Mauser c-96 karbiini
Mauser c-96 karbiini
Onko suomessa ollut myynnissä kyseistä mallia?
Re: Mauser c-96 karbiini
Aseita on muutama kokoelmissa, mutten olen ainakaan messujen myyntipöydällä näitä nähnyt. "Pikkupoikana" näin USAssa aseliikkeessä tämmösenkin, hintaa ei ollut tietysti köyhille esillä.
taitaa kuulua parempien keräiliöiden piiriin , kuten myös parabellumin karbiini.Osaatko yhtään arvioida missä hintaluokissa liikutaan. 

Last edited by jmak on Wed Jul 10, 2013 12:51, edited 2 times in total.
Hei
Riihimäellä poliisin huutokaupassa oli erään Mauser keräilijän menettämässään kokoelmassa muutama vuosi sitten. Hintakin taisi olla Ase-lehdessä. Muistaakseni yli 10.000€
Riihimäellä poliisin huutokaupassa oli erään Mauser keräilijän menettämässään kokoelmassa muutama vuosi sitten. Hintakin taisi olla Ase-lehdessä. Muistaakseni yli 10.000€
Poliisin huutokauppa oli 2008 toukokuussa, onko kellään huutokauppalistaa tallella että mitä mauserin malleja siellä oli ja mihin hintaan ne meni?
Onko FN_1899 ne sun tietämät karbiinit olleet perän kanssa?
-
- res luutn
Mitenkäs muuten toi karbiini voi olla kuin perän kera?
Olipa miekka miestä myöten, kalpa kantajan mukahan,
jonka kuu kärestä paistoi, päivä paistoi lappeasta,
tähet västistä välötti, hevonen terällä hirnui,
kasi naukui naulan päässä, penu putkessa puhusi.
jonka kuu kärestä paistoi, päivä paistoi lappeasta,
tähet västistä välötti, hevonen terällä hirnui,
kasi naukui naulan päässä, penu putkessa puhusi.
Joskushan näkee po. tyypin aseita sellaisena versiona että niissä on carbine -mittainen piippu ja sen alla etutukki mutta aseessa ei kuitenkaan ole kiinteää takatukkia. Itse olen ymmärtänyt niin että varsinaisessa carbine -mallissa on aina sekä kiinteä etu- että takatukki.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
C96 karbiini
Minun omia ajatuksia:
1) Pääsääntöisesti takatukki on irroitettava. Yleinen malli on se jossa takatukki työnnetään vaakatasossa aseen kiinnitysuraan eli aseessa ei ole ns normaalia kahvaa ollenkaan. Liikkeellä on myös kappaleita, joissa takatukki on tavallisen puukotelon kiinnitysurassa kiinni. Tällöin aseessa on tavallinen puukahva.
2) On olemassa kappaleita, joissa on kokotukki ja aseosa kiinnitetään ylhäältäpäin tukkiin kiinni kuten tavallisessa kiväärissä.
Minun omia ajatuksia:
1) Pääsääntöisesti takatukki on irroitettava. Yleinen malli on se jossa takatukki työnnetään vaakatasossa aseen kiinnitysuraan eli aseessa ei ole ns normaalia kahvaa ollenkaan. Liikkeellä on myös kappaleita, joissa takatukki on tavallisen puukotelon kiinnitysurassa kiinni. Tällöin aseessa on tavallinen puukahva.
2) On olemassa kappaleita, joissa on kokotukki ja aseosa kiinnitetään ylhäältäpäin tukkiin kiinni kuten tavallisessa kiväärissä.