Color case-hardening

Kertomuksia ja kuvauksia aseiden kunnostamisesta, entisöinnistä tai muuten vaan modaamisesta.
User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Color case-hardening

Post by Rokka »

Projekti etenee, tukki tehty, kehys kiillotettu, menee tällä viikolla peuralalle piiputukseen, kehyksestä tuli niin makean näköinen pelkästään kiillotettunakin, että tämä kirjokarkaisu nousi uudelleen mieleen, toinen vaihtoehto voisi olla niklaus, mutta, kyllä se tuntuu liian helpolta.

Kun ketään ei täältä suomesta löydy, kaivelin pariakin seppää englanninmaalta, miltä saisi värit kehykseen. Ennen kun alan niiden aikaa tuhlaaman kysymyksillä, osaisiko kukaan sanoa, mitenköhän kehyksen käyttö englannissa vaatii noin niinkuin paperi töinä?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Color case-hardening

Post by igorrock »

Olisi mielenkiintoista kuulla mitä kautta meinaat aseen osan englantiin lähettää ? Tietääkseni sen enempää Posti kuin mikään muukaan kuljetusliike, kotimaista Matkahuoltoa lukuunottamatta, ei suostu kuljettamaan sen enempää aseen luvanvaraisia osia kuin aseitakaan.... :miettii:
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

User avatar
leon
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2462
Joined: Wed Apr 15, 2009 21:18
Location: Etulinja
Contact:

Re: Color case-hardening

Post by leon »

Eikös ne siellä Enlannissa nykyisin keskity lähinnä ilmaaseisiin... varmaan sepät ahtaalla kun ruuti luvat ymmärtääkseni melko tiukassa sielläpäin.

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Color case-hardening

Post by igorrock »

Tietääkseni briteissä saa haulikkoon luvan vielä kohtuu helposti mutta ruutia polttavien luotiaseiden kanssa on sitten paaaaljon hankalampaa. Siksi ilma-aseilla tapahtuva metsästys on siellä kovasti yleistynyt.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Color case-hardening

Post by Rokka »

No sitähän minä kysyin !

No turhahan täältä on kysyä, jos ensimmäisenä heitto on "miten ajattelit sen hoitaa"...no selvittelen, kyllä joku näitä kuljettaa, jos ei muuta, niin lähden itse, tuleepa samalla matkusteltua... Kysymys oli eneminkin paperi sopasta, kysyn sitä tuosta paikalliselta asevastaavalta, hänenhän tehtävä se on selvittää, tai PoHa... Kyllä siellä mainostaa kuitenkin useampikin tekijä niiden värjäystä... No ni tää keskustelu ei hedelmää kantanut, joten se kannattaa lopettaa :comcrash

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Color case-hardening

Post by igorrock »

Käsittääkseni kysyit prosessin vaatimasta paperisodasta, et tavaran kuljettajasta.

Paperiasiat selviävät konsultoimalla ensin paikallisen lupaviranomaisen ja sen jälkeen luultavasti Poha:n kanssa ja sitten vielä tulevan työn suorittajan kanssa jonka kyllä pitää tietää millaisen luparuljanssin britit asiassa vaativat.

Mutta nämä kummatkaan luvat eivät auta tavaran kuljettamisen suhteen vaan sinun pitää löytää jokin yritys joka suostuu tavaran kuljettamaan. Aijemmin kesällä itselläni oli hieman vastaavanlainen ongelma jolloin tein kyselyn kaikista niistä kuljetusliikkeistä jotka suinkin tunsin eli Fedex, UPS jne. jne. Ja vastaus oli jokaisella sama ts. kategorinen EI.

Itse henkilökohtaisesti tavaran paikalle vieminen saattaa itseasiassa olla monellakin tavalla järkevä ratkaisu, varsinkin jos saat projektin toteuttajan kanssa sovittua sellaisen aikataulun että saat valmiit osat muutaman päivän sisällä takaisin.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

User avatar
veeteetee
sotvm6
sotvm6
Posts: 442
Joined: Sat Jul 21, 2007 22:07
Location: Länsi-Suomi

Re: Color case-hardening

Post by veeteetee »

Anoppi voisi olla parempi viejä, aserekkuloiden kanssa ulkomaiden tulleissa seikkaillessa voi kovin helposti tulla sisäruokintaa :twisted:

wanhempimestari
sotvm1
sotvm1
Posts: 710
Joined: Fri Feb 26, 2010 8:13

Re: Color case-hardening

Post by wanhempimestari »

markham wrote:Muistaakseni tietyntyyppistä teräslaatua sinistettäessä kuvan kaltaista muistuttava lopputulos syntyy (riippuen tietysti myös sinistysmenetelmästä) teräksen korkean nikkelipitoisuuden takia, esim. ryssän winsun lukonkehys... :miettii:
Minulla on aina mennyt tuon winsun lukonkehys herkästi punaiseksi. Ei kirjavaksi .

wanhempimestari
sotvm1
sotvm1
Posts: 710
Joined: Fri Feb 26, 2010 8:13

Re: Color case-hardening

Post by wanhempimestari »

Lu21fer wrote:Tuotahan pitäis kokeilla tuota luujauho/ nahanpalahiiletystä käytännössä, on nimittäin senverran mielenkiintoinen aihe. :P

Joo se on kyllä totta että tuossakin työskennellään päästölämpötilojen yläpuolella vaikka Brownells:in Nitrebluing setin käyttöohjeessa on kyllä että suolat sulavat jo 135c lämpötilassa mutta värimuutoksia ei tapahdu vasta kuin 232c kieppeillä ja siinä on jo himpun verran liikaa jos päästölämpötila on jo esim.vaikka 175c ja 30min, tuskin kuitenkaan väri ehtii muuttua ennen kuin kappale on todellakin ainakin tuon rapiat 230c ja silloinhan päästyminen on jo alkanut.
http://www.brownells.com/userdocs/learn ... Bluing.pdf
Tuolta systeemillä olen omiani tehnyt....

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Color case-hardening

Post by igorrock »

Tuossa lyhyessä videossa tuloksia yhden brittiläisen kaverin tee-se-itse -projektista:

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... X7VEGJ7bAs
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

User avatar
Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2449
Joined: Sat Feb 11, 2006 10:13
Location: Zella-Mehlis

Re: Color case-hardening

Post by Spieß »

Tuossa ote Karkaisijan Kirjasta vuodelta 1943...
Attachments
0457_001.pdf
(133.64 KiB) Downloaded 316 times
Si vis pacem, parabellum...
Image

Post Reply

Return to “Aseiden rakentaminen ja kunnostaminen”