yle Uutiset Ulkomaat 21.6.2013 klo 21:25
Venäjä ja Saksa toppuuttelivat kiistaa neuvostojoukkojen sotasaaliista
Pietarin Eremitaaši-museon näyttelyssä on esineitä, jotka puna-armeija toi Saksasta toisen maailmansodan jälkeen. Näyttelyn avajaisista näytti kehkeytyvän kova diplomaattinen kiista.
Euroopan pronssikausi: Eurooppa ilman rajoja -näyttelyssä on kuutisensataa esinettä, jotka puna-armeija toi sodan jälkeen Saksasta Neuvostoliittoon.
Venäjän ja Saksan välejä kiusallisesti hiertävä erimielisyys neuvostojoukkojen sotasaaliista on saatu tältä erää rauhoiteltua. Venäjän presidentti Vladimir Putin ja Saksan liittokansleri Angela Merkel olivat molemmat paikalla, kun Pietarissa avattiin perjantaina pronssikautta esittelevä näyttely, jossa on mukana Saksasta sodan jälkeen tuotuja esineitä.
Saksan viranomaiset olivat aiemmin ilmoittaneet, että Venäjä oli poistanut vierailun Eremitaaši-museoon Merkelin Venäjän-matkan ohjelmasta. Saksan tiedotusvälineiden mukaan syynä olivat erimielisyydet sotasaaliiksi saadusta – tai ryöstetystä – taiteesta. Euroopan pronssikausi: Eurooppa ilman rajoja -näyttelyssä on kuutisensataa esinettä, jotka puna-armeija toi sodan jälkeen Saksasta Neuvostoliittoon.
Venäjä ei ole valmis keskustelemaan tästä aiheesta.
Tiedotustilaisuudessa ennen museokäyntiä Putin sanoi ohjelmanmuutosta harkitun vain siksi, että ajan arveltiin loppuvan kesken. Mitään muuta ongelmaa asiassa ei ollut, Putin painotti selittäessään aikeitaan näyttelykäynnin perumisesta.
Saksan viestimet olivat pitäneet "diplomaattiseksi kaaokseksi" kuvaamaansa epäselvyyttä merkkinä siitä, että Saksa ja Venäjä eivät olleet päässeet yksimielisyyteen Merkelin ja Putinin puheista avajaistilaisuudessa. Media arveli tilanteen kertovan myös Putinin ja Merkelin keskinäisten suhteiden kireydestä.
Osa sotasaaliista palautettiin, osa on teillä tietymättömillä
Berliiniläisen Humboldtin yliopiston laskujen mukaan neuvostojoukkojen mukaan katosi sodan jälkeen yli miljoona kirjaa ja tuhansia taideteoksia.
Saksan hallituksen edustaja Georg Streiter oli aiemmin sanonut, että Merkel saattaisi viitata Eremitaašissa kansainväliseen lakiin, jonka mukaan teokset tulisi palauttaa Saksaan. Lehdistötilaisuudessa Putin puolestaan teki selväksi, ettei Venäjä ole valmis keskustelemaan tästä aiheesta.
– Jos sellainen keskustelu avattaisiin, venäläiset haluaisivat laskea, millaista vahinkoa meidän taideteoksillemme tehtiin toisen maailmansodan aikana, hän sanoi.
Oikea suunta on hänen mukaansa tuoda teokset mahdollisimman monien nähtäville, kuten Eremitaašin näyttelyssä, joka avautuu yleisölle lauantaina.
1950-luvulla diktaattori Josif Stalinin kuoleman jälkeen neuvostohallitus palautti Saksaan runsaasti taidetta, muun muassa yli 2 000 vuotta vanhan pergamonilaisen alttarirakennuksen, joka nykyisin on Berliinin suurimpia turistinähtävyyksiä. Moskovalaisissa ja pietarilaisissa museoissa on kuitenkin edelleen Saksasta tuotuja arkeologisia ja Euroopan taiteen aarteita, eikä kaikkia esineitä ole kyetty jäljittämäänkään.
Merkel on Pietarissa varsinaisesti Putinin isännöimän talousfoorumin vuoksi.
Lähteet:
AFP, Reuters, Yle Uutiset
Eurooppa ilman rajoja -näyttely
Moderator: Juha Tompuri
Eurooppa ilman rajoja -näyttely
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.
Re: Eurooppa ilman rajoja -näyttely
Jos muistan oikein, sitten oli jonkinlainen sopimus, että kaikkit ryöstettyt aarteet pidetiin "sotakorvaukseksi"
Ja natsit hyväksyivät (loppuneuvotteluissa) sen !
Pari maalitauluja sinne-tänne on pikkujuttu, mutta ryssät veivät myös "Kruzensternin!"
Miten oli sodan jälkeinen tilanne Hermaan-setän taidekokelman kanssa?
Angelalla olisi pitänyt ensin toi "meripihkahuone" kaivaa esin tai korvatta sen venäjälle.
Pataa soimaa kattilaa!
