Kehlstein aka Eaglesnest ( Kotkanpesä )

Tietoja ja keskustelua museoista, muistomerkeistä ja muista sotahistoriallisista tutustumiskohteista.

Moderator: Juha Tompuri

Post Reply
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Kehlstein aka Eaglesnest ( Kotkanpesä )

Post by Rokka »

Ajattelin jakaa kanssanne Kotkanpesän, joten olkaa hyvä !

Valitettavasti oltiin kaikki niin tohkeissamme noususta pesään, ettei otettu kuvia ollenkaan Obersalzbergista, ei mennessä, eikä palatessa, joten kuva sarja jää ainoastaan itse kotkanpesään, jonkin verran kuvattiin Berchtesgadenia, mutta en liitä niitä kuvia tähän...

Aseman viereltä löysimme turisti-infosta reitin kohteeseemme

Image

Ensimmäinen bussi vei meidät ylös Documentationiin Obersalzbergiin, paikallinen bussi maksaa pari euroa/nupi joten laskeskelimme että taksilla pääsee 4-5 hengen ryhmissä edullisemmin, koska myöhästyimmen viimeisestä bussista ja tulimme takaisin taksilla jolla kyyti maksoi 10 e luokkaa takaisin asemalle... Documentationilta lähtee Kehlstein bussit ylös, maksaa 11 euroa/nuppi ja on varmasti euroopan hienoin, sekä "pelottavin" kyyti, takaisin tulessa juttelimme Austraalialaisten turistien kanssa, jotka väittivät samaa :)

Image
Image

Loppulta saavutaan vähän yli 1800 m parkkipaikalle, josta lähtee 124 m pitkä käytävä kohden hissiaulaa ja hissiä joka nousee 124 m ylös pesään. Hissi oli muuten alkuu kaksikerroksinen, kun johtajien hissin alla kulki henkilökuntakori

Image
Image
Image
Image

Hissi saapuu yläaulaan, josta pääsee ulkoterasseille, ohessa seinästä napattu karttapohjasta ja eteisaulasta, kuten kuvasta näkyy ei Kehlstein ole kovin suuri, mutta kokemuksena sitä suurempi, näkymiensä johdosta...

Image
Image

Nousimme polkua pitkin katsomaan itse rakennusta, ehkä sen kuvatuimmasta suunnastaan ja nautimme huippufiilisten kunniaksi Jegermaisterit korkeimmalla kohdin...

Image
Image

Näkymät olivat päätä huimaavia, silti allekirjoittanut uskaltautui reunalle kuvattavaksi :shock:

Image

Toiselta puolen "parvekkeelta" aukeaa myös uskomaton näkymä

Image

Sisällä ja ei juurikaan pääse tutustumaan rakennuksen tiloihin, söimme ravintolassa, joka taisi olla ennen pienempi ruokahuone, sitten pääsee ns. Teehuoneeseen jossa johtajat pitivät kokouksiaan, Mussolinin lahjoittaman marmoritakan äärellä.

Image
Image

Teehuoneesta sitten pääsee ns. Eva Braunin huoneeseen, jonka ikkunoista aukeaa myös uskomaton näkymä...

Image
Image

Suosittelen matkaa varaamaan aikaa, itselleme jäi aika tarkkaan tuo suositeltu 2 tuntia, mikä ei riittänyt. Toinen loistava juttu mikä kannattaa ottaa huomioon, on nuo bussikyydit, viimeinen bussi lähtee takaisin Berchtesgadeniin ennen kuin viimeinen bussi tulee alas vuorelta ! joten vaikka olimme maksaneet kaupungista edestakaisin bussilipun Obersalzbergiin jouduimme ajamaan taksilla takaisin :)

Juhat kuljettavat 6,7 euroa Salzburgista tunnissa paikalle ja Münchenistä parissa, joten paikan saavutettavuus on loistava, ylös asti ei omalla kalustolla muutenkaan pääsen ainoastaan Obersalzbergiin...

Mainittavaa lisäksi on että paluumatkalle junissa ei ole suomen tapaan ravintolavaunuja, joten tarvittavat tuotteet ja viihdyttäjät kannattaa ostaa Berchtesgadenista :-D

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Sturmmann
mars
mars

Post by Sturmmann »

Hienoa, hienoa.... Siis matka ja että jaat kokemuksia kanssamme.

