Muutamia sekalaisia kuvia eilisen ja tämän päivän pikareissuilta. Ammuin eilen pari kasaa omalatauksilla D-47 ja D-166 siten, että etusiderengas ei ollut kontaktissa piipun kanssa. Kyseessä oli normaali kiintosovitus, jossa piipun etupää vastasi kevyesti vain piippukourun pohjaan etusiteen kohdalta. Uskon kuitenkin, että hihnaveto poisti tämän kontaktin lähes olemattomiin. Ampumamatka oli lyhyt 75 metriä ja kasat suurenpuoleisia eli paikkatarra-askin kokoisia molemmilla latauksilla. Puolustukseksi sanottakoon, että mitään erillistä tukea ei käytetty, vaan hihnalla vedettiin, kuten kisoissakin. Kuvassa näkyy tyypillinen D-47-luodilla ammuttu kasa, jossa osumat ovat tasaisesti levällään. D-166:lla tulokset olivat vastaavia.
D-47 (etusiderengas irti piipusta)
Tänä aamuna muutin sovitusta siten, että valitsin etusiteeksi renkaan, joka painaa piipun kouruun kiinni. Tämä on sovitustapa, jota Sk.Y. suosittelee ja se lienee omiaan tappamaan hintelän piipun holtitonta värähtelyä. Ongelmaksi vain jää piipun alttius hihnavedolle sekä V.V. Kolhon mainitsema kuuman piipun taipuminen luokille, kun se ei pääse enää venymään pituussuunnassa. Ammuin pari kasaa samoin järjestelyin, mutta synkkä sää vaikeutti tähtäämistä. Toinen D-166:n kasa oli jo ihan OK, mutta todennäköisesti mukana oli myös tuuria. Ensimmäinen kasa oli selvästi suurempi. D-47:n kasa oli totuttua tasoa, noin 60 mm kooltaan.
Pitänee ladata vielä repullinen näitä paukkuja ja painella 100 metrin radalle testaamaan, onko 15 laukauksen nipuissa havaittavissa mitään säännöllisyyttä. Tämä pikatesti ei oikein edes paljastanut, kumpi sovitus pelaa paremmin...
D-166 (etusiderengas kiinni piipussa)
D-166 (etusiderengas kiinni piipussa)
D-47 (etusiderengas kiinni piipussa)
Tässä muutamia omalla m/28-30:llä ammuttuja 15 laukauksen kilpasarjoja, jotka on paukuteltu 100 metrin piirikisoissa 2013 ja 2014. Tavoiteena olisi sama osumatarkkuus ysiykköselle, mutta saapa nähdä.
Kiväärin 91 montteeraus rata-ammuntaa varten
Re: Kiväärin 91 montteeraus rata-ammuntaa varten
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP
Re: Kiväärin 91 montteeraus rata-ammuntaa varten
Vaatii mielestäni aika hyvän ampujan, että tuollaisella ampumatyylillä saa näkyviin mainittavia eroja jotka johtuvat kokeilemistasi seikoista.
Re: Kiväärin 91 montteeraus rata-ammuntaa varten
Niinhän se on. Pitäisi laittaa reppu vasemman kyynärvarren alle, se tukevoittaisi asentoa huomattavasti. Mielelestäni avotähtäinaseella tämä tuntuu jopa varmemmalta kuin normaali penkkiammunta. Täytyypä toistaa testi tällä tavoin ja huomattavasti suuremmalla patruunamäärällä.
Etusiderenkaat ovat erikoisia. Sk.Y sanoo, että pannan pitäisi painaa piippua ja etututukkia tasaisesti joka puolelta. Valkkailin noita omia renkaita ja kaikki olivat luonnostaan sellaisia, etteivät ne painaneet piippua. Muotoa pystyi helposti muuttamaan viilapenkissä, mutta tällöin rengas tietysti levisi sivuilta eikä enää paina tukkia. Tässä aseessa tukki on jykevää kotimaista tuotantoa eikä puu ole puristunut kasaan.
Muuten, sattuuko kellään olemaan m/24:n takatähtäimen yläkertaa, jossa on ruuvikiinnitteinen U-kouruinen hahlolevy? Levyjä on kahta mallia, toinen on suora lätkä, jossa ruuvit ovat takana kuten armeijan kiv/27:ssa. Toinen taas on L-levy, jossa ruuvit kulkevat pystysuoraan. Varmaankin tuo L-levyllinen löytyy helposti, koska samaa tähtäintä käytettiin m/28:ssa.
Etusiderenkaat ovat erikoisia. Sk.Y sanoo, että pannan pitäisi painaa piippua ja etututukkia tasaisesti joka puolelta. Valkkailin noita omia renkaita ja kaikki olivat luonnostaan sellaisia, etteivät ne painaneet piippua. Muotoa pystyi helposti muuttamaan viilapenkissä, mutta tällöin rengas tietysti levisi sivuilta eikä enää paina tukkia. Tässä aseessa tukki on jykevää kotimaista tuotantoa eikä puu ole puristunut kasaan.
Muuten, sattuuko kellään olemaan m/24:n takatähtäimen yläkertaa, jossa on ruuvikiinnitteinen U-kouruinen hahlolevy? Levyjä on kahta mallia, toinen on suora lätkä, jossa ruuvit ovat takana kuten armeijan kiv/27:ssa. Toinen taas on L-levy, jossa ruuvit kulkevat pystysuoraan. Varmaankin tuo L-levyllinen löytyy helposti, koska samaa tähtäintä käytettiin m/28:ssa.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP