SL 41 leima

Keskustelua konepistooleista ja niiden varusteista
Tulenjohtomies
kenr
kenr
Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург

Re: SL 41 leima

Post by Tulenjohtomies »

Yhden version kuulin että voisi olla poliiseille tarkoitetuista varusteista kyse... :roll:

sovmil
valik
valik

Post by sovmil »

Alkaa näitä arvailuja olemaan...
Ei vielä :
-Salainen Liitto
-Suomen Lujitus
-Salainen Leima
-Sekunda Lipas
-Suomen Lipas
-Syöttävä Lipas
-Sekoitetut levyt
-Sekalainen Lipas
-Soljuva Lipastettava
-Sujuvasti Laulava
-Sota Lipas
-Sotaan Ladattava
-Sotilas Lipas
-Sakolla Ladattu
-Suomeen Liitettävä
-Suomelle Ladattu
-Sujuvasti Lipastettava
-Sakon Lipas
-Suomella Lasetettava
...Keksikää lisää,minä en !
.Image

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

SotaLaitos 41
Sotapoika Lahjoitus 41
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

greendevil
sotvm1
sotvm1

Post by greendevil »

Löytyi mielenkiintoinen pointti tuohon venäläisen PPSh-41 konepistoolin lipas SSL-41 leimalla, eli siis 9.00 kp 31:n lippaissa on SL-41 -> ainoa tavattu vuosileima

kallistun tälläiseen -> SSL = Sotasaalis Suomen Laivasto
SL = Suomen Laivasto

perusteluna esim suurin osa sotasaalis PPSh kp:stä jaettiin laivaston käyttöön.

parempaa tietoa ??

katselkaapa konepistoolejanne löytyykö, joltakulta SL-41 tai -41 leimaa hylsynpoistoaukon edestä, tai PPSh:ssa leimaa SSL ?? yms ??

Tulenjohtomies
kenr
kenr

Re:

Post by Tulenjohtomies »

sako92s wrote:Tätä on moni yrittänyt selvittää, mutta totuus on vielä arkistojen kätköissä.
Leima on sangen yleinen,missään tapauksessa se EI viittaa suojeluskuntaan, koska näistä lippaista johdonmukaisesti puuttuu suojeluskunnan omistusleima S ympyrässä,joka löytyy kaikista Sk:n Suomi kp:istä,niiden rumpulippaista ja 50 ptr ruumisarkkulippaista.
19.3.2007...
sovmil wrote:Huutonetissä äsken näkyi myynnissä kp.n lipas SL-41 leimalla.
Myyjän mukaan laivaston käytössä ollut !
6.12.2008...
http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=92693739
-SL 41 leima, eli Suojeluskunna luovutus leima SA:lle
Saiskos tuolle "myyntikirjoitukselle" perusteluja ja toivottavasti en astunut varpaille? ;)

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Suojeluskunnan luovutus on jo aikaisemminkin äänestetty, mutta onneksi sai ulkopuolista kannatusta.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Polarfuchs
sotvm1
sotvm1

Post by Polarfuchs »

Olkaa mitä mieltä tahansa, näitä ei ollut Suojeluskunnan hallussa merkittäviä määriä, ei kyllä ole mitään tekemistä Suojeluskunnan kanssa.
Där stridde en skara av trofasta män, till de yttersta skären trängda
bland holmar och klippor de kämpade än med räddningens vägar stängda.
(H.Berndtson, Hyllning till Pellingekåren)

Tulenjohtomies
kenr
kenr

Post by Tulenjohtomies »

Anska wrote:Minulle se meinaa Suojeluskunnan luovutus leimaa, kunnes joku pystyy varmaksi sanomaan,että leima merkitsee jotain muuta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
http://huuto.net/fi/askseller.php3?itemid=92693739
Minulle ainakin SL-41 leima merkitsee yhtä Suojeluskunnan luovutus leimaa SA:lle.
Eikö olisi ollut asiallista kertoa ilmoituksessa että tuon leiman käyttö merkitsee itsellesi sitä tai se on epäily siitä,ei varmana tietona ja minkälaisia ne muut "luovutusleimat" sitten on jos tämä on vain yksi niistä? :miettii:

Ps.Ei tämä leimaa vakavampi asia ole...joten "höyryt" kannattaa pitää sisällä. ;)

TeeJii
erikmest
erikmest

Post by TeeJii »

Mielestäni Tulenjohtomies ei kovin hirveästi höyrynnyt.

Ei kannata hermostua mikäli joku esittää eriäviä arveluita (vaikka osa niistä onkin ollut melkein huumoritasoa tässäkin ketjussa :-D), etenkin jos oma näkemys perustuu tässäkin tapauksessa vahvaan arveluun. Vai onko sinulla esittää oikeasti varmaa tietoa leiman merkityksestä? Oma, henkilökohtainen (ei suoraan Anskan henkilökohtainen, vaan yleisesti) ns. "vahva arvaus" ja oikeana pitäminen siihen asti kunnes toisin todistetaan, ei mielestäni riitä tarpeeksi vakuuttavaksi jotta asia voitaisiin julistaa todeksi.

Silläkin riskillä, että joku vetää herneitä nenään, odottaisin mielenkiinnolla vakuuttavampia perusteluita kuin Googlen hakutulokset...

