Pari löytöasetta

Keskustelua pistooleista ja revolvereista sekä niiden varusteista
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4

Pari löytöasetta

Post by igorrock »

Kaveri osti itsellen talon joitakin aikoja sitten ja löysi sen vintiltä tuollaiset. Ovat nyt poliisilla säilössä.

Image
Image
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

greendevil
sotvm1
sotvm1

Re: Pari löytöasetta

Post by greendevil »

Kaikkea sitä saa talokaupoissa kaupan päälle. Historiallisia yksilöitä FN 10/22 ja S&S

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

...joo FN 10/22 ja Sauer&Sohn m13 arvot luokkaa 50€, eli nykyluvilla löytää tiensä sulattoon helpommin...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by igorrock »

Suunnilleen tuo oli minunkin oletukseni kun arvoa kysyttiin.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
on miehellä huono tuuri"

Stoppari
vääp
vääp

Post by Stoppari »

Minkä #%!?# :evil: takia se ne poliisille vei?
Nikke Pärmi: "Tuoda, tuoda, kun kaikki toised olivad pessimisdejä, niin minä yksin olin onanisdi."

igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by igorrock »

No mitäpä olisi pitänyt tehdä ihmisen joka ei aseita harrasta? Kyllä nuo aseet luulisi saavan ostaa jos joltain löytyy asialliset luvat, ne kun ovat poliisilla vain säilössä.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
on miehellä huono tuuri"

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

igorrock wrote:No mitäpä olisi pitänyt tehdä ihmisen joka ei aseita harrasta? Kyllä nuo aseet luulisi saavan ostaa jos joltain löytyy asialliset luvat, ne kun ovat poliisilla vain säilössä.
...kyllä menettely on aivan oikea... mutta kuitenkin luulen aseiden päätyvän sulattoon, jos niillä ei ole lupaa/historiaa, tuskin laitos niitä myy "luvalliseksi", ei kai aseita voi viedä tavallaan löytötavaratoimistoon ja saada itselle luvalliseksi myöhemmin? tietysti jos ne ovat luvallisia, edellisen omistajan piilottamia, voi niiden omistus siirtyä perintönä perikunnalle, jotka voi sitten lunastaa pois lupaa vastaan...

- j o n i -

igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by igorrock »

Aseiden viimeinen omistaja on käsittääkseni tiedossa.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
on miehellä huono tuuri"

HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by HL/A »

Omat kokemukseni armovuosimenettelystä ovat että tällaisessa tapauksessa vaikkei aseiden viimeinen omistaja olisikaan tiedossa ne katsotaan löytäjän omaisuudeksi, mikäli tiedostoista ei löydy niille jotain toista omistajaa tai niitä voida osoittaa varastetuiksi. Perustunee löytötavaralakiin :miettii:
Kun löytäjä oma-aloitteisesti on toimittanut aseet poliisille on ne "rekisteröity" hänen omaisuudekseen. Sen jälkeen löytäjä voi joko luvittaa ne itselleen jos siihen on edellytyksiä, tai luovuttaa/myydä toiselle henkilölle jolla on asianmukaiset luvat, tai jättää AHY'n huutokaupattavaksi, tai antaa romutettavaksi.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

monni
vääp
vääp

Post by monni »

Mikä on muuten tämän hetken paras tapa saada rahat pois esim perikuntana tai jos harrastajalle sattuisi joku lupaperuutukseen johtava asia? Toisessa foorumissa vastikään oli juttua kuinka liike hyvitti pakkoraossa olleelle perikunnalle 25 eur pistoolista. Onko ne vaihtoehdot: Yksityinen ostaja, Aseliike, Poliisihuutokauppa, Panttilainaamo(?)

riude
sotvm5
sotvm5

Post by riude »

