Piipun kolvaaminen

Kertomuksia ja kuvauksia aseiden kunnostamisesta, entisöinnistä tai muuten vaan modaamisesta.
Post Reply
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Piipun kolvaaminen

Post by Rokka »

No niin, kuten tuolla suomiaseet sivuilla mainostin uudesta tussarista, siirrymmekin heti tänne osiolle, piippuhan kuitenkin näytti sisältä aika rosoiselta, mutta forrestin asetoonin ja rasvan jälkeen sieltähän alkoi löytyä rihlapalkkejankin :D mutta edelleen siitä irtoaa kovasti kittirasvaa, eikä tunnu kovinkaan helposti irtoavan vieläkään, kirkkaan sileä piipusta ei varmasti koskaan tulekaan, no katsotaan kunhan saa "kivettyneen" rasvan kokonaan pois.

Olen kullut että piippua voisi "kolvata" lyijyllä joko ampumalla tai ihan lyömällä lyijyä siitä läpi ? onko apua ? kannattaako ?

Toiset ovat hioneet tiilijauheela, mutta tämähän kuluttaava toimenpide ? Samoin Aseseppien sivuilla oli aikoinaan jonkun ostosTV ihme öljyn mainos :)

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Anna raudoille bensa-tai petrolikylpy ,niin eiköhän rasvat irtoa :D

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Kaikkea muuta piipulle pystyy kotioloissa tekemään, mutta jos rihla on mennyt, niin...

Ostostv ihmeeseen en usko
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Niin, selvitettäköön, rihlapalkit siis aluksi näyttivät hyvinkin pyöreiltä, mutta kun osan rasvasta sai irti näyttävät ne hyvinkin "särmiltä" mutta piippu on ilmeisen karhea isokaliperiltaan !

Eipä siitä nyt niin paljon haittaa ole, mutta vaippametallia tarttuu piippuun, pää asia on että rihlapalkit on kunnossa !

Ajatus tuosta kolvaamisesta urat umpeen periaatteella ?

- j o n i -

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

äh, taas selvennettäköön :-D siis urilla tarkoitin tuota karkeutta isokaliperin pohjassa :) en rihlapalkkien uria... toisaalta 7.62 haulikko... hmmm ei oo sellaista...

eli tarkoitus oli silittää tuota piippua, eihän se mitään haittaa mutta... käväisen asesepällä :) näkee sitten miten hoidellaan.

- j o n i -

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Siis tarkoitat karkeutta rihlan pohjassa??? Putsaa pyssy hyvin ja käy täräyttämässä muutama laaki. Kurkkaa piippuun sen jälkeen uudestaan.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Jeh, sitähän minä, ilmeisesti Sakon speksit laadusta ovat olleet vähän mitä sun tätä, sillä nyt kaksi päivää olen rasvaa irroitellut piipun sisältä, eikä ole vieläkään kaikki pois on ollut asetoniia und alles, nyt alkavat palkit olla kokonaan näkyvissä, melko teräviä, mutta palkkien välit edelleen rasvakitissä, itseasiassa alkaa näyttää vähän siltä että tuolla piipulla ei olisi ammuttu kuin muutama kerta, koska kiillottunut kohta isokaliperissa on vain ehkä 1/4 uran pohjasta, ilmeisesti tuo karkeus on rihlan työstöstä ? voisko olla ?

Kun vertaan sakon 1940 valmistamaa 28-30 piippuani, vaikka se on vähän ammuttu, on se aivan kirkas rihlapalkkien juuristakin.

- j o n i -

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Ei löydy Sakojen piipusta tekovikoja.Jos siellä karkeutta näkyy se on syöpymää tai muuta töhnää. Sakon laatu pysyi myös sota-aikana. Itsellä on aika kattava valikoma Sakon valmisteita ja kaikissa piippu kiiltää kuin peili.

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Siellä on tod.näk tykkirasvaa rihlojen pohjassa. Piippuun eari päähän ja kaadat lukkopesästä yöksi polttoöljyä sisään.
Nra of Finland

J
luutn
luutn

Post by J »

Vanha kunnon lyijytappi kolvaus auttaa. Sitähän yksi paikallinen edesmennyt asetoimittajakin suosi. Valat sopivan lyijytapin ja pyällys tahi uritus siihen. Timantti tahnaa ja hyvä tulee. Ampukolvauksessa menee taas paljon pitempään.

H-D
kaarterikmest
kaarterikmest

Post by H-D »

Ei sen piipun tarvii kiiltää kuin juutalaisen munat,jos rihlat on hyvät piipun suussa(tarkoittaa että rihlat on selkeästi näkyvissä) on asiat suht koht ok,mullakin joitain aseita joissa piippu tosi törkeässä kunnossa mutta käy hyvin,kannattaa ehkä koittaa liotella paskat pois ,ja jos ei auta niin sitten kolvaus.

paragon

Post by paragon »

Miten mahtoi piipulle käydä? Itse olisin kokeillut laiska kun olen, .32 lyijyluodeilla ja timanttitahnalla.

Kmikko

Post by Kmikko »

sama mistä lyijy mötikästä sen tapin tekee. Manklataan siihen timanttitahnaa pintaan ja kolvataan. Tarkoituksena siloittaa piippua ja poistaa tukkeumat. Käytetään tuolla kasahommissa. Normaalisti Sakolaista ei tarvi kolvailla. Mutta samallapa tulee se piippu tulkattua.

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Paavo Raukon kirjasessa mustaruutipatruunoiden jälleenlatauksesta oli hyvä ohjeistus kolvaukseen.

Post Reply

Return to “Aseiden rakentaminen ja kunnostaminen”