Page 1 of 2
Tunnistaako kukaan, mikä? (AKM vai AKM47)
Posted: Thu Nov 27, 2008 17:33
by LV
Eikös se ole AKM, eikä AKM47?
FTR-edit: Hieman pätkitty, alku siirretty Muun maailman aseisiin ja armeijajutut tänne samaan.
Re: Tunnistaako kukaan, mikä?
Posted: Thu Nov 27, 2008 21:40
by LV
Jotenkin sain sellaisen käsityksen, että yrität todistaa Googlen kuvahausta hakusanalla "akm47" saamillasi tuloksilla, että AKM-rynnäkkökiväärin virallinen nimitys, tai ainakin toinen virallinen nimi, on AKM47.
Olisiko mitenkään mahdollista, että esittäisit hieman luotettavampia lähteitä väitteesi tueksi?
Re: Tunnistaako kukaan, mikä?
Posted: Thu Nov 27, 2008 21:59
by Juha Tompuri
Google ei ole luotettava, mutta suuntaa-antava väline.
Kuvahausta:
AKM47 assault rifle - 7 vastausta
AKM assault rifle - 22600 vastausta
t: Sven
Re: Tunnistaako kukaan, mikä?
Posted: Fri Nov 28, 2008 9:32
by LV
Anska wrote:LV wrote:
Jotenkin sain sellaisen käsityksen, että yrität todistaa Googlen kuvahausta hakusanalla "akm47" saamillasi tuloksilla, että AKM-rynnäkkökiväärin virallinen nimitys, tai ainakin toinen virallinen nimi, on AKM47.
Olisiko mitenkään mahdollista, että esittäisit hieman luotettavampia lähteitä väitteesi tueksi?
En todistele mitää, mutta olen kuullut käytössä molempia nimiä AKM ja AKM47 ensimmäiselle peltirunkoiselle venäläiselle rynnäkkökiväärille, enkä vaan pelkästään AKM, kuten korjasit sanontaani.
LV wrote:Eikös se ole AKM, eikä AKM47?
Esim. tämä kuva haussa:
Kalashnikov AKM47 WASR10 (USSR)
Google ei ole mikään todiste. Sen sijaan Neuvostoliiton tai Venäjän armeijan ohjesäännöt tai vaikkapa opetustaulut voisivat sellaisia olla. AKM47-nimi on luultavasti otettu sen takia käyttöön, että pelkkä "AKM" ei välttämättä kerro Kalashnikovin rynnäkkökivääreihin erityisemmin perehtymättömälle mitään. Esimerkiksi PV:ssä suurella osalla kapiukoista ei ole mitään käsitystä siitä, mikä on AKM. Sen sijaan AKM47 johdattelee heti AK-47:n suuntaan. Samanlaisesta nimikkeiden vulgarisoinnista on mielestäni kyse jugoslavialaisen 7.9 M 53-konekiväärin kohdalla, jota myydään usein nimillä "MG 53" tai jopa "MG 42/53".
Re: Tunnistaako kukaan, mikä?
Posted: Fri Nov 28, 2008 13:21
by Juha Tompuri
Anska wrote:Esim. tämä kuva haussa:

Kalashnikov AKM47 WASR10 (USSR)
Ilmeisesti painovirhe
itä otsikossa.
t: Sven
Re: Tunnistaako kukaan, mikä?
Posted: Fri Nov 28, 2008 20:14
by kantti
Anska wrote:kantti wrote:Aivan hatusta: Egypti
No eipä ollut "kantti" vaikea! Kyllä ne ovat egyptiläisiä AKM47:n aihoita.
Tarkka silmä ja vähän kokemusta niin eiköhän se ole siinä. Vielä kun pääsisi moisia käpistelemään.
Re: Tunnistaako kukaan, mikä?
Posted: Fri Nov 28, 2008 20:29
by Juha Tompuri
Anska wrote:Painovirhe "Sven" !?!

