Asetalon Dragunovit

Keskustelua kivääreistä ja varusteista - myös pienoiskivääreistä
Post Reply
User avatar
Ukko-Pekka
erikmest
erikmest
Posts: 343
Joined: Sat Sep 01, 2007 18:45
Location: Uusimaa

Asetalon Dragunovit

Post by Ukko-Pekka »

Parissa viime Kaliberi-lehdessä on mainostettu Asetalon saaneen myyntiin jonkinlaisen erän SVD Dragunov kivääreitä varikkokunnostettuina. Käväisin itse katsomassa ja yhden varasinkin, piippu oli aika lähellä ampumatonta, liekinsammuttimen olivat vain näköjään venäjällä(?) korvanneet pistimenkiinnikkeettömällä versiolla. Onko kukaan päässyt vielä itse käpistelemään näitä asetalon vehkeitä? Minkälaista kasaa olisi odotettavissa, en tajunnut aseen lukkoa katsoa, että oliko vapaasti liikkuvalla vai jousitetulla iskurilla varustettu. Käsittääkseni SVD:llä pitäisi välttää pehmeä-nallisten patruunoiden käyttöä? Tigrissähän iskuri on käsittääkseni jousitettu?

User avatar
caporal
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1661
Joined: Sun Feb 22, 2009 23:19
Location: Tyrvää

Re: Asetalon Dragunovit

Post by caporal »

Siis yleissääntönä jousitettu iskuri ei tapa kovaa nallia , vai ? Ase kiun ase ?

User avatar
M/62
sotvm2
sotvm2
Posts: 642
Joined: Sun Oct 16, 2011 0:47

Re: Asetalon Dragunovit

Post by M/62 »

caporal wrote:Siis yleissääntönä jousitettu iskuri ei tapa kovaa nallia , vai ? Ase kiun ase ?
Ei, vaan jousittamaton iskuripiikki saattaa sytyttää pehmeän nallin jo lukon sulkeutuessa. Seurauksena (esim. SKS-karbiinissa) kuulemma pahimmillaan sarjatulta.

User avatar
jckcollector
sotvm4
sotvm4
Posts: 508
Joined: Tue Aug 03, 2010 9:33
Location: Keski-Suomi

Re: Asetalon Dragunovit

Post by jckcollector »

Tigrissä on jousitettu.
Pirua ja Ryssää vastaan!

User avatar
CH
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1673
Joined: Sun Jul 08, 2007 17:09
Location: Keski-Suomi

Re: Asetalon Dragunovit

Post by CH »

Ukko-Pekka wrote:Parissa viime Kaliberi-lehdessä on mainostettu Asetalon saaneen myyntiin jonkinlaisen erän SVD Dragunov kivääreitä varikkokunnostettuina. Käväisin itse katsomassa ja yhden varasinkin, piippu oli aika lähellä ampumatonta, liekinsammuttimen olivat vain näköjään venäjällä(?) korvanneet pistimenkiinnikkeettömällä versiolla. Onko kukaan päässyt vielä itse käpistelemään näitä asetalon vehkeitä? Minkälaista kasaa olisi odotettavissa, en tajunnut aseen lukkoa katsoa, että oliko vapaasti liikkuvalla vai jousitetulla iskurilla varustettu. Käsittääkseni SVD:llä pitäisi välttää pehmeä-nallisten patruunoiden käyttöä? Tigrissähän iskuri on käsittääkseni jousitettu?
Mites leimat, oliko aseeseen tullut sivilisoinnin yhteydessä uusia merkintöjä? Viimeisimmät Jenkkeihin toimitetut 91/30 PU-kiväärit ovat olleet kokolailla tatuoituja eli lukonkehykseen on lisätty Venäjällä joukko kullattuja tarkastusleimoja.

Onkos em. pistinnastan katkaisu ainut jäynä, mitä on tehty? Liekinsammutin on vaihdettavissa sotilasmalliseksi kohtuullisen helposti.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

Sapööri
sotvm1
sotvm1
Posts: 686
Joined: Mon Mar 09, 2009 16:08

Re: Asetalon Dragunovit

Post by Sapööri »

Leimaa oli sekä SVT-40ssa, SKSssä ja SVDssä enemmän kuin tarpeeksi. Samaa Molot-kamaa kuin Amerikkaan menneet m/91-30 kiväärit. Niin ja kaikki em. aseet oli myös teurastettu.
Surkea juttu tuo "metsästysaseeksi" muuttaminen. Meinaan SKS ilman pistintä jne....ja sitten vielä novelli kirjailtu kylkeen...

