Page 1 of 1

Vetterli-projekti... ja havaintoja.

Posted: Sat Aug 04, 2012 0:44
by Arisaka t-38
Suunnittelin aikoinaan keskisytytys-muunnosta Vetterlistä.
Tarkoituksena oli hommata tuohon W.v Steigerin tekemään toinen lukko, jonka voisi porata päästä auki, mutta suunnitelmat muuttuivatkin, kun löysin sekalaisen läjän Vetterlin osia (pari lukkoa, pari kehystä, yhden piipun ja muutamat syöttökoneistot) ja tutkin Steigerin liian hyväkuntoiseksi riskeerata tämmöisissä kokeissa.

Kokosin sitten näistä osista S.I.G:n lukkorunkoon jotakin kiväärin näköistä valmiiksi auki poratulla lukon päällä. Projektissa oli jopa perä tallella, mutta siihen oli kaiverrettu kylkeen patch box jostakin tuntemattomasta syystä.

Aseessa on osia ainakin viidestä eri Vetterlistä (m-1869 ja 69/71)
Hyvin ovat osanneet tehdä keskenään vaihtokelpoisia osia jo tuolloin, ainoastaan piippukierre oli väljä Keller/Aaraun lukkorungossa tuolle mukana tulleelle piipulle, kun taas S.I.G:n lukkorunkoon tuo sopi erittäin hyvin.

Lukkoja on kaksi, näissä ovat kaikki osat vaihtokelpoisia (ja lukot sopivat kaikkiin kolmeen runkoon). Liipaisinkaari-pohjalevy-syöttökoneistoja löytyy pari, joista toinen on S.I.G:n (?) malli 1869.. Sopii muuten täydellisesti S.I.G:n 1873 tehtyyn runkoon, kuin myöskin Kellerin runkoon, Steigeriin tuota en ole vielä kokeillut.

Puuosatkin löytyivät pitkän hakemisen jälkeen (valmistajasta ei tietoa) Sovitukset passasivat hyvin tuohon S.I.G:n runkoon, etutukin kiila passasi täydellisesti tuohon piippuun (puut ovat samalla numerolla), kun taas Steigerin etutukissa tuo kiila on pikkuisen edempänä (osia on toki kokeiltu ristiin).

Vielä siderenkaat ja takatähtäin jostakin, niin tuo palapeli olisi taas kokonainen (ties monenko vuosikymmenen jälkeen)

Tarkoitus olisi tehdä mahdollisesti tuosta ase perinneammuntaan, jos vain osien kunto antaa myöten.

Re: Vetterli-projekti... ja havaintoja.

Posted: Sat Aug 04, 2012 16:22
by smokeball
Olen miettinyt oman graftoonin muuttamista kisakelpoiseksi. Harkinnassa on ollut teettää lukonpää jolloin vanha säilyisi alkuperäisessä kunnossa.
Jenkeistä saisi valmiita hylsyjä ja Leeltä löytyisi edulliset holkit, mutta nämä nykyiset ajat ova tehneet aika mahdottomaksi tilata asetavaraa sieltä. :(

Re: Vetterli-projekti... ja havaintoja.

Posted: Sat Aug 04, 2012 18:56
by Arisaka t-38
Itse hommasin holkit aikoinaan JPR-companyn kautta suoraan CH4D:ltä.
Hylsyaihioksi suositeltiin 348 Winchesteriä (sama kantalaippa ja riittävän pitkä hylsy katkaisun jälkeen)
Olen koesupistanut pari 45-70 hylsää ja nuokin ovat aika lähellä, uskoisin, että parin kevytlatingin jälkeen hyvinkin sopivia.

Täältä saattaisi löytyä yksi Vetterlin lukon runko + kampi, jahka tuo projekti alkaa saamaan suuntaviitat.

Re: Vetterli-projekti... ja havaintoja.

Posted: Tue Aug 07, 2012 7:43
by angl.zakaz
.45-70 toimii jotenkin , ulosvedin voi lipsua kantalaipasta, mutta hylsy on helppo poistaa vaikka pienellä ruuvimeisselillä.
.348 Win on paras aihio, niitä kannattaa kysyä Gunhill Storelta.
Mulla on Leen holkit ja ovat olleet hintansa väärtit.
Patruunan pituuden kun passaa sopivaksi, niin ne voi syötellä makasiinista.

