Page 1 of 2
Patruunakampoja
Posted: Sun Jul 27, 2008 20:05
by Ritter
Posted: Sun Jul 27, 2008 20:55
by Nokkanen
Onko nuo 7,62x53R patruunaa varten vaiko Mauserin
Posted: Sun Jul 27, 2008 21:03
by Ritter
Kaikki on 7,62x53R patruunalle.
Posted: Sun Jul 27, 2008 23:25
by 76253r
Itsellä löytyy G.W.S ja tikkakoskea useampi, G.W.S mallia kahella erillaisella tekstillä. FN, DM, Nuoli ja jousipyssy sekä joku ilmeisesti neukku valmistetta h tai u
Edit: Se olikin tuo viimeinen ww1 aikanen neukku, Kyrillinen p. Ei ainakaan tuolta
http://7.62x54r.net löytyny FN leimattua sidettä, liekö harvinainen

Posted: Mon Jul 28, 2008 8:31
by Ritter
Tuossa kokoelmassa on muutamia harvinaisuuksia ja "FN"side kuuluu ehdottomasti niihin.

Posted: Fri Aug 01, 2008 1:29
by Sturmmann

Kuka on valmistanut tämmöisen kamman, jossa on leimana vain pelkkä U-kirjain?
Posted: Fri Aug 01, 2008 2:00
by Sturmmann
Sky:n patruunakampakasan keskeltä tuli vastaan kaksi Mauserin patruunasidettä. Toisessa tuo valmistaja Kynoch, joka ilmeisesti on Englantilainen. Tuntuu hieman erikoiselta, että siteitä suojeluskuntalaisille on kulkeutunut Englannista? Miksi britit on valmistaneet mauserin siteitä?
edit: ei pitäis kirjoitella yöllä silmät ristissä. 
Posted: Fri Aug 01, 2008 3:06
by smokeball
Onkos Kynoch tehnyt Brnolle tavaraa Brno - Enfield yhteistyön puitteissa?
Posted: Fri Aug 01, 2008 10:17
by Ritter
Tuo kampa jossa on pelkkä"U" on suurella todennäköisyydellä Pietarin patruunatehtaan tuotteita.
Posted: Fri Aug 01, 2008 11:48
by Sturmmann
Mutta kampa ei ole venäläismallinen. Eikö venäläisten kammoissa päät ole vain pyöristetyt ilman ns. klipsuja?

Posted: Fri Aug 01, 2008 14:03
by 76253r
Sturmmann wrote:
Kuka on valmistanut tämmöisen kamman, jossa on leimana vain pelkkä U-kirjain?
Olisiko kyrillinen P? jos näin niin samanlainen kuin mulla eli ww1 venäjä
Posted: Fri Aug 01, 2008 14:11
by Ritter
Jotkut venäläiset valmistajat teki kammat klipsuilla jotkut ilman.

Posted: Fri Aug 01, 2008 20:29
by JVA
Sturmmann wrote:Sky:n patruunakampakasan keskeltä tuli vastaan kaksi Mauserin patruunasidettä. Toisessa tuo valmistaja Kynoch, joka ilmeisesti on Englantilainen. Tuntuu hieman erikoiselta, että siteitä suojeluskuntalaisille on kulkeutunut Englannista? Miksi britit on valmistaneet mauserin siteitä?[/i]
Kynoch valmisti patruunoita JAPANILAISEEN kivääriin ja luonnollisesti myös siteitä. Patruunoita jäi vapaussodan jälkeen suomeen paljon. Eli tuo Sturmmann:in alempi side on Arisakan, ei Mauserin.
Posted: Fri Aug 01, 2008 20:46
by Ritter
Kynoch valmisti patruunoita myös kolmenlinjan kivääriin.
Posted: Sat Aug 02, 2008 1:20
by Sturmmann
JVA wrote:Sturmmann wrote:Sky:n patruunakampakasan keskeltä tuli vastaan kaksi Mauserin patruunasidettä. Toisessa tuo valmistaja Kynoch, joka ilmeisesti on Englantilainen. Tuntuu hieman erikoiselta, että siteitä suojeluskuntalaisille on kulkeutunut Englannista? Miksi britit on valmistaneet mauserin siteitä?[/i]
Kynoch valmisti patruunoita JAPANILAISEEN kivääriin ja luonnollisesti myös siteitä. Patruunoita jäi vapaussodan jälkeen suomeen paljon. Eli tuo Sturmmannin alempi side on Arisakan, ei Mauserin.
Aivan, kiitoksia. En vaivautunut itse asiaa kummemmin selvittämään. Tietty samoja Mauserkantaisia panoksia. Eli kylällä liikkuu todennäköisesti sitten "risukasojakin"...
