H.M.S. BELFAST, Lontoo
Posted: Mon May 03, 2010 9:57
Thames-jokeen on ankkuroitu brittien suurin säilynyt toisen maailmansodan aikainen sota-alus, kevyt risteilijä HMS Belfast. Pitihän siellä käydä..
HMS Belfast valmistui juuri sopivasti toiseen maailmansotaan, se oli mukana mm. Scharnhorstia vastaan käydyssä meritaistelussa jouluna -43. Myöhemmin alus osallistui Korean sotaan. Museoalukseksi Thames-joelle laiva tuli 1970-luvulla.
Vaikka museolaiva kuuluu Imperium War Museumin kohteisiin, jotka ovat yleensä ilmaisia, on laivaan pääsymaksu - eikä aivan halpa n. 13£. MUTTA kohde oli mielestäni hintansa arvoinen. Ja onhan laivan ylläpito työlästä ja kallista..
Tässä näkymä alukseen:
Kun liput oli lunastettu ja ilmainen "audioguide" eli puheopastin saatu lainaksi, kävelimme Canet jr:n kanssa laskusiltaa pitkin laivaan. Laivaston pukuihin pukeutuneet oppaat kysyivät, minkä kielisen opaslehtisen haluaisin - kumma kyllä suomenkielistä ei ollut..
Tutustuminen laivaan kävi hyvin opaslehtisen avulla. Kiersimme takatykkitornien, keittiön, konehuoneen, upseeriosaston, miehistömessin, ammusvaraston, komentosillan jne. kautta ympäri laivaa. Kohde EI sovi huonojalkaisille - jyrkkiä portaita on paljon. Myös eksyminen käy aika helposti - kannattaa seurata opasteita..
Y-tykkitorni, 3 x 152 mm tykki (laivalla 12 x 152 mm) - ammus valmiina työnnettäväksi putkeen:
Y-tornin torniupseerin paikalta - viestivälineitä ja osoittimia - englantilaisen sota-aluksen päätykit on nimetty keulasta perään A-B-X-Y (erikoisemmillekin tykkiasetelmille on omat nimikkeensä, esim. keskilaivan tykkitorni olisi Q):
Aluksella on kaksi kattila- ja kaksi konehuonetta - potkureita on neljä. Tässä näkymä toisen konehuoneen ohjailutasanteelta - konekäskynvälitin ja turbiinien kierroslukumittarit:
Upseerihytti - ei liialla mukavuudella pilattu - kuitenkin tilava ja yksityinen verrattuna alipäällystön ja miehistön tiloihin:
Näkymä lippusillalta keulan suuntaan (jossa laivalla mahdollisesti oleskeleva amiraali istuu, kun ehtii):
Keulan tykkitornit A ja B. Etualalla myös Canet jr "audioguide" korvallaan:
Museoaluksen nettisvut löytyvät tästä linkistä: http://hmsbelfast.iwm.org.uk/
Lippumyymälässä on kauoan kaikenlaista laivaan liittyvää materiaalia. Laivan messissä nautimme voileipälounaan ja katselimme samalla taulutelevisiossa pyörivää laivan historiasta kertovaa videota.
Lähin metroasema London Bridge.
KAIKISTA Lontoon kohteista kannattaa huomioida, että englantilaisia on PALJON ja esim. ns. Bank Holiday-yleisinä vapaapäivinä he kansoittavat kaikenlaiset nähtävyydet yms. eli kannattaa ajoittaa oma vierailunsa muuhun aikaan. Eräisiin nähtävyyksiin voi varata ennakkoon lippuja netin kautta (kellon aika, päivä). Suosituimmissa kohteissa näitä kannattaa harkita.
Lisävinkkejä Lontoon kävijöille vaikka yv:llä.
HMS Belfast valmistui juuri sopivasti toiseen maailmansotaan, se oli mukana mm. Scharnhorstia vastaan käydyssä meritaistelussa jouluna -43. Myöhemmin alus osallistui Korean sotaan. Museoalukseksi Thames-joelle laiva tuli 1970-luvulla.
Vaikka museolaiva kuuluu Imperium War Museumin kohteisiin, jotka ovat yleensä ilmaisia, on laivaan pääsymaksu - eikä aivan halpa n. 13£. MUTTA kohde oli mielestäni hintansa arvoinen. Ja onhan laivan ylläpito työlästä ja kallista..
Tässä näkymä alukseen:
Kun liput oli lunastettu ja ilmainen "audioguide" eli puheopastin saatu lainaksi, kävelimme Canet jr:n kanssa laskusiltaa pitkin laivaan. Laivaston pukuihin pukeutuneet oppaat kysyivät, minkä kielisen opaslehtisen haluaisin - kumma kyllä suomenkielistä ei ollut..
Tutustuminen laivaan kävi hyvin opaslehtisen avulla. Kiersimme takatykkitornien, keittiön, konehuoneen, upseeriosaston, miehistömessin, ammusvaraston, komentosillan jne. kautta ympäri laivaa. Kohde EI sovi huonojalkaisille - jyrkkiä portaita on paljon. Myös eksyminen käy aika helposti - kannattaa seurata opasteita..
Y-tykkitorni, 3 x 152 mm tykki (laivalla 12 x 152 mm) - ammus valmiina työnnettäväksi putkeen:
Y-tornin torniupseerin paikalta - viestivälineitä ja osoittimia - englantilaisen sota-aluksen päätykit on nimetty keulasta perään A-B-X-Y (erikoisemmillekin tykkiasetelmille on omat nimikkeensä, esim. keskilaivan tykkitorni olisi Q):
Aluksella on kaksi kattila- ja kaksi konehuonetta - potkureita on neljä. Tässä näkymä toisen konehuoneen ohjailutasanteelta - konekäskynvälitin ja turbiinien kierroslukumittarit:
Upseerihytti - ei liialla mukavuudella pilattu - kuitenkin tilava ja yksityinen verrattuna alipäällystön ja miehistön tiloihin:
Näkymä lippusillalta keulan suuntaan (jossa laivalla mahdollisesti oleskeleva amiraali istuu, kun ehtii):
Keulan tykkitornit A ja B. Etualalla myös Canet jr "audioguide" korvallaan:
Museoaluksen nettisvut löytyvät tästä linkistä: http://hmsbelfast.iwm.org.uk/
Lippumyymälässä on kauoan kaikenlaista laivaan liittyvää materiaalia. Laivan messissä nautimme voileipälounaan ja katselimme samalla taulutelevisiossa pyörivää laivan historiasta kertovaa videota.
Lähin metroasema London Bridge.
KAIKISTA Lontoon kohteista kannattaa huomioida, että englantilaisia on PALJON ja esim. ns. Bank Holiday-yleisinä vapaapäivinä he kansoittavat kaikenlaiset nähtävyydet yms. eli kannattaa ajoittaa oma vierailunsa muuhun aikaan. Eräisiin nähtävyyksiin voi varata ennakkoon lippuja netin kautta (kellon aika, päivä). Suosituimmissa kohteissa näitä kannattaa harkita.
Lisävinkkejä Lontoon kävijöille vaikka yv:llä.