Page 1 of 2

H-asema (Harparskog-linja)

Posted: Tue Apr 29, 2008 8:25
by Komendantti
Muutama kuva tästä Hankoniemellä sijainneesta sotanäyttämöstä:
(kuvat: Nortfort.ru)


Image

H-aseman kartta Hankoniemen halki: http://www.hangonrintama.fi/SUOMI/Karta ... kogFIN.jpg



Image
Skogbyn aseman lähellä oleva kk- ja tykkivarustus


Image
Mikäs se sieltä kurkistaakaan? (rak. 302)


Image
45 mm pst-tykin suuaukko


Image
Tähystyskupu


Image
Uunin-/kaminan savuhormin läpivientikö? Vai ilmastointia varten? :miettii:


Image
Sisäänkäynti


Image
Sisempi panssariovi


Image
Konekiväärin työpiste (huom. jäähdytysvesisäiliö seinässä)


Image
http://www.nortfort.ru/harparskog/img/hkg-11.jpg
Majoitustiloja


Image
Vesi- & ilmastointihuone


Image
Sisäkäytävää (rak. 460)


Image
Majoitusbunkkeri (rak. 452)


Image
http://www.nortfort.ru/harparskog/img/hkg-24.jpg
Konekivääribunkkerit (ylempi rak. 304, alempi rak. 212)


Image
Taisteluhautaa


Image
Avokattoinen etupesäke


Image
Rak. 305


http://www.hangonrintama.fi/Valokuvat/H ... Kuva14.jpg
Konekivääriampujan työpiste

http://www.hangonrintama.fi/Valokuvat/H ... Kuva17.jpg
45 mm pst-tykki omassa paikassaan (huom. suojamaski seinällä aseen oik. puolella)



Lisää tietoa: http://www.hangonrintama.fi/SUOMI/Paasivu.html

Lomareissun suunnaksi siis Hankoniemi...! ;)

Posted: Tue Apr 29, 2008 8:46
by jääkäri evp
UPEITA KUVIA :!:

Re: H-asema (Harparskog-linja)

Posted: Wed Apr 30, 2008 16:35
by Tulenjohtomies
Komendantti wrote:Muutama kuva tästä Hankoniemellä sijainneesta sotanäyttämöstä:
(kuvat: Nortfort.ru)
[
quote]Image
Uunin-/kaminan savuhormin läpivientikö? Vai ilmastointia varten? :miettii:


Tulenjohtokupu malli 1940 ja aukko periskoopille
Image
Image
Image

Re: H-asema (Harparskog-linja)

Posted: Wed Apr 30, 2008 16:49
by Tulenjohtomies
Komendantti wrote:

Image
Sisempi panssariovi
Nämä väliovet on kylläkin puuta... :shock:
Image

Posted: Tue May 06, 2008 10:46
by Väbä
Nyt jo edesmennyt isäni oli Rjp 3:ssa Hankoniemen lohkolla: Kapteeni A Rautasalon lähettinä, myöhemmin Bromarvin lohkolla A Murolen alaisuudessa. Käytiin isän eläessä katselemassa noita paikkoja. Olenkin siitä aiemmin jo kertonutkin.
Mutta asiaan: Onko tehty tutkimusta kuinka suuret tappiot ryssä sai evakuoidessaan Hankoniemen?
Esim. Rannikonpuolustaja lehti kertoo seuraavaa: Syksyllä 1941 venäläiset joutuivat tyhjentämään Hangon vuokratukikohtansa. Evakuointikuljetuksissa mukana ollut suuri kuljetuslaiva Josef Stalin kuljetti 6000-7000 henkilöä kun se vaurioitui pahoin ja kärsi suuria tappioita.

Posted: Fri May 09, 2008 9:14
by jääkäri evp
minäkin muistan lukeneeni ja kuulleeni,että evakuoinnissa kuoli paljon venäläisiä miinakenttään laivoilla :miettii:

Posted: Fri May 09, 2008 17:24
by jaska
Muistan jostain lukeneen ,että rannikkotykstö olisi saanut laivaan osuman 152mm ja myöhemmin se olisi ajanut miinaan.

