Zastava M76

Keskustelua kivääreistä ja varusteista - myös pienoiskivääreistä
Post Reply
jaska
maj
maj

Post by jaska »

Kaveri osti moisen ja on pitänyt ihan hyvänä.Ainoa miinus tulee tuosta kaliiberista kun a-tarvike tarjonta on huonompaa kuin moneen muuhun.

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Olen tuollaisen radalla nähnyt. Kovasti oli laadukkaasti tehdyn näköinen ,uutta vastaava peli. Omistaja oli myös hankintaansa tyytyväinen. Kaliiberi ja lippaan kapasiteetti rajoittaa kyllä käyttöä toiminallisissa lajeissa,mutta jos ampuu vain radalla niin ihan ok.

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

On varmasti hyvä tarkoitukseensa,ei pullonkorkin ammuntaan vaan tappamiseen tai toisen pelistä pudottamiseen."ryhmäaseena"korvaamaton AK-taistelijoiden seurassa,miksei muidenkin.Tällainen ase on hyvä ampua ja paikkolaukaus lähtee kyllä nopeasti joten miksei"snipperi" parilla toisella voisi olla tämä.Vastaavaa asetta 7,62x54 kaliberissa kokeilleena en moittisi huonoksi,tämä 8x57 on kyllä patruunoiden puolesta täällä hieman orpo ja kun sellaisia ostaa sen myös huomaa lompakossaan.Jugothan ovat halpoja mutta niitä saa kuitenkin vain harvasta paikasta.Normat ja kotimaiset ovatkin hinnaltaan "lievästi" kalliimpia.

JTV
sotvm4
sotvm4

Post by JTV »

Kävin itse viime viikolla liikkeessä hypistelemässä Zastava M76:sta. Vaikutelmaksi jäi että vaikka se on ilmeisen toimiva peli alkuperäiseen tarkoitukseensa, siinä on jokunen piirre, joista en erityisesti riemastunut:

1. Liipasintuntuma oli tyyppiä "venyy, venyy ja lopulta lähtee" - eli varsin raskas, pitkä ja yksivaiheinen.
2. Lukko (+ kaasumäntä yhdistelmä) jää taakse viimeisen laukauksen jälkeen, mutta kun lippaan irroittaa se hyppää samantien eteen (hyvä etteivät näpit jääneet väliin). :roll:
3. Alkuperäinen (ZRAK 4X?) optiikka oli kohtuullisen kirjas, mutta tähtäin-ristikon merkinnät olivat niin heikot että niistä ei meinannut saada selvää edes kaupan ikkunasta ulos kirkkaaseen päivän valoon sihdatessa. Myös melko tarkka silmäetäisyyden kanssa.

Kun itseltäni löytyy valmiiksi ampumakäytön osalta tuon M76:n ilmeisin kanssakilpailija (Dragunov SVD:n sivilisoitu serkku Izmash Tigr kaliberissa 7.62 x 54R), niin en voi välttää vertailemasta noita kahta. Tigr:issä nuo kolme kohtaa menisivät näin:

1. Liipasintuntuma kohtuumittaisella etuvedolla oleva kaksivaiheinen laukaisu, joka ei ole turhan raskas (parempi kuin niissä parissa intin SVD:ssä, joilla on tullut ammuttua).
2. Lukko jää taakse viimeisen laukauksen jälkeen ja kestää siellä kunnes sen latausvipua nykäisee taaksepäin. Sallii näin ollen nopeat lippaan vaihdot.
3. Valkovenäinen 8 x 42 POSP-tähtäinkiikari ei ole ehkä huippu-optiikkaa, mutta sillä ei ole ZRAK:in heikkojen merkintöjen ongelmaa. Melko tarkka sekin on tosin silmäetäisyyden kanssa.

