Gewehr-91 GEW91

Keskustelua kivääreistä ja varusteista - myös pienoiskivääreistä
Post Reply
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Gewehr-91 GEW91

Post by Rokka »

Sattui tupsahtamaan eteen tuollainen Gew91, epäilen että siinä olisi mahdollisesti tukki vaihtunut, kun kivääristä puuttuu tuo Gew91 ominaispiirteenä ollut piipunsuukoukku, mutta Gunboardsin foorumilta löysin tällaisen väitteen "After WW I, some Gew91 were converted to "Police Carbines" and side slung, with the stacking hook ground off."

Olisiko mahdollisesti tuo sitten kunnostettu/muutettu myöhemmin poliisikivääriksi ?

Image

Yleisesti tuolta löytyy että Gew91 on melkoisen harvinaisempi kapistus, kun Komissiokivääri karbiini Kar88, mutta olisivatkohan keskustelijat sekoittaneet Gew88 ja Kar88 ? Mitenkä yleinen tuollainen Gew91 on ?

Niin siis Gew88 on pitkä kivääri ja Kar88 on sen karbiini versio, kun taas Gew91 on lyhyt kivääri joka on tarkoitettu ensisijaisesti tykistölle ja ilmeisesti muille täydentäville joukoille ? Koukun tarkoitusta en löytänyt, edit: olisiko kuitekin koukun tarkoitus ollut pjotr:n kertoma aseiden kekoaminen ?

- j o n i -
Last edited by Rokka on Tue Jun 30, 2009 8:42, edited 1 time in total.
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Re: Gewehr-91 GEW91

Post by Rokka »

Ilmeisesti karbiini mittaista Gew88 komissiokivääriäkin on ollut mm. Turkkilaisilla, jotka ovat lyhentäneet Gew88 kivääreitä lyhyiksi kivääreiksi tai ratsuväkikivääreiksi.

- j o n i -

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Sitten toisen väitteen mukaan 1. maailmansodan jälkeen jonkin verran Gew91 kivääreitä olisi muutettu poliisi kivääreiksi, poistamalla niistä tuo etuhelan koukku ? löytyykö tähän mitään faktaa / kuvaa ?

pjotr47
korpr
korpr

Post by pjotr47 »

Eikös tuollaisen koukun nimi ole kokoamiskoukku eli siis kun aseet laitettiin kekoon esimerkiksi marssitauolla.
Sama kaiku on askelten.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Hyvinkin järkevää, tykistöllä tuskin ammuttaessa kivääreitä selässä, vaan aseet keossa ammunnan aikana. Sitäpaitsi tuostahan käytetään englanninkielessä nimeä Stacking hook ? Stack = kasata, pinota...

- j o n i -

Ned Flanders
kenr
kenr

Post by Ned Flanders »

Rokka wrote:Sitten toisen väitteen mukaan 1. maailmansodan jälkeen jonkin verran Gew91 kivääreitä olisi muutettu poliisi kivääreiksi, poistamalla niistä tuo etuhelan koukku ? löytyykö tähän mitään faktaa / kuvaa ?
Metallinen liuska jossa tuo koukku oli kiinni jäi paikoilleen. Kuvia voin koittaa katsella.
Image

Rensseli-setä

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

No sitten tuossa on tukki vaihtunut, kuten vähän epäilinkin.

Kuva olisi kiva.

- j o n i -

Timpuri

Post by Timpuri »

Mauser rifles of the world-kkirja voisi kertoa asiasta tarkemmin? Itseltänikin se löytyy, tosin ei täältä kesämökiltä..

Post Reply

Return to “Kiväärit”