Tänä päivänä hyvin monille pistooleille 25€ on käypä hinta, jopa hyvä.
Olen sivusta seurannut jo muutaman vuoden sitä perikuntien aseiden tulvaa, jota asesepille tarjotaan.
Vanhoja tusinahaulikoita, muunneltuja sotilaskiväärejä, kertalaukauspiekkareita tulee ovista ja ikkunoista.
Ostajia niille ei ole, kiitos lupapolitiikan ja -hinnoittelun.
Niin valitettavaa kuin se onkin, kaikille armeliain osoite usein on sulatto.

jaska
maj
maj

Post by jaska »

Niimpä. Vanhojen käyttöaseiden markkinat ovat hyvin minimaaliset ja taskuaseiden suhteen ottajia on n.1500kpl.Kokoelmansa harventajalle varsinkin taskuräpsien hinnat ovat surkeita, mutta itse en kovin monesta taskuasetyypistä tällähetkellä suostu maksamaan 50euroa enempää, vaikka olisivat käyttämättömiä tehtaan laatikossa.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Tämä on aivan totta ! Hinnoittelu on valitettavasti tämä...

- j o n i -

ammattialiupseeri
korpr
korpr

Post by ammattialiupseeri »

FN:n hinnan voi tuplata ruuvamalla siihen kiinni poliisikahvat ;)
"Hei, Saksanniemi, jääkärijoukko,
Lapuan ja Härmän joukko,
Vöyri, Kauhava ja muut! "

Bushmaster
sotvm3
sotvm3

Post by Bushmaster »

Stoppari wrote:Minkä #%!?# :evil: takia se ne poliisille vei?
Huomaa mahdollisuus puuttuneisiin heittomerkkeihin. On helpompi kertoa netissä tällaisen viestin yhteydessä, että niille on järjestetty lainmukainen käsittely, jotta kukaan ei vahingossakaan pääse sanomaan että kyllähän näistä tiedettiin jo ennen tätäkin, jos ne joskus sattuvat tulemaan vastaan jossakin kiskan takana.

En tietenkään viittaa tai vihjaile siihen että ketjun aloittaja näin olisi tehnyt. Näin vain olisi lakia kunnioittamattoman henkilön mahdollista tehdä saattamatta itseään ongelmiin postailemalla vintiltä löytyneiden luvattomien aseiden kuvia nettiin.

Se kyllä sylettää suuresti, että laillisesti noista aseista saa ehkä säälistä parikymppiä, mutta luvattomasti niille lötyy heti ostaja kymmen- jopa kaksikymmenkertaiseen hintaan.

Rokka wrote:jos niillä ei ole lupaa/historiaa, tuskin laitos niitä myy "luvalliseksi", ei kai aseita voi viedä tavallaan löytötavaratoimistoon ja saada itselle luvalliseksi myöhemmin? tietysti jos ne ovat luvallisia, edellisen omistajan piilottamia, voi niiden omistus siirtyä perintönä perikunnalle, jotka voi sitten lunastaa pois lupaa vastaan...
Juuri tällä tavalla luvattomiin aseisiin on mahdollista hakea lupaa. Jos niiden omistajaa ei löydetä tai omistaja ei halua omaisuuttaan takaisin tai jos mahdollisen rikoksen uhrit eivät vaadi asetta hävitettäväksi tai sitä ei tuomita erikseen valtiolle menetetyksi rikoksentekovälineenä muun rikoksen kuin pelkän hallussapidon johdosta (joka oma-aloitteisesti ilmoitettaessa ei ole rikos), siihen nimenomaan voi löytäjä hakea sen jälkeen lupaa, ja asehan on tällöin myös löytäjän omaisuutta vaikkei siihen lupaa olisikaan. Eri juttu sitten, että sisäministeriön asemateriaalilaitos ei oikein arvosta tänä päivänä mitään aseita minkään arvoisiksi, ja lupiahan etenkään lyhyisiin aseisiin ei myönnetä kuin poikkeustapauksissa, taskuaseisiin ei juuri silloinkaan. Huomioiden luvan 72 euron hinnan, ei kovin mielellään käytä sitä parinkympin horoksi ammuttuun massatuotettuun taskupislariin.

Post Reply

Return to “Pistoolit ja revolverit”