Kuvassa on mielenkiintoinen ase jne... Osaatko sanoa siitä mitään?
Mikä konepistooli
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Mikä konepistooli
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
-
- ppkers
- Posts: 114
- Joined: Mon Feb 13, 2006 11:44
- Location: EEPEE
Lanchester
Tervehdys Sturmmann,
Eikös tuo KP ole Brittiläinen Lanchester konepistooli, joita käyttivät Brittien laivastossa?
Eikös tuo KP ole Brittiläinen Lanchester konepistooli, joita käyttivät Brittien laivastossa?
"Arktis ist nicht"
Britit "parantelivat" asetta hieman, jolloin syntyi Sten. Kertoo kaiken brittien teknisestä lahjakkuudesta
Last edited by FTR on Tue Oct 31, 2006 19:40, edited 1 time in total.
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -
Tässä hajatietoja kiinnostuneille:
Lanchester-konepistooli
1940 Dunkirkin evakuoinnin päätyttyä RAF päätti ottaa konepistoolit käyttöön lentokenttien vartio- ja lähipuolustusaseina. Kun aikaa kehitystyöhön ei ollut, päätettiin kopioida suoraan saksalainen MP28 – näitä oli jäänyt sotasaaliina brittien käsiin, joten mallikappale oli olemassa. Tuona epätoivoisena aikana myös Amiraaliteetti päätti ottaa konepistoolin laivastojoukkojen käyttöön ja liittyi kehitystyöhön ottaen siinä ohjat pääosin käsiinsä. Erilaisten vaiheiden kautta valmis ase – Lanchester eli otettiin vain laivaston käyttöön.
Brittiläinen MP28 kopio sai nimensä George Lanchesterin mukaan – hän oli vastuussa aseen tuotannosta Sterling Armanent Companyssä – samassa yhtiössä joka tuotti myöhemmin laajalti ulkomaillakin käyttöön otettua Sterling-konepistoolia.
Lancester-konepistoolin käyttötarkoituksiksi nähtiin vankien vartioinnin ohella myös merijalkaväen ja laivastojoukkojen maihinnousuosastojen taistelukäyttö. Ase oli erittäin lujarakenteinen ja siksi myös hyvin painava – monessa mielessä Sten-konepistoolin vastakohta. Aseessa on raskas puinen perä ja etutukki. Mekanismi on koneistettua terästä, mutta lipaskuilu laivaston suosimaa messinkiä! Ajalle ominaisena lisäpiirteenä aseessa oli pistimen kiinnitysmahdollisuus – ei aivan tavallinen konepistoolille!
Aseen lipas oli suora ja kapasiteettia piisasi: 50 patruunaa! Tämä tietysti kostautui painona. Ensimmäisessä mallissa Lanchester Mk I oli tulen valitsin, joten myös kertatuli oli mahdollinen. Myöhemmässä mallissa Mk I* oli vain sarjatuli – monia Mk I –aseita muunnettiin Mk I* -stantardin mukaisiksi laivaston asepajoissa.
Lanchester oli häpeilemätön kopio saksalaisesta aseesta, mutta palveli hyvin Royal Navya läpi sodan ja vielä monia vuosia sen jälkeenkin. Vaikka Lanchester oli paljon Steniä painavampi, oli niillä yhteiisä ominaisuuksia – molemmat saattoivat laueta jos ase putosi tai kolahti riittävän voimakkaasti kovaa esinettä vasten aseen ollessa viritetty. Ase poistui palveluskäytöstä 1960-luvulla.
Teknisiä tietoja
Versiot Mk I, Mk I*
Paino 9.57 lb, 4.34 kg
Pituus 33.5 in, 851 mm
Piipun pit. 8 inches, 203 mm
Patruuna 9 x 19 mm
Toiminta Massasulku
Tulinopeus 600 rpm
Lähtönopeus 1,245 ft/s, 380 m/s
lipas 50 patruunan tanko
Tiedot erilähteistä - kännös ja virheet minun
Lanchester-konepistooli
1940 Dunkirkin evakuoinnin päätyttyä RAF päätti ottaa konepistoolit käyttöön lentokenttien vartio- ja lähipuolustusaseina. Kun aikaa kehitystyöhön ei ollut, päätettiin kopioida suoraan saksalainen MP28 – näitä oli jäänyt sotasaaliina brittien käsiin, joten mallikappale oli olemassa. Tuona epätoivoisena aikana myös Amiraaliteetti päätti ottaa konepistoolin laivastojoukkojen käyttöön ja liittyi kehitystyöhön ottaen siinä ohjat pääosin käsiinsä. Erilaisten vaiheiden kautta valmis ase – Lanchester eli otettiin vain laivaston käyttöön.
Brittiläinen MP28 kopio sai nimensä George Lanchesterin mukaan – hän oli vastuussa aseen tuotannosta Sterling Armanent Companyssä – samassa yhtiössä joka tuotti myöhemmin laajalti ulkomaillakin käyttöön otettua Sterling-konepistoolia.
Lancester-konepistoolin käyttötarkoituksiksi nähtiin vankien vartioinnin ohella myös merijalkaväen ja laivastojoukkojen maihinnousuosastojen taistelukäyttö. Ase oli erittäin lujarakenteinen ja siksi myös hyvin painava – monessa mielessä Sten-konepistoolin vastakohta. Aseessa on raskas puinen perä ja etutukki. Mekanismi on koneistettua terästä, mutta lipaskuilu laivaston suosimaa messinkiä! Ajalle ominaisena lisäpiirteenä aseessa oli pistimen kiinnitysmahdollisuus – ei aivan tavallinen konepistoolille!
Aseen lipas oli suora ja kapasiteettia piisasi: 50 patruunaa! Tämä tietysti kostautui painona. Ensimmäisessä mallissa Lanchester Mk I oli tulen valitsin, joten myös kertatuli oli mahdollinen. Myöhemmässä mallissa Mk I* oli vain sarjatuli – monia Mk I –aseita muunnettiin Mk I* -stantardin mukaisiksi laivaston asepajoissa.
Lanchester oli häpeilemätön kopio saksalaisesta aseesta, mutta palveli hyvin Royal Navya läpi sodan ja vielä monia vuosia sen jälkeenkin. Vaikka Lanchester oli paljon Steniä painavampi, oli niillä yhteiisä ominaisuuksia – molemmat saattoivat laueta jos ase putosi tai kolahti riittävän voimakkaasti kovaa esinettä vasten aseen ollessa viritetty. Ase poistui palveluskäytöstä 1960-luvulla.
Teknisiä tietoja
Versiot Mk I, Mk I*
Paino 9.57 lb, 4.34 kg
Pituus 33.5 in, 851 mm
Piipun pit. 8 inches, 203 mm
Patruuna 9 x 19 mm
Toiminta Massasulku
Tulinopeus 600 rpm
Lähtönopeus 1,245 ft/s, 380 m/s
lipas 50 patruunan tanko
Tiedot erilähteistä - kännös ja virheet minun