Valmet Tourulan tehtaan valmistaessa rynnäkkökiväärin ensimmäisen mallin tuotantosarjoja, oli esillä myös piippujen kovakromaus. Neuvostoliittolaisessa Kalashnikovissa oli kromattu piippu ja Pääesikunta piti sitä tarpeellisena, mutta Suomessa ei ollut alan osaamista. Tourula kehitti Lauri Oksasen johdolla piippujen käsittelylaitoksen, jossa pystyttiin kromaamaan rynnäkkökiväärin ja kevyen konekiväärin piippuja. Menetelmässä piipun sisälle piti virittää lyijylanka, joka toimi elektrodina. Sähkövirtaa sekä kromausnestettä syötettiin piipun läpi. Menetelmä oli hidas ja kallis ja vaati suurta tarkkuutta, eli kromatulle piipulle tuli korkea hinta. Kaiken lisäksi taottu piipun pinta tuotti kromaukseen laatuongelmia. Kromauslaitos sijaitsi tehtaan takana omassa rakennuksessaan ja oli varsin salainen, sinne ei vieraita viety. Lauri Oksanen piti sitä omana valtakuntanaan eikä laskenut mielellään muita, ei edes tehtaan muuta henkilökuntaa koko rakennukseen. Jopa osaston johtaja Eino Vuorimies oli kromaamossa eitoivottu henkilö.
Tourulan tehtaalla oli käytössä kaksi piippujen valmistusmenetelmää. Vanha perinteinen vetorihlaus ja uudempi takorihlaus. Piippujen taontaa tehtiin kahdella takomakoneella, joista uudempi, vuonna 1968 hankittu nk. hydraulinen kone GFM oli uudenaikainen ja nopea, mutta ongelmaksi muodostui, että varsinkin sillä taottuun piippuun oli kromaus vaikea saada onnistumaan. Ilmeisesti pinnan voimakas muokkaus ja tiivistyminen vaikeutti kromin tarttumista. Pienetkin epätasaisuudet piippuaihiossa ennen taontaa aiheuttivat ongelmia.
Puolustusvoimien testeissä todettiin että kromaus ei ollut välttämätön, mutta se paransi selvästi piipun kestävyyttä palvelukäytössä. Varsinkin piipun suun alue kului tavallisessa palvelukäytössä nopeasti. Suomessa ei luotien takia tarvittu kromattuja piippuja, koska meillä oli käytössä vain kuparivaippaluoteja toisin kuin naapurilla, joka valmisti suurimman osan luodeista rautavaipalla. Kun kromauksen hinta lähenteli kuitenkin varaosapiipun hintaa, ja piippuihin tuli palvelukäytössä myös muita vaurioita, päädyttiin ratkaisuun jossa Pääesikunta tilasi rynnäkkökiväärit "toistaiseksi" ilman kromausta, mutta vaati kevyen konekiväärin piippuihin ehdottomasti kromipinnan. Niinpä Tourula valmisti kaikki kevyen kk:n piiput vetorihlauksella ja kromasi ne, mutta rk:n piiput taottiin ja jätettiin ilman kromia. Vielä 1970-luvun alkupuolella tehtiin kromauskokeita. Koska Pääesikunta piti asiaa jatkuvasti esillä, mutta heitä tyydyttävään laatuun ei päästy millään halvoilla ratkaisuilla. Ongelmana oli riittävän paksun ja tasaisen kromipinnan aikaansaaminen. Naapurimaan laatuun Tourula olisi pystynyt, mutta sitä ei Pääesikunta kelpuuttanut. Testien mukaan liian ohut kovakromi ei kestä kovaa käyttöä. Lauri Oksanen valvoi mustasukkaisesti kaikkia kokeita ja koska mitään helppoa ratkaisua ei löydetty, asia haudattiin vähitellen hiljaisin äänin. Kokeiden ohessa tehtiin myös joitakin kromattuja haulikon piippuja, mutta niidenkin hinta tuli niin korkeaksi, ettei siitä tullut vielä tuolloin markkinoitavaa tuotetta. Kovakromaus otettiin laajempaan käyttöön vasta vaihtosupistajilla varustetuissa Valmet 412-malleissa. Teknisesti haulikon piipun kromaus oli suhteellisen helppoa, koska piipun reikä on suuri ja kromikerroksen ei tarvitse olla paksu.
Myös Sako Oy yritti rynnäkkökiväärin piippujen kromausta Riihimäellä ja heillä oli oma koelaitos, mutta kromaus ei heiltäkään onnistunut Pääesikuntaa tyydyttävästi. Myöhemmin 1970-luvun lopulla Porvoossa sijainnut Kromax Oy kehitteli piipun kromausmenetelmiä ja pinnoittikin Puolustusvoimille Valmet Oy:n toimittamia varaosapiippuja 1980-luvun alkupuolella.
