Näin itsekin olen ymmärtänyt, eli ko. aseet olivat tuolloin yksinkertaisesti vain joko kone- tai pikakivääreitä (joku korjatkoon, jos tietää tarkemmin).Sven Tuuva wrote:Tässä täytyisi myös "sopia" minkä ajan terminologiaa käytetään.
Eli lähinnä tämä kevyt kk tyyppinimi ei oikein tainnut olla Suomessa laajemmassa käytössä sotien aikana.
Sodanaikaisten ja edelleen kriisiajan varauksessa olleiden aseiden nimiä ei koskaan muuksi muutettu niin kauan kuin niitä PV:n käytössä, sinne -80 - 90 -lukujen vaihteen tietämille asti. Sen sijaan kai melko pian sotien jälkeen on uusista vastaavista aseista puhuttu konekivääri-nimikkeillä, en silti taaskaan mene vannomaan miten tuo oli, sitä kun vain on käyttänyt niitä nimikkeitä, mitä joku muu on "Pääkallopaikalla" kulloinkin keksinyt...Sven Tuuva wrote:Milloinhan tämä pikakivääri-tyyppinimi poistui käytöstä?
kvkk 62:n ja RPD:n tulojen aikoihin kai viimeistään, koska muutenhan ne, yhdenmiehen aseina olisivat kuuluneet pk-kastiin...
Niin ja vielä: niin jv- kuin jääkäriryhmässä kvkk itse asiassa kyllä on "kahden taistelijan ase", onhan kk-ampujalle nimetty vakituinen taistelijapari, joka kantaa aseen vyölaukkuja ja toimii samalla ampujan avustajana samoin kuin itse aseen vara-ampujana.
Todellakin, aika moderni näkemys on ollut tuon kuularuiskun suunnittelijalla.Sven Tuuva wrote:Tässä vielä kuva siitä Bergmannista
Jotenkin minusta vähän niinku muotoilun puolesta aikaansa edellä vuoden 1915 tuotteeksi.