Re: H-asema (Harparskog-linja)

Posted: Fri Feb 27, 2009 0:26
by Tulenjohtomies
Komendantti wrote:45 mm pst-tykki omassa paikassaan (huom. suojamaski seinällä aseen oik. puolella)
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Onko arvon herroilla jano...SAAKO OLLA JUOTAVAA??...vai pumpataanko Maximin jäähdytysvedeksi??
Makuvaihtoehtoina lepakkoa,sammakkoa tai hiirtä... :mrgreen:
Image

Re: H-asema (Harparskog-linja)

Posted: Fri Feb 27, 2009 8:59
by smokeball
Mielenkiintoinen linnoituskokonaisuus, vaan kaipaisi kunnollista restauraatiota. Alueen matkailuun tulisi hieno kohde!

Re: H-asema (Harparskog-linja)

Posted: Fri Feb 27, 2009 11:39
by Tulenjohtomies
Hienosta en tiedä,mutta ahdasta tuonne Skogbyn ja Harparskogin kyliin on mitään museoita "rakentaa".Ei siellä oikein muuta ole jäljellä kun kantalinnoitteet ja muutamia pätkiä juoksuhautaa.Rintamamuseollakaan (5km Hankoon päin) ei ollut kuin muutama maininta koko linjasta... :shock:
http://www.mannerheim.fi/13_erity/s_hanko3.htm
http://www.jatkosota.fi/rintamamuseo/

Olishan kylläkin Skogbyssä jo pysäkki valmiina matkailijoita ajatellen... :-D

Image
Komendantti wrote: Avokattoinen etupesäke
...tai siis pesäke ilman kattoa,eli avoinpesäke. :oops:

Image

Image

Image

Image

Image

Re: H-asema (Harparskog-linja)

Posted: Fri Feb 27, 2009 18:32
by Tulenjohtomies
Komendantti wrote:- Hienoja kuvia.
Jaa missä? :oops:

Image

Image

"Hiukan" keskeneräiseksi jäänyt kk-korsu...
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Re: H-asema (Harparskog-linja)

Posted: Sat Feb 28, 2009 17:22
by Tulenjohtomies
Image Image

Image
Majoituskorsun sisäänkäynti/sääsuojaovi...
Image

...ja saman korsun toinen "sisäänkäynti" tänäpäivänä.
Image

Betonilla vahvistettua ampumahautaa Vitsjön rannalla...
Image

Image

Re: H-asema (Harparskog-linja)

Posted: Sun Mar 01, 2009 13:41
by Tulenjohtomies
Alussahan on Komendantin linkittämä kartta Hankoniemen osuudesta,missä kylläkin on isoja virheitä laitteiden sijainneissa suurimmassa osassa ja siitä mitä siellä todella on rakennettu/saatu valmiiksi.
Noin puolet karttaa merkityistä ja maastosta todella löytyvistä laitteista on lukossa/sisäänkäynnit aidattu.
Mitä tarkoitat "pääbunkkereilla"?

Image Image

Re: H-asema (Harparskog-linja)

Posted: Sun Mar 01, 2009 14:16
by HL/A
Venäläisistä linnoitteista on hyvä julkaisu: Pekka Silvast, Hankoniemi 1940-41. Hangon museon julkaisusarja No. 1 1985.

Re: H-asema (Harparskog-linja)

Posted: Sun Mar 01, 2009 17:30
by popo99
Tulenjohtomies wrote:Alussahan on Komendantin linkittämä kartta Hankoniemen osuudesta,missä kylläkin on isoja virheitä laitteiden sijainneissa suurimmassa osassa ja siitä mitä siellä todella on rakennettu/saatu valmiiksi.
Noin puolet karttaa merkityistä ja maastosta todella löytyvistä laitteista on lukossa/sisäänkäynnit aidattu.
Mitä tarkoitat "pääbunkkereilla"?
vanhaa tietä tuli välillä aikoinaan työmatkoilla ajeltua ja ne lähimpänä tietä olevat skogbyn ja harparskogin päämestat tuli tarkastettua, tarkoitus olis jalkautua tulevana suvena paremmin maastoon mutta nyt iski silmään viime reissulla nuo puolustusvoimien kieltokyltit, ei niitä aikaisemmin noin paljon ole ollut...ja mitenkäs nuo bromarvin tohina mestat, mitään nähtävää?