Konepistoolien valmistenumerot

Keskustelua konepistooleista ja niiden varusteista
rutja
stm
stm
Posts: 31
Joined: Thu Nov 04, 2010 11:50
Location: Virolahti

Konepistoolien valmistenumerot

Post by rutja »

Jossain olen nähnyt "taulukon" minkä mukaan voi arvoida Suomi kp valmistusajankohdan??
Löytyykös kellään tai ees siitä missä kirjassa se olikaan???

User avatar
greendevil
sotvm1
sotvm1
Posts: 677
Joined: Sun Jul 22, 2007 6:21
Location: TST-kenttä

Re: Konepistoolien valmistenumerot

Post by greendevil »

Palokankaan kirjasarja sotilaskäsiaseet Suomessa... laita numero niin voin katsoa

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Konepistoolien valmistenumerot

Post by Rokka »

Osuisikohan tämä yhtään, kaivoin netistä, kun ei tässä kädelle ole palokankaan kirjaa katsoa (korjaan myöhemmin jos olen väärässä)

Vuonna 1933-34 toimitettiin puolustusvoimille aseet numeroilla 391-660
Vuonna 1935 numerot 662-1243
Vuosina 1936-37 numerot 1245-3383
Vuosina 38-39-40 numerot 3390-4468
Vuosina 1940-41 Tikkakoski toimitti 11475 asetta
Vuosina 1941-42 13067 asetta
Vuosina 1942-43 15933 asetta
Vuosina 1943-44 11600 asetta
1953 vielä 3517 asetta sota-ajalta kesken jääneistä osista kasattuja konepistooleja
Ulkomaille on viety 15350 kpl Suomi kp:n eri muunnoksia vuosina 1940 - 1943. Numerointi voi poiketa kotimaan sarjasta.
Lisäksi on tehty suojeluskunnalle 1500 asetta 1941 numeroinnista tuossa viestissä ei ollut mitään sanottu

Kaikenkaikkiaan ko. asetta tehtiin n. 70000 kpl.

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

rutja
stm
stm
Posts: 31
Joined: Thu Nov 04, 2010 11:50
Location: Virolahti

Re: Konepistoolien valmistenumerot

Post by rutja »

16367 ja 67899

User avatar
greendevil
sotvm1
sotvm1
Posts: 677
Joined: Sun Jul 22, 2007 6:21
Location: TST-kenttä

Re: Konepistoolien valmistenumerot

Post by greendevil »

Osunevat vuosiin 1941 ja 1944 tai jälkeen
tulkinta on kutakuinkin mahdotonta, sillä asiassa on aika monta epävarmuustekijää
1. vietyjen aseiden numerointi ?
2. vietyjen aseiden todellinen määrä, vai vietiinkö ollenkaan?
3. valmistuksessa poispudonneet numerot ?
4. poikkeamat numeroinnissa ?
5. sarjat eivät valmistuneet järjestyksessä -> tuskin aseiden numerointikaan oli looginen ja numeronmukainen tilauksissa

rutja
stm
stm
Posts: 31
Joined: Thu Nov 04, 2010 11:50
Location: Virolahti

Re: Konepistoolien valmistenumerot

Post by rutja »

greendevil wrote:Osunevat vuosiin 1941 ja 1944 tai jälkeen
tulkinta on kutakuinkin mahdotonta, sillä asiassa on aika monta epävarmuustekijää
1. vietyjen aseiden numerointi ?
2. vietyjen aseiden todellinen määrä, vai vietiinkö ollenkaan?
3. valmistuksessa poispudonneet numerot ?
4. poikkeamat numeroinnissa ?
5. sarjat eivät valmistuneet järjestyksessä -> tuskin aseiden numerointikaan oli looginen ja numeronmukainen tilauksissa
Niiettä voinko nyt mie tuon perusteella päätellä mitään järkevää tai absoluuttista totuutta???
:shock:
Siitä ei päästä yli eikä ämpäri etteikö kuitenkin ole muotoilultaan ja asultaan erittäin hieno ja kotimainen
lähestulkoon taideteoksen veroinen esine.

User avatar
greendevil
sotvm1
sotvm1
Posts: 677
Joined: Sun Jul 22, 2007 6:21
Location: TST-kenttä

Re: Konepistoolien valmistenumerot

Post by greendevil »

tein taulukon aiheesta ja lopputulos:

16... = 1941 valmistunut (90 % varmuus)
6... = aikaisintaan 1943 valmistunut, todennäköisesti myöhemmin (mukana laskuissa ovat vientilisenssi aseet ja niiden oletettu jatkuva numerointi samaan sarjaan)

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Konepistoolien valmistenumerot

Post by igorrock »

Minua on aina kiinnostanut miksi niin kovin moni haluaisi tietää aseensa tarkan valmistusvuoden. Ymmärrän asian silloin jos kyse on luvittamisesta tai siitä että jonkin tietyn aseen yleinen materiaali tms. laatu vaihtelee sen valmistusajankohdan mukaan. Mutta kun kyseessä on jokin yleisesti hyvin tehty asemalli ja ehkäpä vain jokin sen tietty versio jonka yleisistä tuntomerkeistä voidaan päätellä esim. se että mihin "valmistussukupolveen" ao. ase kuuluu niin luulisi tämän jo riittävän.

No, ihmisen pelkällä yleisellä uteliaisuudella ei tietysti ole mitään rajoja... :miettii:
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

Giant
tstopp
tstopp
Posts: 107
Joined: Fri Dec 18, 2009 20:27

Re: Konepistoolien valmistenumerot

Post by Giant »

igorrock wrote:Minua on aina kiinnostanut miksi niin kovin moni haluaisi tietää aseensa tarkan valmistusvuoden.
Eikös tuo Foorumin nimikin jo hieman valaise kiinnostusta. Eli "Keskustelua asehistoriasta ja militariasta".
Minä ainakin haluan tietää kaiken mahdollisen kaapissani olevista aarteista. Toiset myös vanhoiksi sotaromuiksi niitä kutsuvat...