Siskoni on miehensä kanssa reissanneet tuolla alueella enemmänkin, (no ne asuu siellä) He kertoivat jostain huoltotunnelista minulle ja yms. erikoisemmista kohteista joihin voit tutustua, joissa ei ilmeisemmin turistit yleensä (ts.ollenkaan) pääse käymään? Kertoivat että siellä on pitkiä tunneleita, joissa on jopa valaistus, mutta pitää kiivetä aitojen yli nähdäkseen ne?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Juu, olisikohan tuo ko. huoltotunneli Obersalzbergin alueella, en ainakaan noista oppaista muista mainintaa ko. tunneleista tuolla Kehlsteinin alueella, mutta muistan sellaisen että 2000 luvun alussa täyteltiin aluella loputkin bunkkereista ja huoltotunneleista, mm. Hoher Göll joka tuhottiin samalla ja muutettiin nykyiseen muotoonsa Dokunetationiksi, siellä on vielä hieman tunnelia jätetty nähtäväksi, mutta 2000 luvulla tuhottiin mm. SS kasarmejen alueen suuret tunnelit !

- j o n i -

Inger
tstopp
tstopp

Post by Inger »

Tosi hyviä kuvia, itsekin haluan käydä siellä. Kiitos paljon.

MAT
sotvm1
sotvm1

Post by MAT »

Kaks kertaa tullut aikoinaan käytyä, hieno paikka! Ja molemmilla kerroilla bussin lähtöasemalla olevassa info-pisteessä oli suomalaisia neitoja töissä :)

Jossain luki että mökissä ei ole enää mitään alkuperäistä (paitsi se takka!) , kaikki on pala palalta lähtenyt turistien mukaan... ja sitä ennen miehitysjoukkojen matkaan. Esim alkuperäiset isot matot on pieninä paloina ympäri maailman..

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Juu, ei sieltä jäänyt mitään alkuperäistä turistejen vietäväksi, vaan Amerikkalaiset miehitysjoukot veivät kaiken !

"Hyvä" tarina oli tuossa Obersalzberg kirjassa ns. Turkeyhotellista (nimi saattaa olla muistissani väärässä muodossa) Hotellin perustaja oli saanut maa-alueen sankariteoista Turkinmaalla, natsit sitten veivät hotellin häneltä kun Bormannin rakennusinnostus Obersalzbergissa lähti vauhtiin, entisen hotellin omistajan tytär sai ostaa sitten kiinteistön ja maan takaisin heti sodan jälkeen täysin ryöstettynä miehitysjoukkojen toimesta, mutta jostain syystä miehittäjät päättivät pakko ottaa kiinteistön takaisin vähän ajan kuluttua kesken perustavien rakennustöiden ! sitten miehitysjoukkojen poistuttua alueelta muistaakseni -52 hänelle tarjottiin taas uutta mahdollisuutta ostaa kiinteistö takaisin ryöstettynä ja tuhottuna amerikkalaisten toimesta, jonka hän teki ja peruskorjasi kiinteistön uudelleen hotelli käyttöön !

- j o n i -

Aktion

Post by Aktion »

HUH,hienoja kuvia ja varmasti mieleen jäänyt reissu :D
Itsellä on haaveena,että pääsis tuolla käymään.Vaimo ei vaan meinaa oikein lämmetä ajatukselle,kun kuulemma sai Berliinin reissulla tarpeeksi "natsi" kohteista :lol:
Kotkanpesä lienee yksi saksan suosituimmista turistikohteista.
Tulitteko Berchtesgadeniin salzburgista vai munchenistä vai miten?

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Salzburgista tultiin junalla, Münchenista olisi maksanut ihan saman verran ryhmälipulla !

- j o n i -

Inger
tstopp
tstopp

Post by Inger »

Olisi tosi kivaa käydä siellä. Ehkä ensi vuonna. Aktion: Älä valitä että vaimo ei tykä, voitte matkustaa yksinkin. Ei mulla on ketään, kuka matkustaisi minun kanssa, yksin vaan matkustin Saksassa.

