Page 1 of 2

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Posted: Thu Oct 30, 2008 17:31
by LV
Anska wrote:kumpikohan on kopioinut kumpaa AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipaassa.
En tiedä. Venäläinen näyttää tältä:

Image
Anska wrote:Bulgaarialaisessa parin ympyrän sisällä numero 10.
Tunnus "10" tulee ilmeisesti siitä, että Kazanlakin asetehdas tunnettiin vuosina 1948-1960 ytimekkäällä nimellä "Tehdas nro. 10".

http://www.arsenal-bg.com/history.htm

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Posted: Thu Oct 30, 2008 17:39
by reka65
Minulla myös venäläinen ja kiinalainen rumpu ja pitää heti kärkeen kehua kiinalaista sen täyttämisen helppouden takia.Toista se on syöttää venakkoa samasta paikasta mistä panokset myös tulevat ulos.Nämä aukeavat, mistä maasta tahansa tulevatkin,ovat käteviä ja varsin nopeita niin täyttää kuin tyhjentääkin.Kellonvieteri systeemi on hyvä.Jos joku on ilman lipasta niin kannattaa sijoittaa tuollaiseen :moshaa

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Posted: Thu Oct 30, 2008 18:04
by smokeball
Noita lippaita ei tietenkään ole 222rem yhteensopivana :?

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Posted: Thu Oct 30, 2008 19:03
by reka65
smokeball wrote:Noita lippaita ei tietenkään ole 222rem yhteensopivana :?
En ainakaan ole kuullut olevan.

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Posted: Fri Oct 31, 2008 8:41
by reka65
Kun menen radalle otan kiinalaisen lippaan mukaan.Kysymys on pelkästään lippaan latauksesta ja kiinalaisen lataaminen on sutjakkaampaa kuin venäläisen "syöttäminen" täyteen.

Jos taas tarkoitat syötön jousen voimaa niin venäläinen "ulostaa" lippaan rivakammassa tahdissa joka on radalla kuitenkin minulla tarpeetonta.

Syötössä ei ole ollut ampuessa kummallakaan ongelmia.Valinta radalle on kiinan lipas juuri sen lataamisen takia ja 30 ptr tavalliset.

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Posted: Fri Oct 31, 2008 12:16
by kantti
Tuosta kinkki/bulgi yhteneväisyydestä on ollut kaksi teoriaa.

1. Kiinalaiset kiertävät maiden välisiä tullirajoituksia myymällä puolivalmiit tai valmiit lippaat bulgariaan jossa isketään 10-leima ja myydään pois.

2. Bulgit ovat hankkineet tuotantokoneet ja turaavat nyt lippaat tehtaassa nro. 10 ja myyvät pois.

Vieläkö joku selvittäisi tuon sivussa olevan lenkin tarkoituksen??

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Posted: Fri Oct 31, 2008 12:51
by reka65
Ripustuslenkki?Kantolenkki?

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Posted: Fri Oct 31, 2008 14:28
by LV
reka65 wrote:Ripustuslenkki?Kantolenkki?
Näin itsekin ajattelisin. Ei kai lenkki lippaassa mikään suuri ihme ainakaan meillä Suomessa ole. Lenkki löytyy mm. RK:n muovilippaasta, Suomi-KP:n 70 patr. rummusta ja 36 patr. tangosta, KVKK 62:n vyölaukusta sekä PKM:n vyökannusta.

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Posted: Fri Oct 31, 2008 14:40
by Wittmann
??????

Toverits!!!! ummarsinko oikein, että kinuskin ja venakon lipastamisessa on eroa???

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Posted: Fri Oct 31, 2008 16:32
by J
Wittmann wrote:??????

Toverits!!!! ummarsinko oikein, että kinuskin ja venakon lipastamisessa on eroa???
No oikein ymmärsit, kinuski lipas avataan latausta varten. Melkein sama idea kuin Suomen lippaassa.

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Posted: Fri Oct 31, 2008 18:30
by reka65
Kinuski väännetään kuin vanha vieterikello vireeseen ja jos ei ammututakaan,olipa termi,sen voi vapauttaa vireestään ja taas kun alkaa sormet kihelmöidä tulta mu...siis tauluun niin eikun kiertämään vieteri tiukalle.Näpsäkkä peli totta tosiaan.

Venakossa peukalolla avitetaan kun pudotellaan panoksia lippaan kurkkuun ja se virittäytyy siinä samalla.Ja eikun tulta...tauluun.

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Posted: Fri Oct 31, 2008 20:05
by sovmil
Image

Onko tuon vasemmanpuoleisen leima tuttu ?
Soikiossa 9396

Myös RPD.n vyö rummussa on tommonen "kantolenkki" ?

(oikean puoleinen on 100ptr.)

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Posted: Fri Oct 31, 2008 21:40
by monni
Sattuma korjaa satoaan eräs kaveri möi mulle vain 20 eurolla tehdasrasvoissa olleen venäläisen 75 patruunan rummun! Ulkonäkö on sotaisa mutta käyttöarvo mun kokemusten perusteella surkea. Lipastaminen on työlästä ja toimintavarmuus huono ensimmäiset parikymmentä laukausta. Loput viisikymmentä toimiikin hyvin - mutta harvassa on ne paikatkaan jossa kehtaa ampua näin monta yhtäsoittoa. Taulu menee kyllä kerrasta vaihtoon ;)

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Posted: Fri Oct 31, 2008 22:01
by Wittmann
Ajattelepa mikä etu on jos toimii esim sra-kisoissa. Lyhyt somotus rasti, missä ak on omiaan, niin 75paukkusella jyrää.

Re: AK47 7.62 x 39 75:n patruunan lipas.

Posted: Fri Oct 31, 2008 22:39
by Haudankaivaja
Kyllä mulla ainakin on venäläinen 75-patruunan rumpu toiminut Arsenalissa ja Norinco 56S aseissa ensimmäisestä patruunasta alkaen ihan yhtä varmasti kuin junan vessa... :-D

Venäläinen on tosin työläämpi lipastaa kuin kiinalainen, mutta kun sen homman oppii sormituntumalle, niin venäläisen rummun lipastaa vaikka pilkkopimeässä. Kyllähän venäläiset on yleensä osanneet suunnitella sotilaskäyttöön tulevat vehkeensä melkolailla toimintavarmoiksi mahdottomissakin olosuhteissa.

Jos kuvitellaan tilanne, missä pitäisi pilkkopimeässä kranaattien kylvämässä multa- ja hiekkasateessa lipastaa täyteen joko kiinalainen taikka venäläinen 75-patruunan rumpulipas, niin kyllä venäläisen ottaisin mielelläni. Siinä vaiheessa kun kiinalainen rumpu on auki patruunoiden laittoa varten, niin rummun sisään joutunut hiekanjyvänen saattaa jumittaa mekanismin ja siitä rummusta ei ammuta patin patia ennen puhdistamista.

Siis: Hyvissä olosuhteissa kiinalainen on mukava lipastaa ja käyttää, mutta "hirvittäviin" olosuhteisiin ottaisin mieluummin venäläisen.