Uudenpien käyttöaseideni nippelitieto ei taas sitten niin paljoa kiinnostakkaan. Kunhan vain toimivat ja osuvat kun koukusta vetää.

rutja
stm
stm
Posts: 31
Joined: Thu Nov 04, 2010 11:50
Location: Virolahti

Re: Konepistoolien valmistenumerot

Post by rutja »

Giant wrote:
igorrock wrote:Minua on aina kiinnostanut miksi niin kovin moni haluaisi tietää aseensa tarkan valmistusvuoden.
Eikös tuo Foorumin nimikin jo hieman valaise kiinnostusta. Eli "Keskustelua asehistoriasta ja militariasta".
Minä ainakin haluan tietää kaiken mahdollisen kaapissani olevista aarteista. Toiset myös vanhoiksi sotaromuiksi niitä kutsuvat...

Uudenpien käyttöaseideni nippelitieto ei taas sitten niin paljoa kiinnostakkaan. Kunhan vain toimivat ja osuvat kun koukusta vetää.
Asehistoriaa... No kyllä minusta oli ihan säväyttävää nähdä Törnin oma ase taistelijan talolla. Juuri sitä yksilöä Törni on käsitellyt tai
sitt se Mauno Koiviston pikakivääri.
Tiedä sitten mitä kaikkea nuokaan sarjanumerollaan varustetut konepistoolit ovat kokeneet??

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Konepistoolien valmistenumerot

Post by igorrock »

No kyllä minusta oli ihan säväyttävää nähdä Törnin oma ase taistelijan talolla. Juuri sitä yksilöä Törni on käsitellyt tai sitt se Mauno Koiviston pikakivääri.
Ovat kieltämättä olleet varsin mielenkiintoisten mieshenkilöitten käytössä. Molemmat hoitivat viime sodissa hommansa varsin hyvin, toinen heistä tosin ei enää pystynyt elämään ilman sodan luomaa henkistä ympäristöä ja menettikin sitten aikanaan henkensä vierailla mailla.... :miettii:

Tarkan valmistusvuoden selviämisen jälkeen voisikin seuraavaksi selvittää sen minkä eläimen nahasta aseen (mahdollinen) kantohihna on valmistettu ? :P
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

Giant
tstopp
tstopp
Posts: 107
Joined: Fri Dec 18, 2009 20:27

Re: Konepistoolien valmistenumerot

Post by Giant »

igorrock wrote:Tarkan valmistusvuoden selviämisen jälkeen voisikin seuraavaksi selvittää sen minkä eläimen nahasta aseen (mahdollinen) kantohihna on valmistettu ? :P
Juuri näin. Asenteesta päätellen et ilmeisesti ole asekeräilijäkään.

User avatar
TPTK
maj
maj
Posts: 1411
Joined: Fri Feb 08, 2008 1:59
Location: Pohjois-Karjala

Re: Konepistoolien valmistenumerot

Post by TPTK »

Giant wrote:
igorrock wrote:Tarkan valmistusvuoden selviämisen jälkeen voisikin seuraavaksi selvittää sen minkä eläimen nahasta aseen (mahdollinen) kantohihna on valmistettu ? :P
Juuri näin. Asenteesta päätellen et ilmeisesti ole asekeräilijäkään.
+1
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Konepistoolien valmistenumerot

Post by igorrock »

Juuri näin. Asenteesta päätellen et ilmeisesti ole asekeräilijäkään.
En ehkä siinä mielessä kun pääosa sotilasaseiden keräilijöistä on. Itseäni kiinnostaa kyllä laajalti vanhat aseet mutta enemmälti siviiliaseet ja erityisesti metsästyksessä käytetyt sellaiset. Keräilystä vielä noin yleensä sen verran että olen paljoltikin tekemisessä keräilijöiden kanssa mutta heidän kohteensa eivät liity aseisiin eivätkä yleensäkään militariaan. Heistä olen huomannut sen että parhaan tuloksen eli laadukkaimman kokoelman saa kun erikoistuu riittävän pitkälle ja samalla keskittää myös tiedonhakunsa.

Sarjanumeroista vielä sen verran että ymmärrän kovin hyvin esimerkiksi sen että suojeluskuntien omistamien aseiden sarjanumeroilla on kovastikin merkitystä koska ao. tiedon avulla aseen nykyinen haltija pystyy saamaan selville sen mistä piiristä ase on alunperin lähtöisin ja sitä kautta vaikkapa sen että mikä hihakilpi sopisi ko. aseen kaveriksi vitriiniin.

Eli oma käsitykseni on että jos jotain tietoa haetaan niin ao. tiedonhaulle kait pitäisi löytyä myös jokin järjellinen syy. Muutenhan tuota haettavaa tietoa kertyy niin paljon että yhden ihmisen kyvyt/energia ei riitä mihinkään. Tämän vertauskuvana käytin tuota hihnaa.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Konepistoolien valmistenumerot

Post by Rokka »

Kaikkihan harrastaa omia juttuja, en minäkään keräilisi kaikkia niitä juttuja mitkä jollekin toiselle saattaa olla tärkeitä, kuuntelen kyllä mielenkiinnolla heidän kertomaansa, keräily alastaan ja esineistä, mutta en itse lähde niitä keräilemään tai peräti innostumaan...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Post Reply

Return to “Konepistoolit”