User avatar
CH
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1673
Joined: Sun Jul 08, 2007 17:09
Location: Keski-Suomi

Re: Asetalon Dragunovit

Post by CH »

Jep, itäfoorumilta löytyy muutama tarkempi kuva aiheesta. Asetalon pikkukuvasta leimoja ei juuri erota, mutta ainakin kultakolmio erottuu siitäkin, kun tietää, mistä etsiä.

http://i2.guns.ru/forums/icons/forum_pi ... 571228.jpg

http://forum.guns.ru/forums/icons/forum ... 571230.jpg

http://forum.guns.ru/forums/icons/forum ... 571232.jpg
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

User avatar
M/62
sotvm2
sotvm2
Posts: 642
Joined: Sun Oct 16, 2011 0:47

Re: Asetalon Dragunovit

Post by M/62 »

Ainakaan minulla nuo suorat kuvalinkit eivät toimi. Tuossa kyseinen sivu:
http://forum.guns.ru/forummessage/56/118223-6.html
http://forum.guns.ru/forum_light_messag ... 39251.html

User avatar
CH
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1673
Joined: Sun Jul 08, 2007 17:09
Location: Keski-Suomi

Re: Asetalon Dragunovit

Post by CH »

Aika jännä, minulla pelittää kyllä.

Muuten, mitähän ainetta nämä kultacippaukset ovat? Kultaako? Liuottelin näitä taannoin Forrestilla, kun ovat SVT:n suujarrupalikassa ikävästi esillä, mutta eiväthän ne mihinkään lähteneet. :comcrash
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

User avatar
veeteetee
sotvm6
sotvm6
Posts: 442
Joined: Sat Jul 21, 2007 22:07
Location: Länsi-Suomi

Re: Asetalon Dragunovit

Post by veeteetee »

Laseroitu tms., eivät sula :D

User avatar
M/62
sotvm2
sotvm2
Posts: 642
Joined: Sun Oct 16, 2011 0:47

Re: Asetalon Dragunovit

Post by M/62 »

CH wrote:Aika jännä, minulla pelittää kyllä.
Minulla tulee vain "403 Forbidden".

Onkos tämä edellä mainittu Molot:

http://molotarms.ru/index.php?p=shop&ac ... ntovka-svd

User avatar
CH
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1673
Joined: Sun Jul 08, 2007 17:09
Location: Keski-Suomi

Re: Asetalon Dragunovit

Post by CH »

Liipaisinkaaren muotoilun perusteella Molotarmsin kuvat taitavat olla kiinalaisesta NDM-86:sta.

Translitteröintihauilla "КО СВД" tai "Молот СВД" saattaapi päästä näiden jäljille. Joissain paikoissa hinta näkyy olevan 60000 ruplaa eli noin 1330€, joten sinänsä Asetalon tarjous ei ole kovin paha. Taitaa keräilykelpoisen SVD:n etsijän vaihtoehdot olla aika vähissä. Torni ei tule luovuttamaan omiaan ehjänä siviileille ja jos näitä sattuisi tulemaan ulkomailta, ne cipataan melkoisen varmasti.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

User avatar
Ukko-Pekka
erikmest
erikmest
Posts: 343
Joined: Sat Sep 01, 2007 18:45
Location: Uusimaa

Re: Asetalon Dragunovit

Post by Ukko-Pekka »

En ole vielä tuota Dragua saanut, mutta aiemmissa aseissa missä on ollut samanlaisia "novelleja" vedelty pitkin asetta, niin olen sinistysaineella vetänyt kerroksen päälle, hyvin on kadonnut näkyvistä suurin osa merkinnöistä. Tietystä kulmasta edelleen näkyy tietysti, muttavei häiritsevästi pistä silmään, kaikissa aseissa ei tietysti voi käyttää.

User avatar
CH
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1673
Joined: Sun Jul 08, 2007 17:09
Location: Keski-Suomi

Re: Asetalon Dragunovit

Post by CH »

Joko ase on rantautunut? Miltä vaikuttaa?
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

Post Reply

Return to “Kiväärit”