Eli omat johtopäätökseni: Zastava M76 on varmasti ihan kiva kivääri, mutta mielestäni yksinkertaisesti ei yhtä fiksusti suunniteltu kuin SVD tai Tigr. Itse päätin jättää M76:n kaupan hyllyyn ja ostaa lisää harjoituspatruunoita Tigr:iin. Sitä en sitten osaa sanoa ovatko kaikki nuo M76:n ongelmat vain kyseisen ase-yksilön ja sen mukana tulleen kiikarin, vai ovatko ne tyypilliset kyseiselle kiväärimallille. :miettii:

JTV
sotvm4
sotvm4

Post by JTV »

reka65 wrote:On varmasti hyvä tarkoitukseensa,ei pullonkorkin ammuntaan vaan tappamiseen tai toisen pelistä pudottamiseen."ryhmäaseena"korvaamaton AK-taistelijoiden seurassa,miksei muidenkin.Tällainen ase on hyvä ampua ja paikkolaukaus lähtee kyllä nopeasti joten miksei"snipperi" parilla toisella voisi olla tämä.Vastaavaa asetta 7,62x54 kaliberissa kokeilleena en moittisi huonoksi,tämä 8x57 on kyllä patruunoiden puolesta täällä hieman orpo ja kun sellaisia ostaa sen myös huomaa lompakossaan.Jugothan ovat halpoja mutta niitä saa kuitenkin vain harvasta paikasta.Normat ja kotimaiset ovatkin hinnaltaan "lievästi" kalliimpia.
Itse jäin kaipaamaan tuosta Kaliberin testistä että olisivat kokeilleet FNM:n siviilituotannon nykyisillä patruunoilla (joissa on 12.8 grammaiset kokovaippaluodit). Oma Yugoslavialainen 98k ainakin tuotti niillä parhaita tuloksia. En yleensäkään käsitä miksi jotain kiväärejä tunnutaan aselehdissä testaavan lähinnä patruunoilla, joista jokaisen kyseisistä kivääreistä jotain käsittävän luulisi arvaavan, ettei kyseinen patruuna sovi kunnolla kyseiseen kivääriin (Sako Rangea väljiin itäisiin 7.62 mm x 54R piippuihin, epäkurantiksi testin yhteydessä osoittautuvaa yli-ikäistä ylijäämäpatruunaa jne) .

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

JTV wrote:
reka65 wrote:On varmasti hyvä tarkoitukseensa,ei pullonkorkin ammuntaan vaan tappamiseen tai toisen pelistä pudottamiseen."ryhmäaseena"korvaamaton AK-taistelijoiden seurassa,miksei muidenkin.Tällainen ase on hyvä ampua ja paikkolaukaus lähtee kyllä nopeasti joten miksei"snipperi" parilla toisella voisi olla tämä.Vastaavaa asetta 7,62x54 kaliberissa kokeilleena en moittisi huonoksi,tämä 8x57 on kyllä patruunoiden puolesta täällä hieman orpo ja kun sellaisia ostaa sen myös huomaa lompakossaan.Jugothan ovat halpoja mutta niitä saa kuitenkin vain harvasta paikasta.Normat ja kotimaiset ovatkin hinnaltaan "lievästi" kalliimpia.
Itse jäin kaipaamaan tuosta Kaliberin testistä että olisivat kokeilleet FNM:n siviilituotannon nykyisillä patruunoilla (joissa on 12.8 grammaiset kokovaippaluodit). Oma Yugoslavialainen 98k ainakin tuotti niillä parhaita tuloksia. En yleensäkään käsitä miksi jotain kiväärejä tunnutaan aselehdissä testaavan lähinnä patruunoilla, joista jokaisen kyseisistä kivääreistä jotain käsittävän luulisi arvaavan, ettei kyseinen patruuna sovi kunnolla kyseiseen kivääriin (Sako Rangea väljiin itäisiin 7.62 mm x 54R piippuihin, epäkurantiksi testin yhteydessä osoittautuvaa yli-ikäistä ylijäämäpatruunaa jne) .
Niin en mollannut halpoja patruunoita vaan totesin kyseistä kaliberia olevan hieman vaikea saada kaikista liikkeistä ja kotimaisten ja Norman panoksen olevan kalliita.

