AR-15 keräilykohteena?

Keskustelua kivääreistä ja varusteista - myös pienoiskivääreistä
User avatar
reka65
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2457
Joined: Sat Sep 16, 2006 7:32

Re: AR-15 keräilykohteena?

Post by reka65 »

Vaikka kuinka katsoo näyttää yläkerta itsetehdyltä niinkuin puutkin.

User avatar
Klpro
vääp
vääp
Posts: 239
Joined: Sun Jul 15, 2007 21:00
Location: Sillan takana ja heti radan vieressä..

Re: AR-15 keräilykohteena?

Post by Klpro »

http://www.gunbroker.com/Auction/ViewIt ... ssault.htm
Image
Image

Yllättäen löytyi tuollaisia.. Laitoin myös kyselyä kaverille, joka tietää varmuudella jotakin faktaa.

Värkit voisivat olla 70-luvulta. Eli ennen kun paja fuusioitui nykyiseen. Jotakin protosarjaa,eli kaasumäntä löytyy ja 2 kpl recoil jousia boltille. Valmistettu jotanoin 5000 kpl. Odotan edelleen tarkkaa tietoa.
Muista Kollaa ja Raatteentie!

NRA of Finland

User avatar
reka65
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2457
Joined: Sat Sep 16, 2006 7:32

Re: AR-15 keräilykohteena?

Post by reka65 »

Vai protoja,se kertookin jotain aseen karusta ulkonäöstä.

User avatar
roger67
sotvm4
sotvm4
Posts: 536
Joined: Sat Jun 23, 2007 20:59
Location: Norge

Re: AR-15 keräilykohteena?

Post by roger67 »

Ruma kuin mikä :shock: Mutta samapa tuo, huvittaisi kyllä tietää tarkka vuosimalli.

User avatar
Klpro
vääp
vääp
Posts: 239
Joined: Sun Jul 15, 2007 21:00
Location: Sillan takana ja heti radan vieressä..

Re: AR-15 keräilykohteena?

Post by Klpro »

Image

Image

Image

Kyllähän noista tähän päivään ja aluperäiseen Arskaan on matkaa. Kuitenkin 2-pin rakenne on jo olemassa, samaten viritinvivun sijainti on jo vasemmalla. Olisi mielenkiintoista tietää tarkka historia, ennen fuusiota ja "oikean" Bushmasterin syntyä.
Esim. jenkkien tuotesuoja laki onko ollut vaikuttamassa suunnitteluun? Tämän päivän AR-klooneista löytyy paljon yhteensopimattomuuksia toistensa kanssa ja ilmeisesti tarkoituksella. Ja miksi 70-luvun protoissa on kaasumäntä? Vai oliko AR-15 tyyppisten vehkeiden Vietnamiin toimitettujen vääränlaisten takia a-tarvikkeiden maine jo niin kuralla,että Ak:ta ja Saria kopioimalla koitettiin petrata jotakin? Vai oliko kyseessä joku vientimalliproto jonnekin halpismaahan
Muista Kollaa ja Raatteentie!

NRA of Finland

Post Reply

Return to “Kiväärit”