Jälleen kerran törkeä rikos historiaa kohtaan. Käsittämättömän surullista.igorrock wrote:Saattaa se deko-kiväärikin joskus maksaa.....![]()
http://www.egun.de/market/item.php?id=4425622
No, eipä lähtenyt rautakanki ainakaan ilmaiseksi...
Jälleen kerran törkeä rikos historiaa kohtaan. Käsittämättömän surullista.igorrock wrote:Saattaa se deko-kiväärikin joskus maksaa.....![]()
http://www.egun.de/market/item.php?id=4425622
Itse ostin juuri svt-40 kiväärin,joka valmistettu tulassa 1941.Numerotarkka lipasta lukuunottamatta ja kiikarinurat puuttuu.Lipas näyttäisi olevan svt-38 kivääristä.Myyjä muistaakseni mainitsi että ase olisi tuotu aikoinaan tuliaisina rintamalta kotiin.Aseesta ei löydy SA leimoja tai muitakaan "ylimääräisiä" joka kyllä puoltaa tarinaa.JVA wrote:Pari kommenttia edellisiin. Olen törmännyt vain muutamaan SVT 40 aseeseen, johon noita pitkittäisiä uria ei ole jyrsitty. Ainakin kaksi asetta tiedän vuodelta 1941 ja yhden vuodelta 1942. Kaikissa tapauksissa aseet on valmistanut Tulan tehdas. Tuon urattoman SVT:n voisi sanoa olevan kohtalaisen harvinaisen tapauksen. AVT 40 aseissahan noita uria ei ole ollenkaan.
Myös AVS kivääreissä on tuo kiikarille tarkoitettu ura jyrsitty valmiiksi. Osassa aseista on urassa pienet poraukset kiikarinjalassa olevia ruuveja varten, joten ilmeisesti nämä aseet oli tarkoitettu tarkka-ampuja käyttöön.
Riippuu yksittäisestä kivääristä ja käytetystä patruunasta. Sopiva säätö kannattaa hakea ajatuksella "pienin asetus jolla kivääri suostuu toimimaan luotettavasti kyseisellä patruunalla". Omassani (Kovrov/Podolsk v. 1941) toimii 1.3:lla vain aseen ollessa täysin puhdas, vain n. 10 laukauksen jälkeen on jo likaantunut sen verran että lukko ei käy enää kyllin takana poistaakseen hylsyn vaan vie se takaisin pesään johon se jämähtää kiinni. Sen sijaan 1.5:llä toimii luotettavasti.Sapööri wrote: Niin ja kaasuregulaattori kohdassa 1.3 pitäisi riittää ok toimintaan.
Millaista kasaa tuollainen originaalipakkaus muuten loppujen lopuksi tikkasi?Markus wrote: Itse ostin juuri svt-40 kiväärin,joka valmistettu tulassa 1941.Numerotarkka lipasta lukuunottamatta
Juu, olet oikeassa. Nimenomaan se säätö, millä sykli vielä pyörähtää on aseelle paras.JTV wrote:Riippuu yksittäisestä kivääristä ja käytetystä patruunasta. Sopiva säätö kannattaa hakea ajatuksella "pienin asetus jolla kivääri suostuu toimimaan luotettavasti kyseisellä patruunalla".Sapööri wrote: Niin ja kaasuregulaattori kohdassa 1.3 pitäisi riittää ok toimintaan.
Oma (Tula 1940) pelaa jo 1.2:lla ja kun pahasti likastuu niin 1.3:lla sitten. Yksilöitähän nuo ovat nuo neuvostojen maan laitteet. Onko muuten tuo Podolsk ihan alkuperäiskuntoinen vai varikkopeli?JTV wrote:Omassani (Kovrov/Podolsk v. 1941) toimii 1.3:lla vain aseen ollessa täysin puhdas, vain n. 10 laukauksen jälkeen on jo likaantunut sen verran että lukko ei käy enää kyllin takana poistaakseen hylsyn vaan vie se takaisin pesään johon se jämähtää kiinni. Sen sijaan 1.5:llä toimii luotettavasti.
Juu, tuo on hyvä neuvo. Meinaan ei ollut kumivasaraa itsellä mukana, kun ensimmäistä kertaa tuollaisen vehkeen kanssa radalle läksin...piti vähän improvisoida, että sai lukon auki aiheuttamatta aseelle liikoja tuskia. Nykyään kumivasara kuuluu vakiokalustoon ratalaatikossa.JTV wrote: Kumivasara on suositeltava työkalu radalle mukaan otettavaksi kun etsitään sopivaa kaasusäätöä. Säädön ollessa liian pieni takaisin pesään lukon lyömä hylsy on yleensä nimittäin melkoisen tiukassa parhaiten sen saa ulos lyömällä edestä lukon tappiin.
Kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä!Sapööri wrote:Älä ammu S&B paukkua, kun on kyseessä alkuperäiskuntoinen ase. Liian hyvä ase ottaa pieniäkään riskejä, S&Bssa on turhan pehmeä nalli (vaikka onkin jousitettu nallipiikki). Ja turhan raskas luotikin.