Aktion

Post by Aktion »

Joo,yksinhän se kait olis paras mennä :miettii: Ei tartteis tehdä kompromissejä.
Varsovassa olin enon kanssa n.3 viikkoa sitten ja tuli huolella pyörittyä muinaisen gheton alue.

[/quote]Salzburgista tultiin junalla, Münchenista olisi maksanut ihan saman verran ryhmälipulla ! [quote]Kiitos,Rokka.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

...ah ja toivottavasti ensivuonna saan kertoa sitten matkastamme Normandiaan... tuolta edelliseltä matkalta tänään taitaa lähteä lemmikkini uuteen kotiin, joutuu ajamaan porsterilla syksyn reissut, no mutta uusi romanssi asustelee vielä Atlantassa odotellen laivausta Suomeen :) mutta kuten kuvasta näkee tavarat joutuvat kulkemaan autossa jos kuljetaan kaksipäällä jatkossa homman hoitaa oma sohva :)

Image

Image

Haukka
stm
stm

OBERSALZBERG

Post by Haukka »

Nostetaanpas tämä aihe pohjalta...

Useita kerran on tullut käytyä Berchtesgadenissa - ja Obersalzbergissa. Jollain lailla koskettava alue, vaikka en millään lailla aatetta ihannoikaan. Kuviakin on aika paljon, mutta aika moni muukin on ottanut ja julkaissut. Alla pari linkkiä hyvään sivustoon, jos aihe kiinnostaa (paljon muitakin mielenkiintoisia kohteita):

http://www.thirdreichruins.com/berghof.htm

http://www.thirdreichruins.com/bgaden.htm

Niin kuin yllä kirjoitin, niin Berchtesgaden on käynnin arvoinen paikka. Ei pelkästään Obersalzbergin vuoksi. En yhtään ihmettele miksi Aatu siihen ihastui...-niin minäkin. Kuvan kaunista aluetta. Ja kun vielä ottaa repun selkään ja reippailee ylemmäksi katsomaan maisemia, niin sielu lepää.

jos joku sinne matkaa suunnittelee, niin vähän infoa:
- lennot Helsinki - München - Helsinki (150- 200 €) halvemmallakin pääsee...
- junalla Berchtesgadeniin (Baijerin päivälippu ~20 €) tai vuokra-auto alle (alle 40€/pv)
- Majoitus Berchtesgadenissa (20 - 50 € huone/ huoneisto / vrk. Laatu siistin ja loistavan välillä.
- Berchtesgadenissa paikallisbussit ilmaisia turisteille (mit kurkart)
- Eläminen n. 30 % halvempaa kuin Suomessa

Jos joku tarkemmin haluaa tietää, niin lisääkin voin kertoa.
Maltilla pojat, maltilla....

jckcollector
sotvm4
sotvm4

Re: Kehlstein aka Eaglesnest ( Kotkanpesä )

Post by jckcollector »

Meikäläinen suosittelee paikaa myöskin lämpimästi. Kannattaa käydä, mutta ettei tule pettymyksiä, niin kuten aiemmissakin kommenteissa todettu, niin ei siellä mitään erityistä ole. Todellakin hyvin vähän itse Aatuun tai muuten sotahistoriaan viittaavaa.

Aikaa on varattava riittävästi, mielummin pari - kolme päivää. Ei itse kotkanpesässä kauaa mene, mutta jos haluaa yhtään vaellella vuoren rinteillä, niin sitten voi jotain mielenkiintoista tullakkin vastaan. Itsellä ollut hyvä tuuri, kun sukulaisia asuu tuolla etelä-Saksassa, niin muutaman päivän autoretki paikalliseen gasthausiin on ollut oiva ratkaisu paikalle pääsyyn :-D

Tämä teos kannattaa napata ylhäältä ravintolan terassin vierestä turistihiple myymälästä matkaan ja tietenkin se pitää muistaa leimata asianmukaisilla Kehlsteinhaus - Berchtesgaden 1834m -leimoilla :D

Image
Pirua ja Ryssää vastaan!

Post Reply

Return to “Museot, muistomerkit jne.”