Tourulaan hankitun GFM-takomakoneen toimituksen aikoihin kiersi tehtaalla huhu, jonka mukaan samaan aikaan, kun Tourula teki tilausta itävaltalaistehtaalle, tilasi suuri itänaapurimme samoja koneita kymmenkunta kappaletta yhtenä tilauksena. Eipä ihme, että naapurimaassa tehtyjä rynnäkkökivääreitä vilahtaa television ruudussa maailman eri puolilla otetuissa uutispätkissä lähes päivittäin. Piippujen valmistuskapasiteettia sieltä ainakin löytyy. Kromausta on käytetty Kalashnikovien piipuissa sen vuoksi, että itäblokin patruunoissa siirryttiin jo 1950-luvulla käyttämään luodeissa rautavaippaa ja tämä käyttö vaatii kromatun piipun.
Lähteet:
Timo Hyytinen
Asesuunnittelua Suomessa
Suomalaiset kromipiiput
Re: Suomalaiset kromipiiput
Näkyy yllä olevan paria sanan vaihtoa lukuunottamatta suora lainaus T.Hyyytisen kirjasta. Mikä on postauksen tarkoitus? asiahan on sinällään ollut yleisesti tiedossa jo pitkään. Ei sinulla mitään uutta olisi asiasta ?
Re: Suomalaiset kromipiiput
Lieneekö tuo rautavaippa ollut suurin syy. Rautavaippaista a-tarviketta naapuri on paukutellut I maailmansodasta lähtien, ei suinkaan 1950-luvulta. Suurempi syy lienee ollut parempi korroosion kesto, nallin palojätteiden ja kenttäolojen yhdistelmä on aika haastava vaikka kuinka huoltaisi aseet hyvin.Axu wrote: Kromausta on käytetty Kalashnikovien piipuissa sen vuoksi, että itäblokin patruunoissa siirryttiin jo 1950-luvulla käyttämään luodeissa rautavaippaa ja tämä käyttö vaatii kromatun piipun.
Lähteet:
Timo Hyytinen
Asesuunnittelua Suomessa
Re: Suomalaiset kromipiiput
Turha minun on Hyytisen hyvin kirjoitettua tekstiä mennä huonommaksi muuttamaan. Tuskinpa vaan on läheskään kaikilla edes tämän palstan lukijoilla ollut "yleisesti tiedossa" suomalaisten kromipiippujen kehitysvaiheet, puhumattakaan siitä, että omistaisivat kyseisen kirjan. Mikäli tuo tieto nyt yleensä pitää ollenkaan paikkaansa, että tämän foorumin sivuilla on ollut yhtäaikaisia vierailijoita enimmillään yhdellä kertaa 172 kpl veikkaan, että suurelle osalle sitä lukijakuntaa kirjoituksessa on heille varmasti uutta tietoa. Se on postauksen tarkoitus. Eipä taida olla minulla eikä monella muullakaan kerrottavana "mitään uutta asiasta" jos kerran Timo Hyytinen on itse ollut Tourulan tehtaalla seuraamassa kyseisen projektin kehittymistä sen loppuun asti.
Re: Suomalaiset kromipiiput
Skannaamalla sivun selviät ensi kerran helpommalla.
Muuten kromattuja piippuja tulee edelleen vastaan satunnaisesti käyttöaseissa pv:llä,joten ei ne ehkä kuitenkaan niin huonoja olleet. (lienee noita -80 luvun varaosapiippuja.)
Muuten kromattuja piippuja tulee edelleen vastaan satunnaisesti käyttöaseissa pv:llä,joten ei ne ehkä kuitenkaan niin huonoja olleet. (lienee noita -80 luvun varaosapiippuja.)
Re: Suomalaiset kromipiiput
Hyvä vaan, että tietoa kerrataan. Harva meistä on niin virheetön, että kaiken luetun muistaa vuosien takaa...
6.D; primus inter pares.
Re: Suomalaiset kromipiiput
Eihän Vanhan Liiton miehet ole tottuneet tuommoisiin hienouksiin kuin skannaus... täällä on vielä vanha oikein kunnon aikaa viepä käsityö arvossaan... tulee muuten paha omatunto, jos hommassa pääsee liian helpolla...leon wrote:Skannaamalla sivun selviät ensi kerran helpommalla.
Noista rk:n kromatuista varaosapiipuista olisi mukava kyllä kuulla kokemuksia kestävyyden ja tarkkuuden suhteen noihin ns. "normipiippuihin" verrattuna. Mahtaakohan täältä palstalta löytyä ketään, joka osaisi asiasta jotain kertoa ihan käytännön kokemusten perusteella?
-
- res vänr
- Posts: 840
- Joined: Sun Mar 16, 2008 19:49
Re: Suomalaiset kromipiiput
Samaa mieltä. Jep.JR33 wrote:Hyvä vaan, että tietoa kerrataan. Harva meistä on niin virheetön, että kaiken luetun muistaa vuosien takaa...
GOTT MIT UNS