Page 1 of 1

Ak47 vipu tähtäimen vieressä

Posted: Mon Jan 26, 2009 16:10
by Bushmaster
Mikä mahtaa olla tuon mystisen vivun funktio tuossa tähtäimen oikealla puolella? Se kiikkuu vaakatasoon ja 45 asteen kulmaan; jokin kaasumännän säätönamiskako?

Re: Ak47 vipu tähtäimen vieressä

Posted: Mon Jan 26, 2009 16:18
by 76253r
Eikös sillä ole lukitettu se kaasumäntä paikoilleen.. :roll: :miettii:

Re: Ak47 vipu tähtäimen vieressä

Posted: Mon Jan 26, 2009 16:36
by J
Männän putken salpa.

Re: Ak47 vipu tähtäimen vieressä

Posted: Mon Jan 26, 2009 18:06
by Komendantti
J wrote:Männän putken salpa.
Sehän se, kaasumännän putken lukitussalpa (eikä siis kaasumännän lukitus...! :D ).

Re: Ak47 vipu tähtäimen vieressä

Posted: Mon Jan 26, 2009 18:17
by taifun
savupallon sunnuntain linkkiä mukaellakseni

ruutikaasumännän putken lukitus salpa. :mrgreen:

Re: Ak47 vipu tähtäimen vieressä

Posted: Mon Jan 26, 2009 18:18
by Bushmaster
Selväksi tuli. Kun se on alhaalla 45asteen kulmassa, onko mäntä tällöin lukitettu vai auki?

Re: Ak47 vipu tähtäimen vieressä

Posted: Mon Jan 26, 2009 18:20
by taifun

Re: Ak47 vipu tähtäimen vieressä

Posted: Mon Jan 26, 2009 18:36
by Bushmaster
Selvä. Se pitää siis kääntää ihan reippaasti ylös asti jotta kaasumäntäputki irtoaa.

Re: Ak47 vipu tähtäimen vieressä

Posted: Mon Jan 26, 2009 18:40
by Komendantti
Elite Argom wrote:Selvä. Se pitää siis kääntää ihan reippaasti ylös asti jotta kaasumäntäputki irtoaa.
Kyllä, kohtisuoraan ylös. Sen kyllä myös näkee, kun tuo salpa on riittävästi auennut.

Re: Ak47 vipu tähtäimen vieressä

Posted: Mon Jan 26, 2009 22:27
by D166xM39
AK:n perän työkaluputkilon seinämässä on kolo tuon vivun kääntämistä varten. Näitä putkiloitakin on kai jonkun verran erilaisia mutta putkilo käy kädensijaksi puhdistuspuikolle ja etutähtäimensiirtokalu/tasaruuvipäälle. Lisäksi putkilossa puhdistuspuikonpää, öljyharja ja tuurna. Tähän asti oikein? Mutta mitähän varten etutähtäimensiirtotyökalun kyljessä on se pyöreäpohjainen kolo? Onko kellään tiedossa jotakin ohjetta linkkiä tms. putkilon "viralliseksi" tarkoitetusta käytöstä? Pitäisi tähän viimeinkin perehtyä, vaikkeivät tosimiehet koskaan luekaan käyttöohjeita :comcrash .

Re: Ak47 vipu tähtäimen vieressä

Posted: Tue Jan 27, 2009 12:35
by D166xM39
Piti jossain varmasti olla ja olikin :roll:

Ak:n työkalujen käyttö

Tuota tähtäimensiirtoavaimen pyöreäpohjaista koloa käytetään puhdistuspuikon päiden kiristämiseen, jos oikein ymmärsin tuosta linkin viimeisen kuvatekstin puolen välin kohdalta.
Tuota on kyllä itse kokeiltava ennen kuin uskon.

Re: Ak47 vipu tähtäimen vieressä

Posted: Tue Jan 27, 2009 17:27
by D166xM39
Minun tähtäimensiirtoavaimen kololla saa kuin saakin puhdistuspuikon pään litteästä osasta jonkunlaisen nuljuavan otteen kiristystä varten, joten uskottava kai se sitten on. Öjlyharja on jo menetetty tappioina jonnekin kunniankentille, joten siihen en päässyt kokeilemaan.

Lipsui kai aiheesta :miettii: mutta kaipa näillekin viesteille löytyy ansioidensa mukainen paikka.