Tällainen tuli hommattua.
Ruskea on ilmeisesti rajavartiolaitoksen käyttämä? Entä ollut myös normijoukoilla?
Hihnan solki näyttää erilaiselta kuin mitä olen parissa muussa(vihreässä) nähnyt. Rajan oma malli?
Onko hajua valmistusvuodesta?
Onko tuo läpän sulkuhihnan kärjessä oleva leima Lääkintävarikon
Onko perälaudan kiinnityslenkki poistettu alapäästä? Kuvasta ei oikein näy mutta tuolla kohdalla näyttäisi ompeleissa olevan sen suuntaista epäjatkuvuutta.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Minulla on samanlainen kotelo mutta vihreänä, leimat on samanlaiset myös solki on samanlainen.Tuossa kiinnitysremmissä oleva"L" leima on kait joku varikkoleima,näitähän on L,Z,S kirjaimilla olevia onko kenelläkään tietoa mitä eri kirjain merkitsee tuossa leimassa? Tuo kuvissa oleva kotelohan on tehty Kuopiossa AV3:ssa ja on uudempaa mallia.
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.
Asevarikoiden merkinnöissä ei ainakaan sota-aikana käytetty paikkakunnen alkukirjainta, vaan numeroa. Esim Lievestuore oli sota-aikana numero 2.
Periaatteessa numerolla varustettu tykinputket-tykinpyörä leima on asevarikon tunnus, mutta tulivatko nämä käyttöön kotelon kannessa olevan AV3-tyyppisen leiman sijaan vai olivatko rinnan?
M-kirjaimesta minulla on vahva oletus että olisi merivoimien varikon. Voisiko L olla Lentojoukkojen varikon? Lj ainakin on ollut Lentojoukkojen lyhenteenä. Näiden lisäksi ainakin Lääkintä-, Eläinlääkintä- ja Kaasusuojeluvarikot eivät kuuluneet numeroitujen asevarikoiden joukkoon.
Vai olisiko samaa leimaa kirjainten kera käytetty myös muuhun tarkoitukseen, esimerkiksi nimetyn tarkastajan leimana? Eri kirjaimia näissä esiintyy kuten jäsen JK tuossa yllä jo mainitsi, itselläkin on 37mm panssariammuksen perässä E kyseisen leiman sisällä ja tuskin tarkoittaa Eläinlääkintävarikkoa.
Vanhemmilta suutareilta saattaa löytyä. Hyvin vastaava malli on se joilla aikoinaan kiinnitettiin nahakaisten luistimien pohjiin teriä paikoilleen. Vain vastinprikka pitää hankkia jostain muualta tai tehdä itse kuparipellistä.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
Taisteluvälineosaston alihankkijaluettelossa vuodelta 1944 on L kirjain ainakin Lindelöf'in ja Lokomon tunnuksena. Yhdessäkään luettelon logossa ei kuitenkaan ole käytetty varikon pyörä-tykinputket tunnusta siviilifirmalle.
V. Lindholmin Puusepäntehtaasta luettelossa ei ole mainintaa - milloin se on tehnyt tukkeja? Luettelo ei tosin muutenkaan ole täydllinen ja siihen näyttää käsin lisätyn valmistajatietoja.