Näitä sukellusveneen "märssykorin jatkeita" oli muunkinlaisia - joissain isoissa veneissä oli erityinen vesitiivis suoja tiedustelukonetta varten (ranskalainen Surcouf ja brittiläinen M2), myös jenkit kokeilivat ideaa USS S-1-veneessä ja olipa Italiallakin vastaava projekti, joka ei kuitenkaan toteutunut.
Pisimmälle idean veivät japanilaiset, joiden I-400-luokan sukellusveneisiin voitiin ottaa mukaan 3 pientä pommikonetta (Aichi M6A "Seiran"). Näillä piti kesällä -45 tehdä isku Panaman kanavaa vastaan, mutta Japanin epätoivoisien tilanteen vuoksi kohteeksi vaihtui Ulithin atolli, jossa jenkit valmistelivat Japanin kotisaarten valloitusta - sota kuitenkin loppui ennen kuin I-400 ja I-401 ehtivät toteuttaa hyökkäyksen.
Näissä sovelluksissa käytetyt lentokoneet olivat erityisesti tähän tarkoitukseen suunniteltuja - ehkä tärkeimpänä vaatimuksena jonkinlainen kokoontaitettavuus..
Deutsche Technikmuseum, Berliini
Moderator: Juha Tompuri
Re: Deutsche Technikmuseum, Berliini
Juttua sukeltavista lentopeleistä, mukana aika villejä virityksiä:
http://bayourenaissanceman.blogspot.com ... s-old.html
http://www.hitechweb.genezis.eu/submers ... rriers.htm
http://bayourenaissanceman.blogspot.com ... s-old.html
http://www.hitechweb.genezis.eu/submers ... rriers.htm
Re: Deutsche Technikmuseum, Berliini
Tässä on pienoismalli Seiranista sekä lentokunnossa että pakattuna.
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2 ... seiran.htm
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2 ... seiran.htm
Re: Deutsche Technikmuseum, Berliini
Hienoja linkkejä - kiitos!
Minulta jäi näköjään pois listalta japsien I-15-luokan veneet, joissa oli vesitiivis kuljetussäiliä Yokosuka E14Y ("Glen")-tiedustelukoneelle.
Noilla sivuilla oli aika erikoisia virityksiä - ja niistä kävi myös hyvin selville kehitys, joka johti sukellusveneistä laukaistaviin ohjuksiin - aluksi ohjukset olivat kannella sijoitetuissa säiliöissä, eikä niitä voinut laukaista matkaan veden alta, vaan oli tultava pintaan, vedettä ohjus ulos säiliöstä laukaisualustalle (mahdollisesti tankattavakin) ja sitten laukaistava matkaan..
No joo, hiukan poikettiin aiheesta - sorry!
Minulta jäi näköjään pois listalta japsien I-15-luokan veneet, joissa oli vesitiivis kuljetussäiliä Yokosuka E14Y ("Glen")-tiedustelukoneelle.
Noilla sivuilla oli aika erikoisia virityksiä - ja niistä kävi myös hyvin selville kehitys, joka johti sukellusveneistä laukaistaviin ohjuksiin - aluksi ohjukset olivat kannella sijoitetuissa säiliöissä, eikä niitä voinut laukaista matkaan veden alta, vaan oli tultava pintaan, vedettä ohjus ulos säiliöstä laukaisualustalle (mahdollisesti tankattavakin) ja sitten laukaistava matkaan..
No joo, hiukan poikettiin aiheesta - sorry!