PPSH 41 lippaat
PPSH 41 lippaat
Suomalaisten SL 41 leimausten topiikissa sivuttiin Spaginin lippaita joten minkälaista lipasta löytyy foorumilaisilta?
Re: PPSH 41 lippaat
Yhdellä uralla, kannessa 3cm ulkoreunasta pokkaus ja keski reijän ympärillä 6mm pokkaus,pohjassa ura 2cm päässä ulkoreunasta.("urat" kuten Suomen rummuissa)
Kahdella uralla, ulompi pokkaus ulkoreunasta 32 mm ja 43mm päässä seuraava pokkaus ja keskireijän ympärillä tuo 6mm pokkaus,puhjassa urat ulkoreunasta 2cm ja toinen pokkaus 38 mm ulkoreunasta.
Kummassakaan ei ole tuota salvan ohjainnastaa,molemmat salvat "pokattu" keskeltä ylös avaamisen helpottamiseksi.
Kahdella uralla, ulompi pokkaus ulkoreunasta 32 mm ja 43mm päässä seuraava pokkaus ja keskireijän ympärillä tuo 6mm pokkaus,puhjassa urat ulkoreunasta 2cm ja toinen pokkaus 38 mm ulkoreunasta.
Kummassakaan ei ole tuota salvan ohjainnastaa,molemmat salvat "pokattu" keskeltä ylös avaamisen helpottamiseksi.
Minulla samat pokkaukset kahdessa lippaassa mutta kaksi erilaista salvan pokkausta.tuossa kahdella uralla olevassa on samanlainen pokkaus kuin sinullakin mutta yhden uran suomityylisissä on salvan päät taitettu ylös ja leimoina näkyy etupuolella C,takapuolella numero ja jotain pieniä venäläisiä leimoja.Pitää kyllä puhdistaa lippaat että saa paremmin selvää.
Enemmillä pokkauksilla varustetussa onkin sitten ylilyöty leima edessä ja uusi siinä joka menee lipaskuiluun ja edessä tähti aivan kuin kilvessä ja ympyrässä o .tämä on myöhemmin ostettu,en tiedä onko venäläinen vai jonkun liittolaismaan,unkarilainen kenties?
Enemmillä pokkauksilla varustetussa onkin sitten ylilyöty leima edessä ja uusi siinä joka menee lipaskuiluun ja edessä tähti aivan kuin kilvessä ja ympyrässä o .tämä on myöhemmin ostettu,en tiedä onko venäläinen vai jonkun liittolaismaan,unkarilainen kenties?
Olisiko se "kilpi" ennemminkin kuin vaakunan pohja jossa se tähti on ,se merkki on neuvostoliiton ajoilta .Muistelisin että se tarkoitti jotakin "Stalinin" tehdasta ,myös aseissa (PPSh -41 )tuota leimaa näkyy.
Aivan,vaakunan pohjahan se joten lipas on sitten isä aurinkoisen tehtaalta.jk wrote:Olisiko se "kilpi" ennemminkin kuin vaakunan pohja jossa se tähti on ,se merkki on neuvostoliiton ajoilta .Muistelisin että se tarkoitti jotakin "Stalinin" tehdasta ,myös aseissa (PPSh -41 )tuota leimaa näkyy.
Ja samalla sen verran aseitani sivuten että toinen on tehty 1942 Stalinin tehtaalla,leima on siinä vaipan ensimmäisen jäähdytysaukon edessä ja toinen on v.1942 leima on siinä samassa paikassa mutta tehtaan leima suuri tähti ilman kilpeä on hylsyjen ulosheittoaukon edessä.1943 valmistuneessa on tähtäimen päällä jyvänsuojus mutta -42 valmistuneessa jyvän suojusta ei ole.
Minun 1943 Stalinin tehtaalla valmistetussa PPSh :ssa on jyvänsuojus,leimaukset samassa paikassa.Sarjanumero on hylsynpoistoaukon takaosassa ja tukinkaulalla kiinnitysraudassa yläpuolella.
Eikö ole mitään jälkiä, että olisi joskus ollut se jyvänsuojus?
Vai olisivatko just loppuneet, silloin kun sitä yksilöä oltiin kasaamassa...
Palokankaastakin löytyy kuva PPSh-41:stä ilman jyvänsuojusta. Olen miltei varma siitä, että vaakunan sisällä oleva tähti ei ole minkään "Stalinin tehtaan" tunnus. Missä näin väitetään? Sen sijaan olen kuullut väitettävän, että kyrillinen Z-kirjain eli З olisi ollut ns. Stalinin tehtaan tunnus, mikä tehdas sitten lieneekin kyseessä.jk wrote:Minun 1943 Stalinin tehtaalla valmistetussa PPSh :ssa on jyvänsuojus,leimaukset samassa paikassa.Sarjanumero on hylsynpoistoaukon takaosassa ja tukinkaulalla kiinnitysraudassa yläpuolella.
