Tykistön paukkupanokset?
Re: Tykistön paukkupanokset?
Haapajärven Asevarikko näitäkin tehtaili, ainakin vielä 1990-luvulla.
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.
Tässä Olofille muutama kuva sakujen paukkupatruunoista.
Alle 50 mm kaliberisissa varsin usein oli puinen tai paperimassasta tehty luoti, isommissa yleensä vain tulppa hylsyn suussa. Hylsyjen kannoissa oli maalimerkintä Man., aika usein se oli jo hylsytehtaalla lyöty myös metalliin vaikkei sillä hylsyn kannalta ilmeisesti ollut suurempaa merkitystä koska olen nähnyt joitakin meillä koviksi uudelleenladattuja hylsyjä joissa Man-leima kannassa.
Meillä A-tarvikenimikkeistö näyttää tuntevan myös paukkkulaukaukset mutta kuvastoissa niitä ei löydy koska hylsyjen mitat lienevät samat kuin kovissa.
Minä puhun nyt vain ajasta ennen 1945.
Alle 50 mm kaliberisissa varsin usein oli puinen tai paperimassasta tehty luoti, isommissa yleensä vain tulppa hylsyn suussa. Hylsyjen kannoissa oli maalimerkintä Man., aika usein se oli jo hylsytehtaalla lyöty myös metalliin vaikkei sillä hylsyn kannalta ilmeisesti ollut suurempaa merkitystä koska olen nähnyt joitakin meillä koviksi uudelleenladattuja hylsyjä joissa Man-leima kannassa.
Meillä A-tarvikenimikkeistö näyttää tuntevan myös paukkkulaukaukset mutta kuvastoissa niitä ei löydy koska hylsyjen mitat lienevät samat kuin kovissa.
Minä puhun nyt vain ajasta ennen 1945.
- Attachments
-
- 50 KwK.jpg
- (41.81 KiB) Downloaded 594 times
-
- 37 Pak.jpg
- (35.54 KiB) Downloaded 585 times
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Tässä vielä pari lisää.
- Attachments
-
- 105 lFH.jpg
- (41.62 KiB) Downloaded 616 times
-
- 88 Flak.jpg
- (35.56 KiB) Downloaded 605 times
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Hyvä hyvä! Nytpähän on sitten nähty vanhoista paukuista edes piirroskuvia.
Kiitos nyt tästäkin!
Ja TPTK osasi sanoa jopa nykyaikaisemmille paukuille yhden valmistajan.
Sanoisinko että "aika velikultia".
Kiitos nyt tästäkin!
Ja TPTK osasi sanoa jopa nykyaikaisemmille paukuille yhden valmistajan.
Sanoisinko että "aika velikultia".
Romumuurahainen
Asevelvollisuusaikana ammuttiin muutama "saluuttilaukaus" 45 mm sotasaalis-ps-tykillä. Juniorin alokasajan omaisten päivänä ampuivat 155 mm:llä ja vanhalla 76 K 02:lla paukkulaukaukset.
Rannikkotykistön aselajikillat ovat jonkun verran ampuneet ns. vesilaukauksia - komein tietysti tuo 305:n jytky. Saavat pahukset käyttöönsä oikeita panospusseja..
Itse olen ollut ampumassa 152 50 T:llä vesilaukauksia erilaisissa juhlatilaisuuksissa. Valmistelut poikkeavat aika lailla normaalista lataamisesta - putkeen pitää laittaa tiivis kuitulevytulppa (voi sen styroxistakin tehdä), putkelle koroa ja vettä putkeen. Kun "meidän kilta" ei saa ruutia PV:ltä, niin käytetään hidasta kivääriruutia ja mustaa ruutia. Määrä on merkittävästi pienempi kuin oikeassa kartussipanoksessa - kartussin tyhjä tila täytetään vuorivillalla. Ruuti syttyy 9 mm laippakantaisella starttipistoolin paukkulla, joka on istutettu kartussihylsyn nallitilaan istutettuun sovitteeseen - laukaistaan tykin omalla iskurilla . Siinä sitten lentää paskavesi suujarrusta..
Jos tuota tulppaa ja vettä ei olisi, niin paukku olisi kuin "kissanpieru"
Rannikkotykistön aselajikillat ovat jonkun verran ampuneet ns. vesilaukauksia - komein tietysti tuo 305:n jytky. Saavat pahukset käyttöönsä oikeita panospusseja..
Itse olen ollut ampumassa 152 50 T:llä vesilaukauksia erilaisissa juhlatilaisuuksissa. Valmistelut poikkeavat aika lailla normaalista lataamisesta - putkeen pitää laittaa tiivis kuitulevytulppa (voi sen styroxistakin tehdä), putkelle koroa ja vettä putkeen. Kun "meidän kilta" ei saa ruutia PV:ltä, niin käytetään hidasta kivääriruutia ja mustaa ruutia. Määrä on merkittävästi pienempi kuin oikeassa kartussipanoksessa - kartussin tyhjä tila täytetään vuorivillalla. Ruuti syttyy 9 mm laippakantaisella starttipistoolin paukkulla, joka on istutettu kartussihylsyn nallitilaan istutettuun sovitteeseen - laukaistaan tykin omalla iskurilla . Siinä sitten lentää paskavesi suujarrusta..
Jos tuota tulppaa ja vettä ei olisi, niin paukku olisi kuin "kissanpieru"