Itse aikoinaan kauan sitten jääkärinä ollessa se tuli kyllä testattua, että yllättävän paljon se sivuttaista vääntöä ja taivuttelua kestää. Eipä vaan tullut koskaan tilaisuutta, että olisi päässyt tahkolla, tai edes hiomakivellä sen terän purevuutta parantamaan ja testaamaan leikkausominaisuuksia. Rohkenen kuitenkin epäillä, että tuo pistin on sen laatuista terästä, että siihen ei purevaa ja pitkään terävänä pysyvää terää saa. Mitäs metellurgian tuntevat tähän asiaan vastaa..
RK 62:n pistimen ominaisuudet.
-
Haudankaivaja
RK 62:n pistimen ominaisuudet.
Osaako kukaan foorumilaisista kertoa millainen "leikkuuterä" RK 62:n pistimen terään tulee, jos se teroitetaan oikein, niinkuin puuta hyvin vuoleva puukon terä teroitetaan? Uskoakseni siitä on kuitenkin tehty jonkinlainen kompromissi terästä, joka kestää hyvin sivuttaista vääntöä ja taivuttelua, mutta on jotenkuten kelvollinen myös leikkaamaan.
Itse aikoinaan kauan sitten jääkärinä ollessa se tuli kyllä testattua, että yllättävän paljon se sivuttaista vääntöä ja taivuttelua kestää. Eipä vaan tullut koskaan tilaisuutta, että olisi päässyt tahkolla, tai edes hiomakivellä sen terän purevuutta parantamaan ja testaamaan leikkausominaisuuksia. Rohkenen kuitenkin epäillä, että tuo pistin on sen laatuista terästä, että siihen ei purevaa ja pitkään terävänä pysyvää terää saa. Mitäs metellurgian tuntevat tähän asiaan vastaa..
Itse aikoinaan kauan sitten jääkärinä ollessa se tuli kyllä testattua, että yllättävän paljon se sivuttaista vääntöä ja taivuttelua kestää. Eipä vaan tullut koskaan tilaisuutta, että olisi päässyt tahkolla, tai edes hiomakivellä sen terän purevuutta parantamaan ja testaamaan leikkausominaisuuksia. Rohkenen kuitenkin epäillä, että tuo pistin on sen laatuista terästä, että siihen ei purevaa ja pitkään terävänä pysyvää terää saa. Mitäs metellurgian tuntevat tähän asiaan vastaa..
Teränä hxxxxtin hyvä, Mutta ei kestä taivuttelua.
Sä saat siitä vaikka partaveitsen jos jaksat hioa. Mutta eiköhän merkki kerro, että mikä tässä tilauksessa meni ketulleen....
Sä saat siitä vaikka partaveitsen jos jaksat hioa. Mutta eiköhän merkki kerro, että mikä tässä tilauksessa meni ketulleen....
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Nra of Finland
- Polarfuchs
- sotvm1

- Posts: 721
- Joined: Wed Nov 21, 2007 22:19
- Location: Itä-Uusimaa
Vanha alkuperäinen Fiskarsilainen (tehty 64) ei kestänyt hakkaamista kovaan, pieniä paloja irtosi. Isä sai aikanaan Karjaalla ollessamme lahjaksi Fiskarsilta tälläisen ja äiti kokeili sitä keittiössä kun piti hakata lämpaanjalan luuta poikki, huonolla menestyksellä.
Där stridde en skara av trofasta män, till de yttersta skären trängda
bland holmar och klippor de kämpade än med räddningens vägar stängda.
(H.Berndtson, Hyllning till Pellingekåren)
bland holmar och klippor de kämpade än med räddningens vägar stängda.
(H.Berndtson, Hyllning till Pellingekåren)
Metalugriasta tai meteourologiasta en tiedä mittään. Mutta omistin joskus rynkyn pistimen muotoisen puukon - mp-yhtiö niitä myi, muistaakseni Peltosen tekemiä. Olisiko siinä ollut oikea pistinaihio - en tiedä, tuppi ja kahvan muovi kuitenkin hyvin lähellä "aitoa" elleivät täysin samoja - vaikka nahka oli kyllä musta.
Terä oli terotettu kuin "leuku" eli ei mikään veistoterä, pikemminkin lyöntiterä kuten vesurissa. Kerran sillä sitten halkaisin klapia sytykkeiksi - napautin toisella klapilla terän päälle - naks - katkesi! Puukkoseppä vastasi huutoonsa herrasmiehen tavoin - kun varastossa ei tuollaista ollut, sain mitättömällä välirahalla sissipuukon - tuon "pistinpuukon" tuppi jäi minulle.
Sittemmin noita puukkoja ei ole enää näkynyt mp-yhtiön myynti-ilmoituksissa - olisko aihiot loppuneet?
Terä oli terotettu kuin "leuku" eli ei mikään veistoterä, pikemminkin lyöntiterä kuten vesurissa. Kerran sillä sitten halkaisin klapia sytykkeiksi - napautin toisella klapilla terän päälle - naks - katkesi! Puukkoseppä vastasi huutoonsa herrasmiehen tavoin - kun varastossa ei tuollaista ollut, sain mitättömällä välirahalla sissipuukon - tuon "pistinpuukon" tuppi jäi minulle.
Sittemmin noita puukkoja ei ole enää näkynyt mp-yhtiön myynti-ilmoituksissa - olisko aihiot loppuneet?
Eikös noita vanhoja pistinpuukkoja kaupiteltu sissipuukkona ihan? Itsellä on se Peltosen sissipuukko (ei se ihan uusin, vähän lyhyempi malli) vaan se perinteinen vähän pidempi, kumikahvainen ja mustalla nahkatupella varustettu. Olen siihen ollut kyllä varsin tyytyväinen, halkojakin pystyy naputtelemaan halki mikäli tarvis vaatii. RK62:n pistimen kanssa sillä ei taida paljoa olla yhtäläisyyksiä terässä.
Siinä pistimen näköisestä "sissipuukosta" taisi puuttua kiinnitys mahdollisuus. Aikanaan Peltosen kanssa jutellessa syy oli kuulema se että silloin ei hyvällä katsottu pistimiä, stilettejä ja tikareita sunmuita tappo vehkeitä. Nykyistä sissipuukkoa saa sekä lyhyellä että pitkällä terällä, vaihto ehtoisesti muovi tai nahkatupella. Nyky mallista siinä vanhemmassa sinistetty teräisessä oli parempi kumi kahva (vai pitäisikö sanoa pää? puukosta kun kyse...) näissä uudemmissa teflon pintaisissa kahva kovempaa ja liukkaampaa muovia.
- greendevil
- sotvm1

- Posts: 677
- Joined: Sun Jul 22, 2007 6:21
- Location: TST-kenttä
psitin
Pistimistä osa on kovia ja osa melko pehmeitä, vuoluterää ei saa, kuin terän pilalle terottamalla, mutta muuten painava, mutta näyttävä yleistyökalu.



