Sotaveteraanilehdessä 1/2008 on sivuilla 48-49 mielenkiintoinen artikkeli kivääritehtaan miehen Antamo Vaajakallion kertomana.
http://www.sotaveteraaniliitto.fi/Porta ... 200108.pdf
Pikakivääri LS-26 ongelmat
- Komendantti
- komendantti
Juuri näin - Kun tieto vähenee niin ääni kovenee...!"Viimeinen niitti tähän juttuun tapahtui noista ympyröistä puhuessamme, että Kujala huomasi sota-aikana vastaanottoammunnassa, että Aarno
Lahti - nyt jo velimiehensä keralla manan majoilla oleva - toimitti vastaanottamansa pikakiväärit varastokuntoon saatettuna edelleen eteenpäin. Kujala hämmästyneenä huomautti aisaparilleen Aarno Lahdelle, etkös sinä ota huomioon, että nythän on sota-aika ja pyssyt menevät suoraan täältä sotaan, eivät ne mihinkään varastoon elikkä varikoille mene, vaan suoraan rintamalle!
Niin silloin Aarno Lahti irtosi kerralla liimauksistaan:
”Minä olen valtion virkamies ja minä noudatan kirjaimellisesti saamiani määräyksiä, ja niissä sanotaan, että vastaanoton jälkeen nämä aseet varastorasvataan ja toimitetaan varikoille. Ja minua ei liikuta, yhtään, mihin ne minun käsistäni joutuvat. Minä noudatan virkaohjettani viimeistä piirtoa myöten! Ja siihen minun toimenkuvani loppuu!”
Mitäpäs siihen toisella oli sanomista."
Harmillisinta, että tuollaisesta toheloinnista maksoivat sotamiehet kentällä verellä...
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu