Deutsche Technikmuseum, Berliini

Tietoja ja keskustelua museoista, muistomerkeistä ja muista sotahistoriallisista tutustumiskohteista.

Moderator: Juha Tompuri

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: Deutsche Technikmuseum, Berliini

Post by Canet »

Näitä sukellusveneen "märssykorin jatkeita" oli muunkinlaisia - joissain isoissa veneissä oli erityinen vesitiivis suoja tiedustelukonetta varten (ranskalainen Surcouf ja brittiläinen M2), myös jenkit kokeilivat ideaa USS S-1-veneessä ja olipa Italiallakin vastaava projekti, joka ei kuitenkaan toteutunut.

Pisimmälle idean veivät japanilaiset, joiden I-400-luokan sukellusveneisiin voitiin ottaa mukaan 3 pientä pommikonetta (Aichi M6A "Seiran"). Näillä piti kesällä -45 tehdä isku Panaman kanavaa vastaan, mutta Japanin epätoivoisien tilanteen vuoksi kohteeksi vaihtui Ulithin atolli, jossa jenkit valmistelivat Japanin kotisaarten valloitusta - sota kuitenkin loppui ennen kuin I-400 ja I-401 ehtivät toteuttaa hyökkäyksen.

Näissä sovelluksissa käytetyt lentokoneet olivat erityisesti tähän tarkoitukseen suunniteltuja - ehkä tärkeimpänä vaatimuksena jonkinlainen kokoontaitettavuus..

User avatar
M/62
sotvm2
sotvm2
Posts: 642
Joined: Sun Oct 16, 2011 0:47

Re: Deutsche Technikmuseum, Berliini

Post by M/62 »


User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Deutsche Technikmuseum, Berliini

Post by smokeball »

Tässä on pienoismalli Seiranista sekä lentokunnossa että pakattuna.
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2 ... seiran.htm
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: Deutsche Technikmuseum, Berliini

Post by Canet »

Hienoja linkkejä - kiitos!

Minulta jäi näköjään pois listalta japsien I-15-luokan veneet, joissa oli vesitiivis kuljetussäiliä Yokosuka E14Y ("Glen")-tiedustelukoneelle.

Noilla sivuilla oli aika erikoisia virityksiä - ja niistä kävi myös hyvin selville kehitys, joka johti sukellusveneistä laukaistaviin ohjuksiin - aluksi ohjukset olivat kannella sijoitetuissa säiliöissä, eikä niitä voinut laukaista matkaan veden alta, vaan oli tultava pintaan, vedettä ohjus ulos säiliöstä laukaisualustalle (mahdollisesti tankattavakin) ja sitten laukaistava matkaan..

No joo, hiukan poikettiin aiheesta - sorry!

Post Reply

Return to “Museot, muistomerkit jne.”