MG 42:n testauslaite

Keskustelua kone- ja pikakivääreistä sekä niiden varusteista
Post Reply
LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

MG 42:n testauslaite

Post by LV »

Eli siis paineilmalaite, jolla voitiin testata konekiväärin liikkuvien osien toimintaa ilman a-tarvikkeita. Tunnetaanko muita vastaavanlaisia laitteita?
Attachments
42.jpg
(83.26 KiB) Downloaded 192 times

User avatar
roger67
sotvm4
sotvm4
Posts: 536
Joined: Sat Jun 23, 2007 20:59
Location: Norge

Re: MG 42:n testauslaite

Post by roger67 »

Miten tuo voi toimia :miettii: Eihän lukko aukea vaikka kuinka puhaltaisi piipuun, vai olenko väärässä :roll:

LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Re: MG 42:n testauslaite

Post by LV »

roger67 wrote:Miten tuo voi toimia :miettii: Eihän lukko aukea vaikka kuinka puhaltaisi piipuun, vai olenko väärässä :roll:
Ymmärtääkseni paineilma työntää piippua taaksepäin siten että lukon sulkurullat irtoavat piipusta, jonka jälkeen piipun sisään menevä paineilma työntää lukon taka-asentoon, jolloin palautinjousi alkaa työntää sitä taas eteen. Liike jatkuu ilmeisesti niin kauan kuin ilmaa menee piippuun ja liipasin on pohjassa.

[EDIT: lisäyksenä se että ilman menon piippuun tulee ilmeisesti olla katkonaista, esim. 1 200 puhallusta minuutissa]

User avatar
roger67
sotvm4
sotvm4
Posts: 536
Joined: Sat Jun 23, 2007 20:59
Location: Norge

Re: MG 42:n testauslaite

Post by roger67 »

Ei perk.. voi olla niin yksinkertaista :miettii: Sinne saa lykätä baareja älyttömästi että lukko perääntyisi tarpeeksi. Pakko olla joku muu systeemi joka tekee latauslkkeen :miettii:

Berlioz
sotvm4
sotvm4
Posts: 531
Joined: Sun Oct 21, 2007 21:33
Location: PKS

Re: MG 42:n testauslaite

Post by Berlioz »

roger67 wrote:Ei perk.. voi olla niin yksinkertaista :miettii: Sinne saa lykätä baareja älyttömästi että lukko perääntyisi tarpeeksi. Pakko olla joku muu systeemi joka tekee latauslkkeen :miettii:
MG42:n käyttövoima tulee piippurekyylistä, joten niitä (piipun päähän vaikuttavia) ilmakehiä ei tarvita kovinkaan montaa. Suuruusluokka on noin 10 - isommalla isommat "tulinopeudet" ja päinvastoin.

Tuossa laitteessa taidettiin kuitenkin käyttää apuna erikoispiippua, jossa oli pieni mäntä avittamassa lukon irtaantumista/perääntymistä. Tämä simuloi normaalisti hylsyn kautta välittyvää patruunapesän jäännöspainetta.
Continental 4x4 Wiking – Für den Wintereinsatz im Kaukasus mit schwere 4x4-Fahrzeugen.

User avatar
roger67
sotvm4
sotvm4
Posts: 536
Joined: Sat Jun 23, 2007 20:59
Location: Norge

Re: MG 42:n testauslaite

Post by roger67 »

Ainakin omassa 42 saa riuhtoa kammesta vallan perkele..... että lukko peräntyy taakse asti. 34 on huomattavasti keveämpi ladata.
Mutta ehkäpä voisi jotenkin toimia jos tosiaan on erikois piippu ja jokin mäntä joka työntää lukkoa taakse :miettii:

User avatar
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3500
Joined: Tue Dec 23, 2008 15:40
Location: Salpalinja

Re: MG 42:n testauslaite

Post by HL/A »

Minkähänlaista testaustulosta tällä laitteella on ylipäätään haettu, tuskin ainakaan todenmukaista sillä asehan toimii jo erilaisilla kovilla patruunoillakin eri tavoin? Ainakin oma 34 on erittäin kranttu A-tarvikkeiden suhteen, joskin 42 ei ole niin nuuka, mutta kuitenkin.
Jos jotain pitkäaikaisia kestävyyskokeita tms. haetaan niin onhan lopputulos aivan toinen kovilla patruunoilla kuin "hellävaraisella" paineilmalaitteella.
T,
HL/A

Berlioz
sotvm4
sotvm4
Posts: 531
Joined: Sun Oct 21, 2007 21:33
Location: PKS

Re: MG 42:n testauslaite

Post by Berlioz »

Donnerwetter! Sun MG 34 on varmaan nicht iskussa:
- Kaikki jouset varmasti kunnossa?
- Iskunvahvistin oikean kokoinen (11 mm reikä)?
- Oletko kokeillut toista lukkoa?

Oma (aika lailla alkuperäisessä kunnossa oleva -41 BSW) on syönyt ja sylkenyt nätisti kaikkea mitä olen sille antanyt.

Käsittääkseni tuolla MG 42:n paineilmalaitteella on tehty montteerauksen jälkeiset toimivuustestit. Piiput on koeammuttu sitten erikseen korkeapainepatruunoilla.

Syksyllä -44 konekivääreitä alkoi tulla hihnalta jo 25 000 kpl/kk vauhdilla, eli pelkkä patruunoiden säästö on ollut melkoinen.
Continental 4x4 Wiking – Für den Wintereinsatz im Kaukasus mit schwere 4x4-Fahrzeugen.

Post Reply

Return to “Kone- ja pikakiväärit”