Itsellänikin metsästyspanoksia muutama kymmentä mutta en viitsi niitä tauluun ampua,kokeillut olen 98k:lla ja tarkkoja olivat mutta pahvitauluun...ei sentään.Lapuaa tai Sakoa ovat joten vaihdan kyllä pois.

taifun
alik
alik

Post by taifun »

vähän itsekin ihmettelen tuota maahantuojan kaliberivalintaa.koskapa M/76 asetta on tehty myöskin 53r ja 308 versioina,joskin JNA:n palveluskäytössä olivat nuo mauserin paukkua syövät versiot. ZRAK:n kiikareista täytyy sanoa että laatu on erinomaista luokkaa.

veeteetee
sotvm6
sotvm6

Post by veeteetee »

Tuohon JTV:n ihmettelyyn voisi todeta, että Zastava-jutun kirjoittaneena kaipasin täsmälleen samaa, mutta reaalinen tilanne on sama kuin naistenkin kanssa: kiva olisi panna, mutta kun kaikkia ei voi saada. Juttuaseet ammutaan niillä patruunoilla, joita kulloinkin on kohtuudella saatavissa, joko aseen mukana ilmaiseksi (harvoin), patruunatehtailta/-myyjiltä (toisinaan) tai itse ostaen (liian usein, kun ottaa huomioon, että jokainen kulu on pois pienestä kirjoituspalkkiosta).

Onhan se niinkin, että keskitason harrastaja hyödyttää enemmän tieto halvan ylijäämäpaukun toimimisesta/toimimattomuudesta kuin (liian) kalliin uustuotannon arviointi.

En varmaankaan siis ymmärrä kivääreistä mitään, kun käytän mitä milloinkin testipatruunana, mutta asekirjoittamisen tilasta Suomessa minulla on jo 20 vuoden kokemus ja yllä oleva perustuu siihen.

Toisaalta, olen avoin korjaaville toimenpiteille: kuka tahansa, joka haluaa oikaista tilanteen voi toimittaa minulle kulloinkin tarvitsemiani patruunoita veloituksetta rajattoman määrän.

JTV
sotvm4
sotvm4

Post by JTV »

veeteetee wrote:Tuohon JTV:n ihmettelyyn voisi todeta, että Zastava-jutun kirjoittaneena kaipasin täsmälleen samaa, mutta reaalinen tilanne on sama kuin naistenkin kanssa: kiva olisi panna, mutta kun kaikkia ei voi saada. Juttuaseet ammutaan niillä patruunoilla, joita kulloinkin on kohtuudella saatavissa, joko aseen mukana ilmaiseksi (harvoin), patruunatehtailta/-myyjiltä (toisinaan) tai itse ostaen (liian usein, kun ottaa huomioon, että jokainen kulu on pois pienestä kirjoituspalkkiosta).

Onhan se niinkin, että keskitason harrastaja hyödyttää enemmän tieto halvan ylijäämäpaukun toimimisesta/toimimattomuudesta kuin (liian) kalliin uustuotannon arviointi.

En varmaankaan siis ymmärrä kivääreistä mitään, kun käytän mitä milloinkin testipatruunana, mutta asekirjoittamisen tilasta Suomessa minulla on jo 20 vuoden kokemus ja yllä oleva perustuu siihen.

