Ohjesääntö kirjaset
Re: Ohjesääntö kirjaset
Tässä osa mitä mulle on kasaantunut:
Suomalainen Sotilaskäsikirja VII Tiedonantovälineet 1918
Jalkaväen Harjoitusohjesääntö (J.H.O.) I Muodollinen Harjoitus 1925
Hävitysohjesääntö (HÄV.O.) 1939
Suomalais-Saksalainen Saksalais-Suomalainen SOTILASSANASTO 1944
KENTTÄTYKISTÖN tAISTELUOHJESÄÄNTÖ III osa Patteriston Taistelu (KTO III) 1953
Suomalainen Sotilaskäsikirja VII Tiedonantovälineet 1918
Jalkaväen Harjoitusohjesääntö (J.H.O.) I Muodollinen Harjoitus 1925
Hävitysohjesääntö (HÄV.O.) 1939
Suomalais-Saksalainen Saksalais-Suomalainen SOTILASSANASTO 1944
KENTTÄTYKISTÖN tAISTELUOHJESÄÄNTÖ III osa Patteriston Taistelu (KTO III) 1953

Re: Ohjesääntö kirjaset
Joo, nuo erilaiset "käsikirjat" ovat tosi mielenkiintoisia. Olen pyrkinyt kartuttamaan kokoelmaa erilaisilla "käsimeihen työkirjoilla" kuten juniorin jaosjohtaja kutsui varusmiehen työkirjaa. Nyt on erilaisia taistelijan oppaita ja niitä vastaavia kirjoja useammalta aikakaudelta - ihan nykyiseen asti.
Sota-aikana ja ilmeisesti myös ennen ja vielä vähän jälkeenkin ilmestyi "Sotamiehen kalenteri", jossa oli kaikenlaista asiatietoa kalenterisivujen lisäksi.
Erityisen hyvien käsi- ja oppikirjojen kirjoittaja on ollut P.Huhtala, jonka eriaiheisia kirjoja taitaa olla hyllyssä puolisen tusinaa. Jos voisi ehdottaa miehelle noin postuumisti tietofinlandia-palkintoa..
Sota-aikana ja ilmeisesti myös ennen ja vielä vähän jälkeenkin ilmestyi "Sotamiehen kalenteri", jossa oli kaikenlaista asiatietoa kalenterisivujen lisäksi.
Erityisen hyvien käsi- ja oppikirjojen kirjoittaja on ollut P.Huhtala, jonka eriaiheisia kirjoja taitaa olla hyllyssä puolisen tusinaa. Jos voisi ehdottaa miehelle noin postuumisti tietofinlandia-palkintoa..
Re: Ohjesääntö kirjaset
Korsunrakennusoppaista voisi soveltaa savusaunan rakennukseen. 
Re: Ohjesääntö kirjaset
No joo, kyllä sitä korsusaunaa joskus silloin reserviyksikköjen aikana yhden tilallisen kanssa mietittiin, vaan jäi suunnitteluasteelle.
Re: Ohjesääntö kirjaset
Kyllä näin voi sanoa, Onni Koivisto niminen herra on samaa kaliberia mulla Sotamiehen Taskukirjat 1936 ja 1939 ja hemmo on punnertanut vielä 1962 Varusmiehen OppaanErityisen hyvien käsi- ja oppikirjojen kirjoittaja on ollut P.Huhtala, jonka eriaiheisia kirjoja taitaa olla hyllyssä puolisen tusinaa. Jos voisi ehdottaa miehelle noin postuumisti tietofinlandia-palkintoa..