P.S. Tämä ei ole nyt sitä höyryämistä! :smile:

JVA
sotvm3
sotvm3

Post by JVA »

Olen tätä keskustelua mielenkiinnolla seurannut ja mielestäni tuo "Suojeluskunnan Luovutus"-leima on jo aihetodistelilla kumottu. Itse olen todisteiden ja induktiivisen päättelyn valossa kallistunut tuohon "Suomen Laivasto"-merkitykseen. Faktat on jo tällä aiemmin esitetty ja ne ovat seuraavat:
1. Leimoja esiintyy sekä Suomi-konepistoolin lippaissa, että venäläisissä lippaissa
2. Rannikkojoukoilla (Laivastolla) oli käytössä molempia konepistoolimalleja (Palokangas, osat1 ja 3)
3. Suojeluskunnan omistamat konepistoolit ja lippaat oli S-leimattu, joten erillistä leimausta ei tarvittu
4. Suojeluskunnilla ei tietääkseni ollut käytössä 40-patr rumpulippaita
5. Suojeluskuntajärjestöllä ei ollut käytössä venäläisiä konepistooleita (Kotijoukoilla kylläkin oli, mutta ne olivat Tväl-kirjanpidossa)

Tässä näin nopeasti mieleen tulevia faktoja. Toivottavasti joku muukin on päätynyt samaan johtopäätökseen ;)

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Jotenkin tämä keskustelu on kuin uskovaisen ja ateistin välillä. Kumpikaan ei pysty todistamaan uskoaan oikeaksi, eikä toisen uskoa vääräksi. :roll:
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Ohhoh ? Pidetään keskustelu avoimena...

Mitään noita väitteitä ei edelleenkään ole voitu todistaa oikeiksi eikä vääriksi ?

Mielipiteeni asiaan, jos tuollaisen 40 patruunan lippaan olisi luovuttanut suojeluskunta, luulisi lippaassa olevan suojeluskunta leimat myös, kuten JVA sanoi ?

Toinen kysymys, miksi nuo olisi luvutettu vuonna 1941 ? Suojeluskuntaa kukaan ei ollut lopettamassa varmasti vuonna 1941 miksi materiaali olisi pitänyt luovuttaa Puolustuvoiminen kirjanpitoon ?

Mikä sinun Anska peruste on että tuo on "Suojeluskunnan luovutus" ? Miksei se voi olla yhtä hyvin "SissiLipas" jota termiäkin olen kuullut käytettävän ?

JVA pareustelut olivat hyvin varteen otettavia.

- j o n i -
Last edited by Rokka on Tue Dec 09, 2008 14:18, edited 1 time in total.
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

P.T.Kekkonenkin on aikonaan kirjoittanut juuri tuosta SissiLippaasta !?

http://guns.connect.fi/gow/suomikp4.html

RUMPULIPAS M/-31 = "SISSILIPAS" ?

"Tästä lipastyypistä ovat Suomen tuhannet olutkapakoissa möykkäävät "sota- ja ase-asiantuntijat" keuhkonneet satojatuhansia tarinoita, tyyliin: "Kaukopartiomiehille Jatkosodan aikaan suunniteltu lipas, joka täytettiin jo tehtaalla, tyhjennettiin partioreissulla ja heitettiin pois kertakäytön jälkeen. Se oli mahdoton lipastaa uudelleen, koska kansikin oli hitsattu kiinni, etteivät sabotaasin tekijät voineet vaihtaa patruunoita aseessa-räjähtäviin/ laukeamatta jääviin TJ-latinkeihin."

Kuva: Suomen sissilipas avattuna.

Tosiasiallisesti oli 40 patruunan rumpulipas suunniteltu vuonna 1930 ja Kolmannen Vapaussotamme aikaan (1941 -44) siitä oltiin jo luopumassa. Kaukopartiomiehet eivät tätä lipastyyppiä erityisesti suosineet, mutta he ottivat vastaan sen mitä jaettiin, kunhan se vain oli rumpu, eikä ruumisarkku..! Vanhanmallisten, taara-painoltaan raskaanpuoleisten lippaiden hukkaprosentti oli suurehko, mutta ei paljoa suurempi kuin 70 patruunan rumpulippaidenkaan menetysten suhteellinen määrä.

"Sissilippaan" koko oli hieman kätevämpi (läpimitta 145 mm) kuin tilavamman 70 patruunan rummun, mutta painon ja patruunamäärän suhde oli epäedullisempi. Vihastutettua vihollista pakoon juokseva tai hiihtävä "partiolainen" joutui keventämään kantamuksestaan KAIKEN, joka ei ollut tarpeen eloonjäämisen tai tehtävän loppuunsuorittamisen kannalta.

Konepistoolin lippaat, joita ei olisi kuitenkaan ehditty täyttää uudelleen, menivät "yli laidan" mallistaan riippumatta. Taitavan kaukopartiomiehen elämä oli sentään arvokkaampi kuin melko lyhyen miestyö-ajan vaatineen rautapeltirasian hankintahinta. Kaukopartiomiehet myös täyttivät konepistooliensa lippaat mieluiten itse, kuten laskuvarjohyppääjätkin yhä pakkaavat "varjostimensa".
"

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Minä ehdottaisin siis

SL 41 = SissiLipas 41

- j o n i -

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

On se sitten mikä tahansa,se ihmetyttää kun tietoa ei tuosta saa mistään,oli se sitten vaikka SotaLaitos41 tai SaatuLainaan41.Anskan myynti lippaasta oli asiallinen vaikka varmuutta merkinnöistä ei ole.

Post Reply

Return to “Konepistoolit”