Toisaalta, olen avoin korjaaville toimenpiteille: kuka tahansa, joka haluaa oikaista tilanteen voi toimittaa minulle kulloinkin tarvitsemiani patruunoita veloituksetta rajattoman määrän.
En tarkoittanut tekstiäni provokaatioksi, enkä varsinkaan henkilökohtaiseksi hyökkäykseksi. Kun kyse on kuitenkin kiikaritähtäimellä varustetun maailmalla tarkka-ampujakiväärinä markkinoitavan kiväärin testistä, pitäisi mielestäni sen todellisen tarkkuuden testaamisen olevan ilmeisen tärkeää. Tällä kertaa tuo tarkkuus-testaus jäi mielestäni kuitenkin tavallaan puolitiehen kun testipatruunoita oli vain kolmea tyyppiä ja niistäkin yksi osoittautui niin epäkurantiksi tavaraksi, ettei sitä voi suositella edes ostettavaksi ja toinenkin ylijäämä-patruuna saattoi olla ylittänyt "parasta ennen" päivämääränsä ajat sitten. Ei sikäli, ei tuo ollut vielä läheskään kehnoin suoritus kyseisessä sarjassa - olen nähnyt pahempiakin.

Patruunoiden saatavuus kieltämättä vaihtelee, mutta tässä tapauksessa sitä kaipaamaani FNM:n patruunaa löytyy ilmeisesti mm. Asetalolta. Jos 80 c/kpl on liian kallis uudelleenladattavaan hylsyyn ladatusta priima-luokan uudesta täysitehoisesta kiväärin patruunasta, niin et taida ihan heti ampua tarkkuustestejä esim .338 Lapua Magnum:ille pesitetyillä kivääreillä. :smile: Huomioon ottaen miten patruunoiden hinnat ovat viimeisen parin vuoden aikana kehittyneet, ei tuollainen hintataso enää ainakaan itseäni yllätä.

Itse kirjoitan nettiin omille ja parille muullekin webbisivustolle englanniksi ilman mitään kirjoituspalkkioita, mutta toisaalta en pidäkään sitä työnä vaan harrastuksena, jonka kuluista en viitsi pahemmin pitää kirjaa. Se on sen verran hauska harrastus, etten jo ihan periaatteesta viitsi pilata sitä laskeskelemalla paljonko siihen itseasiassa menee vuosittain rahaa. Ymmärrän että itselläsi tilanne voi olla erilainen - varsinkin jos kirjoitat ammatiksesi. Ampumaurheilua olen harrastanut melko tarkasti neljännesvuosisadan verran, joten voisin väittää jotain sillä ajalla oppineeni.

Jos tuo viimeisessä kappaleessasi esittämäsi toive toteutuisi, se voisi olla kätevä tapa hankkia ilmaiseksi patruunat ammuntaharrastukseen vuosikausiksi. :-D Ihan niin paljon kukaan tuskin on valmis kustantamaan, mutta jos olet pääkaupunkiseudulta ja aikeissa testata lähitulevaisuudessa 7.62 mm x 53R / 7.62 x 54R kaliberista kivääriä voin ehkä lahjoittaa sinulle sitä muutamaa patruunalajia 20 kpl kutakin (tarpeeksi siihen tavallisimpaan testauksessa käytettävään 4 x 5 laukausta testiin.) Harrastan nykyään melko paljon kyseisen kaliberin kivääreillä ja kun niiden piipuissa + patruunapesissä on tiettyjä selkeitä vaihteluja patruunakaapissani on tälläkin hetkellä 7 erilaista patruunatyyppiä kyseisissä kalibereissa.

veeteetee
sotvm6
sotvm6

Post by veeteetee »

Sori, 20 vuotta ja 451 julkaistua lehtijuttua myöhemmin en enää jaksa näitä.

jaska
maj
maj

Post by jaska »

No testejä voi tehdä monella tapaa ja tässä ei kait haettu maksimitarkkuutta vaan normiharrastajan näkökulmaa aseeseen.Aseethan on yksilöitä mut jäi kyllä hiukan kutkuttamaan että mihin tuo pystyisi hyvällä patruunalla.Täytyypä käydä kaverin kanssa testailemassa useampaa a-tarviketta!

Post Reply

Return to “Kiväärit”