Penaalit

Keskustelua ampumatarvikkeista
Post Reply
Ned Flanders
kenr
kenr

Penaalit

Post by Ned Flanders »

Mitenkäs nuo penaalit menikään?
Ensimmäinen 150mm. pitkä lienee Suomalainen 43. (Onko kenelläkään kommenttia http://www.lexpev.nl/minesandcharges/so ... md7ts.html sivulla olevaan pieneen PDM-7 miinaan?)

Toinen ylhäältä on 180mm. pitkä, niin onko kyseessä kotimainen varhainen laatikkomiina? Sisällä on kiinni liimautuneena 100g rotyyli pötkön paperit.

Alimmat lie Neukkujen tekosia(PDM-6)? Ihan alimmassa onkin venäjää kirjoitettu sisälle mutta kolmas ylhäältä on paljon siistimmin tehty ja sen sivut on viistetty ja osat liitetty sormiliitoksin. Molempien pituus on 200mm.

Image

Sivujen viisteet + muut laatu erot.
Image
Image

Rensseli-setä

JVA
sotvm3
sotvm3

Re: Penaalit

Post by JVA »

Laatikkomiinaoppaan mukaan suomalaisen m/43 miinan koko on 14,5x6,5,3 ja aikaisemmin valmistetun miinan koko 18x8x3,5, eli kaksi ylimmäistä ovat suomalaisia. Tuo toiseksi alempi on mielenkiintoinen tapaus. Itselläni on täysin venäläisellä mitoituksella tehtyjä, mutta mielestäni selkeästi suomalaisvalmisteisia miinoja. Ainakin minulla ovat miinat ovat uuden veroisia ja suomalaisella kenttävihreällä ruiskumaalattuja. En ole vielä mistään löytänyt tietoa siitä, valmistettiinko venäläisen mallin mukaan noita laatikkomiinoja suomessa.

Tuossa linkissä oleva miina on minun mielestäni ehta suomalainen m/43...

Ned Flanders
kenr
kenr

Post by Ned Flanders »

Kiitän.
Onko vielä tetoa onko varhainen miina mallia 43 vai joku muu? Mielessä pyörii että 1941 olisi jo laatikkomiina väsätty.

Tuon ison mallin kotimaisuus käy tosi hyvin monelta osin tuohon miinan työn jälkeen, väriin ja maalaustapaan. On tosiaankin liian paljon yhtäläisyyksiä kotimaisiin malleihin. :idea:
Image

Rensseli-setä

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Minkäs näköisiä olivat polkumiinat talvisodassa ?

Lueskelen tuossa ErP3 sotapäiväkirjaa, tämän Suojeluskunnan yksikön ensimmäiset uhrit annettiin polkumiinaan 22.11.1939 klo 17.40 kun kouluttaja Er Pion K:n kers Reino Hyytiäinen ja pataljoonan reserviläinen Toivo Harju kuolivat koulutustilaisuudessa.

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

markham
sotvm4
sotvm4

Post by markham »

Esim. täältä löytyy tarinaa ja kuvia suomalaisista miinoista talvisodan ajalta. http://www.jaegerplatoon.net/landmines1.htm
"Aseeton kansa on kelvoton!" J.V. Snellman

Post Reply

Return to “Patruunat, kranaatit ja muut ampumatarvikkeet”