Ohjesääntö kirjaset

Keskustelua mm. passeista, sotapäiväkirjoista, komennustodistuksista jne.
User avatar
H-D
kaarterikmest
kaarterikmest
Posts: 303
Joined: Wed Jun 07, 2006 10:26

Re: Ohjesääntö kirjaset

Post by H-D »

Tässä osa mitä mulle on kasaantunut:
Suomalainen Sotilaskäsikirja VII Tiedonantovälineet 1918
Jalkaväen Harjoitusohjesääntö (J.H.O.) I Muodollinen Harjoitus 1925
Hävitysohjesääntö (HÄV.O.) 1939
Suomalais-Saksalainen Saksalais-Suomalainen SOTILASSANASTO 1944
KENTTÄTYKISTÖN tAISTELUOHJESÄÄNTÖ III osa Patteriston Taistelu (KTO III) 1953
Image

User avatar
H-D
kaarterikmest
kaarterikmest
Posts: 303
Joined: Wed Jun 07, 2006 10:26

Re: Ohjesääntö kirjaset

Post by H-D »

Kuvat olis kivoja muutamilta sivuilta(=esittelyä). :smile:
Sivujen määrä?
190 sivua täyttä asiaa
Image
Image
Image

User avatar
H-D
kaarterikmest
kaarterikmest
Posts: 303
Joined: Wed Jun 07, 2006 10:26

Re: Ohjesääntö kirjaset

Post by H-D »

Tämmönen lukupaketti

Image
Image

Image
Image
Image
Image

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: Ohjesääntö kirjaset

Post by Canet »

Joo, nuo erilaiset "käsikirjat" ovat tosi mielenkiintoisia. Olen pyrkinyt kartuttamaan kokoelmaa erilaisilla "käsimeihen työkirjoilla" kuten juniorin jaosjohtaja kutsui varusmiehen työkirjaa. Nyt on erilaisia taistelijan oppaita ja niitä vastaavia kirjoja useammalta aikakaudelta - ihan nykyiseen asti.

Sota-aikana ja ilmeisesti myös ennen ja vielä vähän jälkeenkin ilmestyi "Sotamiehen kalenteri", jossa oli kaikenlaista asiatietoa kalenterisivujen lisäksi.

Erityisen hyvien käsi- ja oppikirjojen kirjoittaja on ollut P.Huhtala, jonka eriaiheisia kirjoja taitaa olla hyllyssä puolisen tusinaa. Jos voisi ehdottaa miehelle noin postuumisti tietofinlandia-palkintoa..

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Ohjesääntö kirjaset

Post by smokeball »

Korsunrakennusoppaista voisi soveltaa savusaunan rakennukseen. :miettii:
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: Ohjesääntö kirjaset

Post by Canet »

No joo, kyllä sitä korsusaunaa joskus silloin reserviyksikköjen aikana yhden tilallisen kanssa mietittiin, vaan jäi suunnitteluasteelle.

User avatar
H-D
kaarterikmest
kaarterikmest
Posts: 303
Joined: Wed Jun 07, 2006 10:26

Re: Ohjesääntö kirjaset

Post by H-D »

Erityisen hyvien käsi- ja oppikirjojen kirjoittaja on ollut P.Huhtala, jonka eriaiheisia kirjoja taitaa olla hyllyssä puolisen tusinaa. Jos voisi ehdottaa miehelle noin postuumisti tietofinlandia-palkintoa..
Kyllä näin voi sanoa, Onni Koivisto niminen herra on samaa kaliberia mulla Sotamiehen Taskukirjat 1936 ja 1939 ja hemmo on punnertanut vielä 1962 Varusmiehen Oppaan :shock: Laitan parit kuvat Suomalaisesta Sotilaskäsikirjasta on alan varsinainen sudenpentujen kässäri, mikähän on toi Suomalainen Sotilasjoukko joka on julkaissut kirjasen,ei oo painovuotta laitettu,kuvista ja kalustosta vois päätellä et Vapaussodan jalkeen :?: Sivuja 169.
Image
Image
Image
Image

User avatar
taifun
alik
alik
Posts: 994
Joined: Fri Mar 24, 2006 23:28

Re: Ohjesääntö kirjaset

Post by taifun »

taistelukaasut ja kaasusuojelu. 1930.
kirjanen täynnään oivia kikkoja tämänkinpäivän suojelumiehelle.
sivulta85. tukehduttaville kaasuille altistuneen potilaan hoito.
"suoneniskun avulla lasketaan potilaasta verta muutamia kertoja,pieniä määriä kerrallaa,ja helpotetaan täten välillisesti keuhkojen toimintaa,pienentämällä ruumiin hapentarvetta"
jaa jaa...
Image

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: Ohjesääntö kirjaset

Post by Canet »

No justiinsa, veret pois, ettei liha pilaannu.. Vanhat ensiapuoppaat eivät turhia kursaile.

Näistä kaasukirjoista on omaan kokoelmaan tullut joskus hankittua muutama kirja (joista ei kyllä ole kuvia):

1. Tri Buch ja majuri Sivén: Kaasut sotavälineenä. (1926) Kirja on ilmestynyt WSOY:n "Tieto ja taito"-sarjassa. Kirjoittajilla näyttää olleen ainakin henkinen valmius näitten aseiden käyttöön, mikäli tarve vaatisi. Kirja antaa myös käytännön ohjeita taistelukaasujen käytöstä..

