Raatteen Portti
Moderator: Juha Tompuri
Re: Raatteen Portti
On todella käymisen arvoinen paikka. Kivipaasien keskelle meneminen hiljensi meikäläisen...Ensi kesänä tarkoitus lähteä kolmannen kerran ajamaan Raatteen tie päästä päähän moottoripyörällä. Viime kesäkuussa oli hilkulla, etten törmännyt porolaumaan ! Väittävät, että vanha, kunnostettu rajaportti on yksi Suomen valokuvatuimmista sotahistoriakohteista.
- Tulenjohtomies
- kenr
- Posts: 1959
- Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
- Contact:
Re: Raatteen Portti
Kyllä tämä on talvisodan ajalta, ei vaan ollut ihan tämän näköinen kun näitä malleja toimitettiin maahamme.
Suomalaista panssarivaunu kehittelyä.
Mikä onkaan alkuperä malli?
Mitä poistettu ja lisätty?
Suomalaista panssarivaunu kehittelyä.
Mikä onkaan alkuperä malli?
Mitä poistettu ja lisätty?
Re: Raatteen Portti
Tuo lienee alunperin ollut T-26A, kahdella kk-tornilla varustettu malli, joka on välirauhan aikana muutettu tykkivaunuksi.
Re: Raatteen Portti
Oma arvaus olisi, että tuo oli alunperin OT-133 liekinheitinvaunu. Muissa suomalaisissa tykkivaunuiksi muutetuissa malleissa (ml. T-26A) rungon sivut olivat pystysuorat, mutta OT-133:ssa ne olivat viistot kuten tuolla kuvassa olevalla.smokeball wrote:Tuo lienee alunperin ollut T-26A, kahdella kk-tornilla varustettu malli, joka on välirauhan aikana muutettu tykkivaunuksi.
Re: Raatteen Portti
Oikein vaunu on OT-133.
Mitä vaunuun on lisätty jota ei alunperin ole siinä ollut?
Mitä vaunuun on lisätty jota ei alunperin ole siinä ollut?
Re: Raatteen Portti
Tykki siihen on vaihdettu liekinheittimen tilalle, mutta en tarkoita sitä, vaan jotain muuta joka on poistettu ja taas lisätty, siis mitkä?
Re: Raatteen Portti
Tuo kyseinen vaunu on varmaankin peräisin joltain ampumaradalta jossa siihen on reikiä kairattu.
Onhan se siis alkuperäinen T26 mutta ollut hankinnan jälkeen muussa käytössä.
Iso osa panssarilevyistä on vaihdettu ohuempaan ei luodin kestävään pläkkipeltiin.
Lisäksi tykin piippu on joku vesiputken pätkä...
Onhan se siis alkuperäinen T26 mutta ollut hankinnan jälkeen muussa käytössä.
Iso osa panssarilevyistä on vaihdettu ohuempaan ei luodin kestävään pläkkipeltiin.
Lisäksi tykin piippu on joku vesiputken pätkä...
Re: Raatteen Portti
Kun ei näytä tulevan muita vastauksia: Ilmeisesti se mitä olit hakemassa oli suomalaisten lisäämä runko-pikakivääri (DT) jonka paikalla tuossa kyseisessä vaunun hylyssä tosin on vain sen panssarikalotin reikä rungon etuseinässä. Kyseessähän oli nimenomaan suomalainen erikoisuus - missään muissa T-26 malleissa kuin suomalaisissa muunnosvaunuissa ei ollut runko-pikakivääriä. Tuo runko-pk vaati ampujaa varten (ilmeisesti päätilaa ampujalle ettei päälaki olisi jatkuvasti ottanut vaunun rungon kattoon kiinni) myös vaunun kanteen heti kalotin reiän päälle ulospäin olevan "kuhmun", joka näkyy tuossakin kuvassa kun osaa katsoa. Lisäksihän noista poistettiin tietysti alkuperäinen liekinheitin 45-mm psv-kanuunan tilalta sekä vaunun sisältä sen putket ja koneistot että saatiin tilaa mm. ammustelineille. Samalla poistettiin myös tornin takaosassa ollut taaksepäin ampuva DT-pk ja laitettiin sen kiinnityksen tilalle pyöreä panssarilevy. Jokseenkin alkuperäisen tapaisena kyseisen vaunutyypin aseistuksesta säilyi ainoastaan rinnakkais-pk, joka myös suomalaisessa tykkivaunu-versiossa tornissa oli tykin sivulla.Matti 1 wrote:Ei tunnu tulevan vastausta. Pitääkö itse vastata.
Re: Raatteen Portti
Kyl määki tota pk:a aattelin, mutten ollu varma. Vickerseissähän homma hoidettiin sillä kp:lla. Mutta eikös tuossa vaunussa ole koko torni vaihdettu joko T-26:n tai BT-7:n torniin?
Re: Raatteen Portti
Asiasta on ilmeisesti vähän epävarmuutta - itse epäilen on että osaan vaihdettiin torni, mutta ei kaikkiin. Esim. Muikun ja Purhosen opus Suomalaiset panssarivaunut 1918 - 1997 kertoo sivulla 10: "Liekinheitinvaunujen OT-130 ja OT-133 muutostyö käsitti rungon sisällä olleiden säiliöiden ja putkistojen poiston ja tykkien asentamisen torniin sekä OT-133 tornien taka-osassa olleiden pikakiväärien poiston..."smokeball wrote:Kyl määki tota pk:a aattelin, mutten ollu varma. Vickerseissähän homma hoidettiin sillä kp:lla. Mutta eikös tuossa vaunussa ole koko torni vaihdettu joko T-26:n tai BT-7:n torniin?
Tuosta kirjasta löytyy sivulta 48 kuva Suomessa OT-130 vaunusta muunnetusta T-26C:stä jossa on pystysuorat rungon sivut, mutta viistosivuinen myöhempi torni. Itänaapurikin teki joskus noita sekalaisia malleja, mutta arvelisin itse että kyseiseen yksilöön on todennäköisemmin vaihdettu torni Suomessa muutostyön yhteydessä.
Re: Raatteen Portti
Tämän vuoden lomareissun epäselviä epäammattimaisia kuvia:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2398158.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2398159.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2398160.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2398161.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2398162.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2398163.jpg
Jätetään ne sorkkaraudat ja kanget kotia.. :
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2398164.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2398158.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2398159.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2398160.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2398161.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2398162.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2398163.jpg
Jätetään ne sorkkaraudat ja kanget kotia.. :
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2398164.jpg
Jep.
- Korpisoturi
- kaartsotvm4
- Posts: 524
- Joined: Tue Dec 26, 2006 16:35
Re: Raatteen Portti
Tuota kypärää tuli siunailtua ittekkin. Ja kiitos kaikille, jotka eivät ole sitä irti kammenneet...
Re: Raatteen Portti
Olisahan tuohon virkaan riittänyt tavallinenkin kypärä,mutta hienoa kun on säilynyt-ja toivottavasti säilyy jatkossakin.