![Image](http://www.ppsh41.com/star1.jpg)
Täällä joitakin kuvia aiheeseen liittyen: http://www.ppsh41.com/markings1.htm
Tuolta samaiselta sivustolta olen katsellut,aatelin että tuo "kilpi ja tähti"leima olisi
"stalinin" mukaan nimitetyn tuotantolaitoksen merkki.
Sitähän ei tiedä kait kukaan ,että kuinka monta niitä on ollut.
Taisipa sivustolla olla jotakin mainintaa stalinin tehtaasta ko. merkin alla.
Sitähän ei tiedä kait kukaan ,että kuinka monta niitä on ollut.
Taisipa sivustolla olla jotakin mainintaa stalinin tehtaasta ko. merkin alla.
Jälkiä ei näy,tiedä sitten jos on suomeen jäännin seurauksena menettänyt jyvänsuojuksen.Jos näin niin siisti poisto.jk wrote:Minun 1943 Stalinin tehtaalla valmistetussa PPSh :ssa on jyvänsuojus,leimaukset samassa paikassa.Sarjanumero on hylsynpoistoaukon takaosassa ja tukinkaulalla kiinnitysraudassa yläpuolella.
Jatketaampa "vaakuna ja tähti" leimattujen aseiden kartoitusta.
Jos viitsitte, niin laittakaa tänne numero tai kirjain"vaakuna ja tähti" leimatusta aseesta joka leimattu tuohon saranakappaleen niittaukseen.
Minulla se on venäläisten aakkosten iso d.
Jos viitsitte, niin laittakaa tänne numero tai kirjain"vaakuna ja tähti" leimatusta aseesta joka leimattu tuohon saranakappaleen niittaukseen.
Minulla se on venäläisten aakkosten iso d.
Minun 1942 tehty on kuvassa nro 7 ja toisen varmistan myöhemmin.
Varmistettu.
43 valmistunut on kohdan 2 mukainen ja jos siinä on ollut C niin se on kulunut pois
Varmistettu.
43 valmistunut on kohdan 2 mukainen ja jos siinä on ollut C niin se on kulunut pois
Last edited by reka65 on Thu Jul 02, 2009 18:13, edited 2 times in total.
Itse en tuollaista mainintaa ainakaan heti huomannut.jk wrote:Tuolta samaiselta sivustolta olen katsellut,aatelin että tuo "kilpi ja tähti"leima olisi
Siis Stalinin mukaan nimettyjä tehtaitako?jk wrote:Sitähän ei tiedä kait kukaan ,että kuinka monta niitä on ollut.
Siellä mainittiin "Stalinin tehtaan" merkiksi kyrillinen S-kirjain. Asiaa tarkemmin tuntematta veikkaisin, että tähtivaakuna on ollut jonkinlainen yleisleima PPSh-41-konepistooleissa.jk wrote:Taisipa sivustolla olla jotakin mainintaa stalinin tehtaasta ko. merkin alla.
Mielenkiintoiseksi asian tekee se että sillä sivustolla olevassa Kovrovin tehtaalla tehdyssä aseessa ei tuota "vaakuna ja tähti " leimaa ole.LV wrote:Itse en tuollaista mainintaa ainakaan heti huomannut.jk wrote:Tuolta samaiselta sivustolta olen katsellut,aatelin että tuo "kilpi ja tähti"leima olisi
Se oli juurikin tuo kyrillinen S-kirjain,siitä olen tehnyt ilmeisen väärän päätelmän.
Siis Stalinin mukaan nimettyjä tehtaitako?jk wrote:Sitähän ei tiedä kait kukaan ,että kuinka monta niitä on ollut.
Niin näitä puheena olevia kp:tä valmistettiin massatuotantoaikana 1942-45 .
Kotirintamalla työpajoissa,työntekijöinä naisia.Niistä pajoista on voinut ollakkin useampikin nimettynä "suuren isänmaallisen sodan melskeessä johtajan mukaan"
Ainakin myöhemmin kolhooseja yms.sellaista oli niin nimetty.
Voisi kenties niin ollakkin...
Siellä mainittiin "Stalinin tehtaan" merkiksi kyrillinen S-kirjain. Asiaa tarkemmin tuntematta veikkaisin, että tähtivaakuna on ollut jonkinlainen yleisleima PPSh-41-konepistooleissa.jk wrote:Taisipa sivustolla olla jotakin mainintaa stalinin tehtaasta ko. merkin alla.
Toivottavasti joku tietäisi mitä tuo leima tarkoittaa.
Turha näistä ruveta kinaamaan.