Ja natsit hyväksyivät (loppuneuvotteluissa) sen !
Pari maalitauluja sinne-tänne on pikkujuttu, mutta ryssät veivät myös "Kruzensternin!"
Miten oli sodan jälkeinen tilanne Hermaan-setän taidekokelman kanssa?
Angelalla olisi pitänyt ensin toi "meripihkahuone" kaivaa esin tai korvatta sen venäjälle.
Pataa soimaa kattilaa!
Re: Eurooppa ilman rajoja -näyttely
Joo, tämä on loputon ja pohjaton suo - vaikka onhan se niin, että varkaus on varkaus, ei se sitä miksikään muutu. Mitä pian sodan jälkeen allekirjoitetuissa sopimuksissa on "sovittu" on sekin oma juttunsa - hävinnyt osapuoli ei omannut minkäänlaisia tasapuolisia neuvotteluasemia - tämähän ei päde vain kulttuurihistoriallisiin esineisiin liittyviin sopimuksiin vaan ihan kaikkeen rikoksen tunnusmerkit täyttäneeseen toimintaan, josta "sovittiin", ettei syytellä voittajaa alkaen ihmisiin kohdistuneista sotarikoksista vaikka kokonaisten teollisuuslaitosten siirtämisestä voittajan "tontille" tai taideaarteiden ryöväämiseen museoista ja yksityishenkilöiden kokoelmista.
Tiettävästi natsien (mm. Paksun Hermannin) rohmuamia taide-esineitä palauteltiin ainakin museoihin ympäri Eurooppaa sodan jälkeen, kun aarteet olivat löytyneet. Yksityishenkilöistä kaikki oikeat omistajat eivät olleet enää esittämässä vaatimuksiaan. Ja kultaa taisi siirtyä Max Heiligerin ym. tileiltä Sveitsiin melkoisesti - ja nehän eivät siitä näppejään irroita (laki kai sallii siellä määräajan jälkeen pankin ja valtion jakaa käyttämättömien tilien varat keskenään..).
Toinen maailman sota on tässä vain yksi osa ongelmaa. Siirtomaa-aikoina isännät rosvosivat valtavat määrät kulttuuriaarteita ja veivät kotimaihinsa - osa omiin kokoelmiin, myytäväksi tai kansallisiin museoihin kuten vaikka British Museum. Näistäkin on paljon puhuttu ja jotain lienee aikojen kuluessa palautunutkin. Vaikka jos olisin egyptiläinen, saattaisi tuntua pahalta käydä Lontoossa katsomassa faaraoiden muumioita ja hautojen esineistöä - voisi tulla mieleen verrata sitä brittiin, joka kiertelee kairolaisessa museossa katselemassa lasivitriineihin sijoitettuja Henrik VIII:n tai Elizabeht I:n arkkuja..
Tiettävästi natsien (mm. Paksun Hermannin) rohmuamia taide-esineitä palauteltiin ainakin museoihin ympäri Eurooppaa sodan jälkeen, kun aarteet olivat löytyneet. Yksityishenkilöistä kaikki oikeat omistajat eivät olleet enää esittämässä vaatimuksiaan. Ja kultaa taisi siirtyä Max Heiligerin ym. tileiltä Sveitsiin melkoisesti - ja nehän eivät siitä näppejään irroita (laki kai sallii siellä määräajan jälkeen pankin ja valtion jakaa käyttämättömien tilien varat keskenään..).
Toinen maailman sota on tässä vain yksi osa ongelmaa. Siirtomaa-aikoina isännät rosvosivat valtavat määrät kulttuuriaarteita ja veivät kotimaihinsa - osa omiin kokoelmiin, myytäväksi tai kansallisiin museoihin kuten vaikka British Museum. Näistäkin on paljon puhuttu ja jotain lienee aikojen kuluessa palautunutkin. Vaikka jos olisin egyptiläinen, saattaisi tuntua pahalta käydä Lontoossa katsomassa faaraoiden muumioita ja hautojen esineistöä - voisi tulla mieleen verrata sitä brittiin, joka kiertelee kairolaisessa museossa katselemassa lasivitriineihin sijoitettuja Henrik VIII:n tai Elizabeht I:n arkkuja..
Re: Eurooppa ilman rajoja -näyttely
Tulee pakostakin mieleen Valamon aarteiden "rosvoaminen" Suomeen. Oletteko tosiaan sitä mieltä, että ortodoksisen kirkkomuseon voisi kärrätä takaisin Venäjälle???
Ei helkutti, kyllä yksi sukupolvi välissä pitää riittää omistusoikeuden pysyvään siirtämiseen, ellei kyseessä todella ole yksityiseltä instituution toimesta rosmottu tavara kuten sosialisoinnissa tehtiin.
Ei helkutti, kyllä yksi sukupolvi välissä pitää riittää omistusoikeuden pysyvään siirtämiseen, ellei kyseessä todella ole yksityiseltä instituution toimesta rosmottu tavara kuten sosialisoinnissa tehtiin.
firearms-united.com, sahs.fi