Varsinkin jos on tuota sarjatulitaipumusta. Se voisi ehkä tuo ei-toivottu AVT ominaisuus johtua kulumasta. En tiedä. Muuten, ei kai tuosta sinun kivääristä löydy pieniä kranaatinsirpaleita/jälkiä muistona omistajan vaihtumisesta?
Kaasu säädetään sitä varten olevalla avaimella. Älä käytä hohtimia, pilaat regulaattorin. Mulla löytys ylimääräinen SVT-38n avain ja SVT-40n "parempi kuin alkuperäinen" reproavain, jos tarttet. Mäntäputki ja regulaattori voivat olla aika jumissa ja vaatia liotusta, että saat ne liikkeelle ja pelaamaan kunnolla. Voi olla korroosiota ym. Niin ja kaasuregulaattori kohdassa 1.3 pitäisi riittää ok toimintaan.
Juu, ei ole sitten sama ase, jonka olen nähnyt. Sekin oli lipasta vaille originaali. Pitää koettaa kyllä tuollainen alkuperäiskuntoinen jostain vielä löytää itsellekin. Niitä ei liiku liikaa. Millainen kunto sisuksilta tuossa sinun pelissä? Niin ja miten se käynti?Markus wrote: Kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä!
Millaista patruunaa suosittelisit?Toisessa ketjussa joku suositteli wolffin teräshylsyistä patruunaa.Mitään isompia jälkiä aseesta ei löydy.Tukissa tietysti muutama kolo ja naarmu,mutta yllättävän hyvä ottaen huomioon että tukki alkuperäiskuntoinen...
Varikko-kunnostettu josta on sähkökynällä tehty sarjanumerotarkka. Hankin sen nimenomaan ampumakäyttöön, alkuperäis-kuntoista ei ainakaan numerotarkkana uskaltaisi rääkätä kovin isoilla laukausmäärillä. Paikallinen asekauppa oli ostanut muutaman ja kun olin vakioasiakas, niin soittivat samantien niiden saavuttua ja pääsin valkkaamaan niistä parhaan. Valitsin tuo kyseisen kivääri-yksilön ihan sillä perusteella että siinä on erinomaisessa kunnossa oleva piippu.Sapööri wrote: Onko muuten tuo Podolsk ihan alkuperäiskuntoinen vai varikkopeli?
Jep, toinen hyvä vinkki. Muutoin tuo Asenurkankin kauppaama Tapco:n tuote on erinomainen, mutta sivusäätöä ei sillä harmi vaan saa tehtyä. Menee vasara- ja tuurnahommiksi. Tosin niinhän se pelasi silloinkin...JTV wrote: Kaasusäätö-työkalun lisäksi suosittelen harkitsemaan myös tukin läpi menevän vastinpultti-ruuvin tiukkaamiseen sopivan työkalun hankintaa...
Joo - olen ollut aika tyytyväinen sen käyntiin, vaikka onkin melko työläs ammuttava. Kyseinen kivääri on SVT:n tukilla - siinä on ennestään sellakan alla parit komeat kuhmut ja yksi korjauskin, mutta eivät ole ilmeisesti haitanneet tukin hyväksymistä vielä uusintakierrokselle. Kyseiseen kivääriyksilöön oli muuten porattu tukkiin liipasinkaaren takaosan alle reikä ja laitettu siihen vahva kierrejousi joka ponnistaa liipasinkaaren takaosaa irti tukista - lienee ollut ajatuksena ottaa rautojen ja tukin takakiinnityksestä löysät pois - tosin tämä ei liene niissä harvinaista.Sapööri wrote:On JTV aika hyväkäyntinen tuo sinun Podolsk. Onko kivääri SVTn vai AVTn tukilla?...
Tuolla Tapcon AK-työkalullakin saa tarvittaessa jonkin verran etutähtäintä kammettua sivulle kun miettii sopivan tavan, mutta ei ole helppo käyttää ja saa olla tarkkana ettei tule ylimääräisiä naarmuja - tullut aikoinaan sitä pari kertaa käytettyä SVT-40 etutähtäimen sivuttaiseen säätämiseen. Käytän nykyään tarkoitukseen jenkeistä hankittua LT-2 tähtäimensäätö-työkalua - mutta toisin perin kuin se on alunperin tarkoitettu käytettäväksi. Tuo LT-2 on M/91 ja M/91-30 Mosin:eille tehty jyvänsiirto-työkalu, mutta kun sen piipun ympärille tarkoitetun osan laittaa SVT-40:n jyvätunnelin ympärille, niin se toimii todella hyvin.Muutoin tuo Asenurkankin kauppaama Tapco:n tuote on erinomainen, mutta sivusäätöä ei sillä harmi vaan saa tehtyä. Menee vasara- ja tuurnahommiksi. Tosin niinhän se pelasi silloinkin...