Telkkarisarjoihinko tietosi perustuu?
Etkö itse huomaa?
Tarviiko auttaa?
t: Sven
Re: Tunnistaako kukaan, mikä?
Posted: Sat Nov 29, 2008 12:09
by Juha Tompuri
Pari hassua kuvaa jotka on erheelisesti(=ammattitaidottomasti) nimetty AKM47.
Ylivoimainen enemmistö pelkkää asiaan liittymätöntä skeidaa.
Pieni vinkki: suosittelen rajoittamaan hakua, niin jyvät seuloutuvat akanoista:
Google ei ole luotettava, mutta suuntaa-antava väline.
Kuvahausta:
AKM47 assault rifle - 7 vastausta
AKM assault rifle - 22600 vastausta
t: Sven
Re: Tunnistaako kukaan, mikä?
Posted: Sat Nov 29, 2008 12:48
by LV
Anska wrote:Sven Tuuva wrote: Pari hassua kuvaa jotka on erheelisesti(=ammattitaidottomasti) nimetty AKM47.
Ylivoimainen enemmistö pelkkää asiaan liittymätöntä skeidaa.
Pieni vinkki: suosittelen rajoittamaan hakua, niin jyvät seuloutuvat akanoista:
Google ei ole luotettava, mutta suuntaa-antava väline.
Kuvahausta:
AKM47 assault rifle - 7 vastausta
AKM assault rifle - 22600 vastausta
t: Sven
Sven.

t.Anska
Ehdotan, että Anska saa käyttää AKM:stä nimitystä AKM47. Silloin muut tietävät, että hän tarkoittaa AKM:ää.
Re: Tunnistaako kukaan, mikä?
Posted: Sat Nov 29, 2008 16:42
by Juha Tompuri
LV wrote:Ehdotan, että Anska saa käyttää AKM:stä nimitystä AKM47. Silloin muut tietävät, että hän tarkoittaa AKM:ää.
Ei mitään tuota ehdoitusta vastaan, kaikkihan täällä kait tietävät asian oikean laidan.
t: Sven
Re: Tunnistaako kukaan, mikä?
Posted: Sat Nov 29, 2008 16:47
by taifun
DA!

Re: Tunnistaako kukaan, mikä?
Posted: Sun Nov 30, 2008 11:15
by Juha Tompuri
Anska wrote:Teitääkö Herra "Sven" ja kumppanit mikä ase on kyseessä, jos sanon Kalashnikov AK47?
Kuten yleensä sanotaan?
Luulisin tietäväni, että kyseesä on ja tarkoitat AK-47(AK 47):aa ?
Alkuperäinen tyyppinimi lienee
7.62мм автомат Калашникова образца 1947 года.
Anska wrote:Entäs kun sanon Rk m.54 ?
Kenties 7.62 RK 54?
http://www.panssarikilta.fi/Lehti/Panss ... ivu_4.html
t: Sven
Re: Tunnistaako kukaan, mikä? (AKM vai AKM47)
Posted: Sun Nov 30, 2008 14:14
by taifun
kyllä on bolotinin kirja hyllyssä ja versiot hallussa ja ellei dn.bolotinin tiedoissa venäläisen aseistuksen suhteen ole aukkoja olen edelleen opuksen kanssa samaa mieltä että akm on akm
Re: Tunnistaako kukaan, mikä?
Posted: Sun Nov 30, 2008 16:19
by LV
Anska wrote:
Jos puhutaan Kalasnikov AK47:sta, voidaan puhua tai puhutaan kolmestä eri aseesta, jos ei sanota AK47 ykkösmalli, AK47 kakkosmalli tai AK47 kolmosmalli!!!
Huom. AK47:ää on tasan tarkasti kolme erimallia!
Mitkä nämä tasan tarkkaan kolme mallia ovat?
Re: Tunnistaako kukaan, mikä?
Posted: Sun Nov 30, 2008 19:45
by Juha Tompuri
Anska wrote:Huom. AK47:ää on tasan tarkasti kolme erimallia!
Oikeastaan AK-47 (AK 47) ei AK47.
Sitten vielä noiden kolmen mallin lisäksi taittoperäiset AKS versiot.
t: Sven