2. Kaasusuojeluohjesääntö (1927), kannessa leima "ILMAILUVOIMAT", löytyy myös leimat "1. Erillinen merilentolaivue - Viipuri" ja "Ilmavoimien AUK" sekä tietty "Poistettu sotatieteellisestä keskuskirjastosta".

3. Kaasusuojelun materiaaliopas (1940). Niin hyväkuntoinen kappele, että onko mahtanut koskaan olla käytössä.

User avatar
Ned Flanders
kenr
kenr
Posts: 1849
Joined: Fri Jun 09, 2006 19:33
Location: leftorium
Contact:

Re: Ohjesääntö kirjaset

Post by Ned Flanders »

taifun wrote:taistelukaasut ja kaasusuojelu. 1930.
kirjanen täynnään oivia kikkoja tämänkinpäivän suojelumiehelle.
sivulta85. tukehduttaville kaasuille altistuneen potilaan hoito.
"suoneniskun avulla lasketaan potilaasta verta muutamia kertoja,pieniä määriä kerrallaa,ja helpotetaan täten välillisesti keuhkojen toimintaa,pienentämällä ruumiin hapentarvetta"
jaa jaa...
Keuhkoödeeman hoitoa vanhankansan malliin :D Kyllähän se periaatteessa kuormaa pudottaa pumpulta/keukoilta, no onpahan auttajilla jotakin tekemistä niin ei tunnu olo turhalta.

Pakko laittaa naapurin kaasu oppaan elpymis tekniikat :mrgreen:
Image

Tästä en enää ole varma :miettii: ilmeisestikin edelleen elpymistä.
Image
Image

Rensseli-setä

User avatar
Wunderwaffen
erikmest
erikmest
Posts: 329
Joined: Tue Jul 29, 2008 14:53
Location: Puuhamaa

Re: Ohjesääntö kirjaset

Post by Wunderwaffen »

Moderneja PV:n opuksia on iso kasa monelta alalta (ja erityisesti viestistä) opiskelua ja asioiden kertaamista varten.

Vanhoista opuksista olen keskittynyt viestiaselajin kirjallisuuteen. Pikaisen inventaarion mukaan löytyy seuraavat (ellei jossain kätkössä ole lisää) ;)
- Viestiliikenneohjesääntö 1934
- Viestimiehen käsikirja 1940
- Kenttäpuhelin VPAP 1943
- 40-johdon suomalainen kenttäkeskus VPK40P 1945
- Sähköparien ja -paristojen pakkaskestävyys 1944
- Kaukokirjoitinopas II 1945
- Viestiohjesääntö 1973
- Radioliikennesanasto 1968
- Viestimiehen käsikirja 1970

Uudempia Viestimiehen käsikirjoja löytyy muutamilta eri vuosilta. Lähes kaikki kirjat ovat hyvässä kunnossa.
äly * voima = vakio

User avatar
Tulenjohtomies
kenr
kenr
Posts: 1959
Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Contact:

Re: Ohjesääntö kirjaset

Post by Tulenjohtomies »

Wunderwaffen wrote:- Kenttäpuhelin VPAP 1943
Olen lievästi sanottuna kateellinen... :oops:

User avatar
taifun
alik
alik
Posts: 994
Joined: Fri Mar 24, 2006 23:28

45mm tykkiopas

Post by taifun »

turunmaan sk piirin opus numero yhdeksän.
Image

Image

Image

Image

User avatar
Wunderwaffen
erikmest
erikmest
Posts: 329
Joined: Tue Jul 29, 2008 14:53
Location: Puuhamaa

Re: Ohjesääntö kirjaset

Post by Wunderwaffen »

Tulenjohtomies wrote:
Wunderwaffen wrote:- Kenttäpuhelin VPAP 1943
Olen lievästi sanottuna kateellinen... :oops:
Tuo on siis kirja ei itse laite kuten varmaan huomasitkin. Onko tuo opus sitten harvinainenkin?

Kenttäpuhelin VPAP rakenne, käyttö ja huolto. Vain virkapalveluksessa käytettäväksi. Päämaja, Viestiosasto I, N:o 7299/22, 15.11.42. Painettu Otavan kirjapainossa Helsingissä 1943.

Kyseinen opus vaikuttaa olevan täysin käyttämätön. Ekalla aukeamalla on vielä post-it-hintalappu tallella. Summa vitosen, mutta en muista onko euroa vai markkaa ja olenko tostakin tingannut :)
äly * voima = vakio

User avatar
Tulenjohtomies
kenr
kenr
Posts: 1959
Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Contact:

Re: Ohjesääntö kirjaset

Post by Tulenjohtomies »

Wunderwaffen wrote:Tuo on siis kirja ei itse laite kuten varmaan huomasitkin.
Huomasin kyllä...
Wunderwaffen wrote:Onko tuo opus sitten harvinainenkin?
No on!! Puhelimia kylläkin on silloin tällöin näkynyt myynnissä...
Enpä paljon ole kuullut/nähnytkään koko opuksesta yhtään mitään,vaikka olen myös pitänyt silmät auki kyseisen alan kirjallisuutta etsiessä.
Wunderwaffen wrote:Kyseinen opus vaikuttaa olevan täysin käyttämätön.
Neitsyen olet löytänyt... ;)
Wunderwaffen wrote: Ekalla aukeamalla on vielä post-it-hintalappu tallella.
Vuosien saatossa siitä jää liimatahra sivulle,eli ota heti pois!
Wunderwaffen wrote:Summa vitosen, mutta en muista onko euroa vai markkaa
Aivan sama kumpaako...voisin sanoa että "ilmaiseksi" olet sen saanut. :shock:

Post Reply

Return to “Paperitavara”