Nyt tarvitsi tunnistusapua ennakkoperintönä saatuun kivääriin, historiasta en osaa sen kummemmin kertoa kuin että itärajalla tällä ainakin on karhuja kaadettu aikoinaan. Osaisiko joku kertoa onko tällaista asetta käytetty sotien aikana rintamalla, vai onko vain metsästysase?
Joku jenkki-vipulukko on kyseessä - ehkä Marlin? Kaliiperi on kuitenkin myöhempää tekoa eli sakon 7x33 luodikonpatruuna. Jenkeistä on tuotu mm 25-20 (6,35x33R) kaliiperisia aseita ja tuo voisi olla sellaisesta porattu sodan jälkeen käypäisemmäksi. Metsästysaseita keräilevälle tuo on ihan hyvä tapaus, kun sillä vielä on 'sukuhistoriaakin'. Rahallinen arvo ei ole kaksinen - 100€ ja sekin reilu arvio.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta. Ylituubamestari
Aseesi on Savage model 1899 tai myöhemmin pelkkänä "ysiysinä" tunnettu. Sarjanumeron perusteella kivääri ei ole valmistettu vuonna 1939 (mistä tämän keksit?) vaan lokakuun 1909-helmikuun 1910 välillä. Nähtävästi kivääriin on vaihdettu kokonaan uusi piippu,mutta jos kaliiperi on tosiaan 7x33, niin sitäkään ei ole voitu tehdä v.-39, koska 7x33 on kaliiperina peräisin vuodelta 1945...
Kivääri on puhdas metsästysase, alkuperäinen kaliiperi on ollut joko 30-30 WCF, .303 Savage, .25-35 WCF, .32-40 WCF tai 38-55 WCF, ja piipunvaihto on tehty kun originaalipaukut ovat loppuneet eikä lähikaupasta ole uusia saanut..epäilisin originaalikaliiperin olleen .303 Savage, ja ase on todennäköisesti tuotu ameriikantuliaisina. Tuossa kunnossa aseella on vain "muistoarvoa", oikein hyväkuntoisesta, täysin alkuperäisestä "Ruakalaisesta" voisin maksaa ihan useampia satasia.
Ja vielä, jos asetta on käytetty karhunpyynnissä 7x33-kaliiperisena, ovat miehet olleet rohkeita tai karhut pieniä ja talviunilla pesässään...
[quote="reka65"]Jostain joskus kuulin 7x33 kaliberin olleen aikomuksena meille sotilaskaliberiksi.Miksei,olihan nixmannillakin 7,92x33 käytössä.
muistaakseni olen kuullu että syynä on tämä että oletettu hyökkääjä tai miksi haluaakaan kutsua, käyttää saman kaliberin vehkeitä eli voi tarvittaessa käyttää niitä patruunoita mitä löytää.
Mielenkiintoinen tieto tuokin.Jotenkin kuitenkin uskon tämän patruunan kehityksessä olleen mukana vakavaa mietiskelyä mahdollisesta muusta käytöstä.Venäläisten 7,62x25,meidän 9x19,tuo on teholtaan parempi ja sakemannin 7,92x33 oli tietenkin tiedostettu.Varsinainen metsästyskäyttö 7x33 patruunalle on kuitenkin kun miettii,outo.Ihmiselle tuo ei olisi lainkaan huono tunkea lihaan...no nyt alan saivarrella aivan turhia.
Kyllä tuo aikanaan oli hyvä lintupatruuna, vaikka kaaripyssyksi sanottiinkin. 7mm luoti on sopivan raskas ja halkaisijaltaan niin suuri, että se tappaa paljon varmemmin kuin vaikkapa 22Hornetti. Luoti ei ole myöskään niin nopea, että se repisi lyhyeltä matkalta. Pitää muistaa, että sotien jälkeen lintukannat olivat hyvät eikä tarvinnut ampua ylipitkiltä matkoilta kuten jo 1970-luvun alussa.
Sakon L-46 oli myös erittäin keveä ase verrattuna vaikkapa Pystykorvaan. Eikähän noita sotilaskaliipereita saanut edes luville sodan jälkeen. Silloinhan tuli mitä ihmeellisimpiä kaliipereita sotapyssyjen muuttamiseksi. 6,35 (25-35), 7,00, 8,2, 9,3 ja vielä 12mm haulikko.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta. Ylituubamestari
Tietoa tuntuu foorumilta löytyvän, kiitos ja kumarrus vastaajille.
Ehkäpä tämän aseen kohdalla suurin arvo onkin se mitä sillä on aikanaan tehty, itseäni hirvittäisi mennä mesikämmentä kampittamaan oli kädessä millainen torrakko tahansa.
Vuosiluku asia jäi vielä häiritsemään, koitampa selvitellä mistä tuo on saatu.