Re: Ohjesääntö kirjaset
taistelukaasut ja kaasusuojelu. 1930.
kirjanen täynnään oivia kikkoja tämänkinpäivän suojelumiehelle.
sivulta85. tukehduttaville kaasuille altistuneen potilaan hoito.
"suoneniskun avulla lasketaan potilaasta verta muutamia kertoja,pieniä määriä kerrallaa,ja helpotetaan täten välillisesti keuhkojen toimintaa,pienentämällä ruumiin hapentarvetta"
jaa jaa...

kirjanen täynnään oivia kikkoja tämänkinpäivän suojelumiehelle.
sivulta85. tukehduttaville kaasuille altistuneen potilaan hoito.
"suoneniskun avulla lasketaan potilaasta verta muutamia kertoja,pieniä määriä kerrallaa,ja helpotetaan täten välillisesti keuhkojen toimintaa,pienentämällä ruumiin hapentarvetta"
jaa jaa...

Re: Ohjesääntö kirjaset
No justiinsa, veret pois, ettei liha pilaannu.. Vanhat ensiapuoppaat eivät turhia kursaile.
Näistä kaasukirjoista on omaan kokoelmaan tullut joskus hankittua muutama kirja (joista ei kyllä ole kuvia):
1. Tri Buch ja majuri Sivén: Kaasut sotavälineenä. (1926) Kirja on ilmestynyt WSOY:n "Tieto ja taito"-sarjassa. Kirjoittajilla näyttää olleen ainakin henkinen valmius näitten aseiden käyttöön, mikäli tarve vaatisi. Kirja antaa myös käytännön ohjeita taistelukaasujen käytöstä..
2. Kaasusuojeluohjesääntö (1927), kannessa leima "ILMAILUVOIMAT", löytyy myös leimat "1. Erillinen merilentolaivue - Viipuri" ja "Ilmavoimien AUK" sekä tietty "Poistettu sotatieteellisestä keskuskirjastosta".
3. Kaasusuojelun materiaaliopas (1940). Niin hyväkuntoinen kappele, että onko mahtanut koskaan olla käytössä.
Näistä kaasukirjoista on omaan kokoelmaan tullut joskus hankittua muutama kirja (joista ei kyllä ole kuvia):
1. Tri Buch ja majuri Sivén: Kaasut sotavälineenä. (1926) Kirja on ilmestynyt WSOY:n "Tieto ja taito"-sarjassa. Kirjoittajilla näyttää olleen ainakin henkinen valmius näitten aseiden käyttöön, mikäli tarve vaatisi. Kirja antaa myös käytännön ohjeita taistelukaasujen käytöstä..
2. Kaasusuojeluohjesääntö (1927), kannessa leima "ILMAILUVOIMAT", löytyy myös leimat "1. Erillinen merilentolaivue - Viipuri" ja "Ilmavoimien AUK" sekä tietty "Poistettu sotatieteellisestä keskuskirjastosta".
3. Kaasusuojelun materiaaliopas (1940). Niin hyväkuntoinen kappele, että onko mahtanut koskaan olla käytössä.
- Ned Flanders
- kenr

- Posts: 1849
- Joined: Fri Jun 09, 2006 19:33
- Location: leftorium
- Contact:
Re: Ohjesääntö kirjaset
Keuhkoödeeman hoitoa vanhankansan malliintaifun wrote:taistelukaasut ja kaasusuojelu. 1930.
kirjanen täynnään oivia kikkoja tämänkinpäivän suojelumiehelle.
sivulta85. tukehduttaville kaasuille altistuneen potilaan hoito.
"suoneniskun avulla lasketaan potilaasta verta muutamia kertoja,pieniä määriä kerrallaa,ja helpotetaan täten välillisesti keuhkojen toimintaa,pienentämällä ruumiin hapentarvetta"
jaa jaa...
Pakko laittaa naapurin kaasu oppaan elpymis tekniikat

