Minulle tuli tälläinen ovelan kokoinen 40mm Sirpalevalojuova ammus tänään.Ammus tuli minulle entiseltä Oy Ammuksen työmieheltä suoraan.Muutama muukin Oy Ammuksen kranaatti tuli samasta osoitteesta mutta laitetaan niistä kuvat sitten joskus kun keretään.Tietääkö kukaan mikä ammus kyseessä ja mihin tykkiin? Sain lainaan kyseiseltä mieheltä myös Oy Ammuksen historiikki kirjan ja siinä tämä ammus on myös kuvattuna,mutta kuvatekstissä lukee ainoastaan 40mm Ilmatorjunta ammus kuvattuna 40-luvulla vieressään 20mm Madsen.Hylsyssä itsessään ei lue mitään eikä myöskään kranaatissa.Kranaatti on nipattu hylsyyn tiukasti kiinni eikä sitä ruveta kyllä väkisin irti vääntämään.Nallin kun ottaisi hylsystä irti niin näkisi lampun avulla lukeeko kranaatin perässäkään mitään.
Strategiset mitat ovat: 40x152R48
Mikä 40mm ammus kyseessä?
Mikä 40mm ammus kyseessä?
Last edited by jiipee76 on Sun Dec 18, 2011 19:51, edited 1 time in total.
Re: Mikä 40mm ammus kyseessä?
Eli eikös tuota kaliiperia joskus kokeiltu Suomessa modattuun ilmatorjunta tykkiin?
40 ItK/15 ja 40 ItK/34?
40 ItK/15 ja 40 ItK/34?
Minun ymmärtääkseni 40 ITK 15 ja 34 käyttivät juuri kyseistä 40 x 158R-patruunaa.Hammer wrote:Eli eikös tuota kaliiperia joskus kokeiltu Suomessa modattuun ilmatorjunta tykkiin?
40 ItK/15 ja 40 ItK/34?
Kyllä se tuo hylsyn pituus on vain 152mm pitkä.
Täytyy viikonloppuna ruuvata nalli irti ja vilkaista sisään.
Täytyy viikonloppuna ruuvata nalli irti ja vilkaista sisään.
Eikös nämä kyseiset 40mm Vickerssit olleet siis suurennettuja Maxim konekivääreitä?Hammer wrote:Eli eikös tuota kaliiperia joskus kokeiltu Suomessa modattuun ilmatorjunta tykkiin?
40 ItK/15 ja 40 ItK/34?
Tuota 40 ItK/15 mallia oli sisällissodasta saaliina tullut 4kpl.Tuo 40 ItK/34 olikin selvästi määrällisesti isompi.Toistakymmentä asetta.
Ihme homma että Merivoimien eikä Meritykistön Ampumatarvike kirjat tunne kyseistä kalibeeria ollenkaan.