Re: Vetterli-projekti... ja havaintoja.

Posted: Tue Aug 07, 2012 13:55
by TAK85
Sattuisiko Arisakalla olemaan siinä varaosakasassa Vetterlin lukon kohdalla kehyksessä olevaan poikittaiseen aukkoon kuuluvaa osaa ylimääräisenä. Oma taydellinen (pistimineen) Vetteri on ollut jo vuosia sellaista vailla.

Re: Vetterli-projekti... ja havaintoja.

Posted: Tue Aug 07, 2012 16:45
by Arisaka t-38
TAK85 wrote:Sattuisiko Arisakalla olemaan siinä varaosakasassa Vetterlin lukon kohdalla kehyksessä olevaan poikittaiseen aukkoon kuuluvaa osaa ylimääräisenä. Oma taydellinen (pistimineen) Vetteri on ollut jo vuosia sellaista vailla.
Tuossa Rychner & Kellerin kehyksessä pitäisi olla lukon salpakiila paikoillaan.
Irtonaista ei valitettavasti ole.
Katsotaan tilannetta projektin edetessä, kun yksi valmistuu, niin loput osat joutavat tarvitsijoille.

Projektin seuraava askel on sitten putkilippaan teko, onneksi tuosta W.v Steigeristä saa mallin lippaalle.
Saapa nähdä, joutuuko siderenkaatkin kaivelemaan raudan sisältä.. :roll:

Apropoo... näyttäisi, että tuo piippu on mallista 1869, tai sitten 69/71:ssä on käytetty 1869:n liipaisinkaari-syöttörakennetta, numero piipulle ja liipaisinkaarelle on 6116 S.I.G:issä oleva lukon kampi on myös tässä ryhmässä.

Lukko paljastui Rychner & Kellerin tuotteeksi, lukosta löytyi numero 12702 ruosteen alta, joka on sama kuin kehyksessä, lisäksi löytyy patruunannostaja, liipaisin ja virekynsi.

Kolmas sarjanumero 10524, löytyy tuosta keskisytytteisestä lukon rungosta, nallipiikistä, yhdestä pohjalevystä, patruunannostajasta, sekä irtonaisesta liipaisinkaaresta.

Kehys on Soc Ind. Suisse syst. Vetterli (S.I.G) 97263 pilatussa perässä on sama numero.
Vaihtopuissa oli vain sarjanumeron loppuosa 169 luettavissa.
Ulosvetäjissä ja peräkupeissa, sekä peräkorkissa ei numeroita näkynyt.

Eli palapeli, mikä palapeli

Re: Vetterli-projekti... ja havaintoja.

Posted: Sun Sep 09, 2012 14:31
by smokeball
Onkos jäänyt ylimääräistä lukonpäätä, vai sulkukappaleko se on?

Yritin YV:tä laittaa, mutta jäävät lähtevät-kansioon. :comcrash

Re: Vetterli-projekti... ja havaintoja.

Posted: Sat Nov 17, 2012 23:09
by Arisaka t-38
Ylimääräistä Vetterlin lukkoa ei ole jäänyt, mutta yksi puolikas, joka on kasattu Rychner & Kellerin lukonkehykseen löytyy jemmasta.

Minulle tarjottiin tässä yhtä Graftonia, joka oli ns. löytökunnossa, mutta se homma on vielä auki

Re: Vetterli-projekti... ja havaintoja.

Posted: Sun Nov 18, 2012 13:42
by TAK85
Paljonkos se lukon salpakiila sitten maksaisi.
Yv:nä kiitos

Re: Vetterli-projekti... ja havaintoja.

Posted: Sun Nov 18, 2012 14:48
by smokeball
Buffalo Arms on tehnyt Vetterlin hylsyjä, mutta saanti Suomeen voip olla hankalaa.
http://www.buffaloarms.com/10.4x42r_Vet ... rli%20case

Hintakin on noussut parissa vuodessa reilusti.