Tästä en enää ole varma

- Wunderwaffen
- erikmest

- Posts: 329
- Joined: Tue Jul 29, 2008 14:53
- Location: Puuhamaa
Re: Ohjesääntö kirjaset
Moderneja PV:n opuksia on iso kasa monelta alalta (ja erityisesti viestistä) opiskelua ja asioiden kertaamista varten.
Vanhoista opuksista olen keskittynyt viestiaselajin kirjallisuuteen. Pikaisen inventaarion mukaan löytyy seuraavat (ellei jossain kätkössä ole lisää)
- Viestiliikenneohjesääntö 1934
- Viestimiehen käsikirja 1940
- Kenttäpuhelin VPAP 1943
- 40-johdon suomalainen kenttäkeskus VPK40P 1945
- Sähköparien ja -paristojen pakkaskestävyys 1944
- Kaukokirjoitinopas II 1945
- Viestiohjesääntö 1973
- Radioliikennesanasto 1968
- Viestimiehen käsikirja 1970
Uudempia Viestimiehen käsikirjoja löytyy muutamilta eri vuosilta. Lähes kaikki kirjat ovat hyvässä kunnossa.
Vanhoista opuksista olen keskittynyt viestiaselajin kirjallisuuteen. Pikaisen inventaarion mukaan löytyy seuraavat (ellei jossain kätkössä ole lisää)
- Viestiliikenneohjesääntö 1934
- Viestimiehen käsikirja 1940
- Kenttäpuhelin VPAP 1943
- 40-johdon suomalainen kenttäkeskus VPK40P 1945
- Sähköparien ja -paristojen pakkaskestävyys 1944
- Kaukokirjoitinopas II 1945
- Viestiohjesääntö 1973
- Radioliikennesanasto 1968
- Viestimiehen käsikirja 1970
Uudempia Viestimiehen käsikirjoja löytyy muutamilta eri vuosilta. Lähes kaikki kirjat ovat hyvässä kunnossa.
äly * voima = vakio
- Tulenjohtomies
- kenr

- Posts: 1959
- Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
- Contact:
Re: Ohjesääntö kirjaset
Olen lievästi sanottuna kateellinen...Wunderwaffen wrote:- Kenttäpuhelin VPAP 1943
- Wunderwaffen
- erikmest

- Posts: 329
- Joined: Tue Jul 29, 2008 14:53
- Location: Puuhamaa
Re: Ohjesääntö kirjaset
Tuo on siis kirja ei itse laite kuten varmaan huomasitkin. Onko tuo opus sitten harvinainenkin?Tulenjohtomies wrote:Olen lievästi sanottuna kateellinen...Wunderwaffen wrote:- Kenttäpuhelin VPAP 1943
Kenttäpuhelin VPAP rakenne, käyttö ja huolto. Vain virkapalveluksessa käytettäväksi. Päämaja, Viestiosasto I, N:o 7299/22, 15.11.42. Painettu Otavan kirjapainossa Helsingissä 1943.
Kyseinen opus vaikuttaa olevan täysin käyttämätön. Ekalla aukeamalla on vielä post-it-hintalappu tallella. Summa vitosen, mutta en muista onko euroa vai markkaa ja olenko tostakin tingannut
äly * voima = vakio
- Tulenjohtomies
- kenr

- Posts: 1959
- Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
- Contact:
Re: Ohjesääntö kirjaset
Huomasin kyllä...Wunderwaffen wrote:Tuo on siis kirja ei itse laite kuten varmaan huomasitkin.
No on!! Puhelimia kylläkin on silloin tällöin näkynyt myynnissä...Wunderwaffen wrote:Onko tuo opus sitten harvinainenkin?
Enpä paljon ole kuullut/nähnytkään koko opuksesta yhtään mitään,vaikka olen myös pitänyt silmät auki kyseisen alan kirjallisuutta etsiessä.
Neitsyen olet löytänyt...Wunderwaffen wrote:Kyseinen opus vaikuttaa olevan täysin käyttämätön.
Vuosien saatossa siitä jää liimatahra sivulle,eli ota heti pois!Wunderwaffen wrote: Ekalla aukeamalla on vielä post-it-hintalappu tallella.
Aivan sama kumpaako...voisin sanoa että "ilmaiseksi" olet sen saanut.Wunderwaffen wrote:Summa vitosen, mutta en muista onko euroa vai markkaa















