Page 1 of 1

SD500E pommi

Posted: Sat Jul 31, 2010 12:35
by roger67
Tutkiskelin eilen yhtä pommia ja siihen liittyvää historiaa, mutta en saanut oikein sitä täsmäämään.
Paikallisen historian mukaan pommi olisi 250 kg ja jäänyt suutariksi, ja hajonnut kappaleiksi maahan osuessaan :miettii:

Eli voiko tuollainen teräs muhkula hajota noin pahasti mikäli on suutari? Toiseksi niin koko ei täsmää 250kg vaan enempi viittaa 500kg jonka sytyttimen merkinnät vahvistavat sekä pommin kuoren pituus n.145cm.

Re: SD500E pommi

Posted: Sat Jul 31, 2010 12:36
by roger67
2

Re: SD500E pommi

Posted: Sat Jul 31, 2010 12:37
by roger67
3

Re: SD500E pommi

Posted: Sat Jul 31, 2010 12:38
by roger67
sytytin SD500E

Re: SD500E pommi

Posted: Sat Jul 31, 2010 14:04
by HL/A
SD 500 E läpimitta on 396mm ja pituus ilman pyrstöä 1080mm. Sytyttimen leimaus on mallia "ei tuollaisia ole". SD500E pommeissa käytettiin sytyttimiä joissa leimaus El.AZ.(25 ) tai El.AZ.(55).
Olisikohan pommi osunut suutarina kallioon tai vastaavaan ja haljennut siinä? Jos olisi räjähtänyt niin alumiininen sytytin olisi kyllä lähtenyt kolostaan maata kiertävälle radalle.

Re: SD500E pommi

Posted: Sat Jul 31, 2010 15:27
by roger67
Hmm... Koko täsmää kyllä SD500 pommiin jos täältä asiaa tutkiskelee http://www.warbirdsresourcegroup.org/LRG/sd500.htm

Kokonaispituus n. 2080mm. ilman pyrstöä 1370mm, paksuus 4450mm

Re: SD500E pommi

Posted: Sat Jul 31, 2010 18:52
by HL/A
Tästä linkistä löytyy varsin kattava kuvasto sakujen lentopommien sytyttimien leimauksista; http://www.bombfuzecollectorsnet.com/page5.htm
Tuollaista jossa sytyttimeen on merkitty itse pommin tyyppitiedot ei löydy.

Re: SD500E pommi

Posted: Sat Jul 31, 2010 19:58
by roger67
Joskos tuo rengas jossa SD500E merkintä on jokin lukitusrengas joka pitää itse sytyttimen paikallaan? Rengas peittää puoliksi ne 3 ruuvia jotka ovat sytyttimen päällä sekä merkinnät jotka mahdollisesti ovat renkaan alla :miettii:
Itse pommista löytyi valmistajan leima sekä 21.02-40
Tyo pommi + monta muuta pommia tiputtettiin yhdelle sillalle, mutta kaikki meni ohi ja yksikään ei räjähtänyt sinäpäivänä. Raivaussukeltajat nostivat muutaman pommin sillanvierestä ja nämä olivat sanoneet että pommit eivät olleet virittettyjä :roll:

Re: SD500E pommi

Posted: Sat Jul 31, 2010 20:26
by HL/A
Sytyttimen lukitusrengas on terästä ja tämä alumiinia. Mutta nyt kun mainitsit ruuvit niin tuli mieleen että tässä taitaa olla alumiininen adapteri varsinaisen sytyttimen päällä, adapterin yläosa on ilmeisesti lähtenyt liikenteeseen joten sen keskellä näkyy itse sytyttimen sähkökoskettimet ( adapterissa on ollut samanlaiset ) ja ruuvien kannat. Joissakin pommityypeissä piti käyttää tällaista lisäkappaletta sytyttimen ja koneessa olevan roikkajohdon välillä.
Tosin adapteritkaan eivät ole olleet tällä tavoin leimattuja, niissä on yleensä roomalainen I, II, tai III tyypistä riippuen.

Re: SD500E pommi

Posted: Sat Jul 31, 2010 22:28
by roger67
Lähetin kuvan sytyttimestä tuolle pommiekspertille Stevelle ja tuokin sanoi suurinpiirtein samaa mitä sinä HL/A ;)
Tässä lontoonkielinen vastaus..

Hello Roger

Its not normal to have any markings on the ring, i believe that this monument has had a replacement fuze, and to stop it being stolen, someone had had this rimng made, for the bomb.
The normal locking ring would not be wide enough to write on, the very early ones would have! but im sure this ring has been specially made,
If you look at my web site http://WWW.bombfuzecollectorsnet.com you will see the two types of ring i have described its on page 3 .

Kind regards

Steve

Re: SD500E pommi

Posted: Sun Aug 01, 2010 18:58
by HL/A
Toisesta lähteestä sain varmistuksen että itse sytyttimen päälle kiinnitettynä todellakin on adapteri sähköliitäntää varten ja sen keskellä oleva mutikka on leikkautunut pois jolloin itse sytyttimen kannessa olevat 3 ruuvia osittain näkyvät reijässä. Kuvassani olevassa adapterissa ei ole merkintää pommityypistä mutta lähteeni mukaan sellaisia on löytynyt muitakin kuin kuvassasi oleva.

Saksalaisten lentopommien sähkötoimiset sytyttimet ladattiin sähkövarauksella vasta koneen ollessa ilmassa ja mikäli pommeja ei pudotettu sähkövaraus oli myös mahdollista poistaa ennen laskeutumista jolloin pommit olivat jokseenkin vaarattomia.
Saksalaiset siirtyivät 30-luvulla mekaanisista sytyttimistä sähköisiin nimenomaan toimintavarmuuden takia, eli mainitsemassasi tapauksessa lienee käynyt joku kontaktihäiriö tai vastaava jos useampi pommi putosi räjähtämättä.

Re: SD500E pommi

Posted: Sun Aug 01, 2010 19:38
by roger67
Hyvä homma HL/A :D Olen mietiskellyt kovasti kyseistä rengasta Steven vastauksen jälkeen kun tuo sanoi että rengas on jälkikäteen värkätty. Pommi ei ole mikään virallinen muistomerkki, vaan paikallinen asukki oli valanut betonimöhkäleen juuri siihenkohtaan mihinkä pommi oli tippunut/pysähtynyt jälkipolviavarten. Silta jota saksalaiset koittivat pommittaa on jäljellä yhä tänäpäivänä ja tämä pommi on pohjoispäässä ja etelepäässä muistomerkki 15v pojalle joka oli kuollut muutamaa päivää aikaisemmin sillan pommituksessa.

Jos joku tahtoo lukea koko historian tuosta tapahtumasta niin tässä linkki ja eiku google translatella sopivalle kielelle :smile:
http://www.kvalvikfort.no/%5Cpublic_fil ... e_1940.pdf