasvan ja ei vahingoita puuta. Voithan ensin testata jossain harjoituskappaleessa.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

J
luutn
luutn

Post by J »

Ksyleeni on myös hyvä, sitä olen ite käyttänyt.

Ned Flanders
kenr
kenr

Post by Ned Flanders »

Noitapa koitellaan ja viimeiseksi jos muu ei niin astianpesukoneeseen sitten.
Kiitokset

H-D
kaarterikmest
kaarterikmest

Post by H-D »

Useita tukkeja on tullut puhdistettua ja esim. asetoni on hyvä aine tai ksyleeni myös kunhan on nopeasti haihtuvaa tavaraa,kolhuihin höyryä jos haluaa oikoa painaumia ja tukkiöljy pintaan.

Ned Flanders
kenr
kenr

Post by Ned Flanders »

Niin, mietin tuossa jo aikaisemmin josko kolhut oikenesivat astianpesukoneessa :miettii:

Sturmmann
mars
mars

Post by Sturmmann »

En usko että pesukoneessa, mutta höyrysilitysraudalla oikein hienosti. Mauser 98k:n tukkia itse käsittelin niin, että melkoisen suuretkin lommot oikenivat ja pienet katoavat ihan silmissä.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Post Reply

Return to “Aseiden rakentaminen ja kunnostaminen”