Page 1 of 1
Maximin yksiaisainen jalusta
Posted: Wed May 20, 2009 18:55
by JVA
Maxim m/10 konekiväärin Kolesnikov-jalustan sarjavalmistus aloitettiin ilmeisesti vuonna 1916, mutta alkuperäisiä valokuvia siitä en ole löytänyt. Onko joku muu tormännyt vanhoihin kuviin, jossa Maxim olisi yksiaisaisella jalustalla. Jalustaa on kuitenkin ollut käytössä mm Suomessa jonkin verran. Kolesnikov-jalustan kilpi erosi lisäksi jotenkin Sokolov-jalustan vastaavasta, mutta millä tavalla?
Re: Maximin yksiaisainen jalusta
Posted: Wed May 20, 2009 20:59
by Ned Flanders
Liittyykö nämä mitenkään asiaan?
Maximim jalusta opas vuodelta 1912 tuntee kaksi yksi aisaista mallia.
Ja kevyempi.
Kilpi on esitetty huonosti. Mutta suurin ero näyttäisi olevan että kilpi on koko matkalta suora ja se kiinnittyy viistoon.
Tässä näkyy hieman paremmin.
Re: Maximin yksiaisainen jalusta
Posted: Thu May 21, 2009 9:28
by JVA
Kiitos Ned erittäin mielenkiintoisista kuvista! Nuo jalustamallit ovat venäläisten ennen Sokolov-jalustaa käyttämiä malleja. Palokangaskin mainitsee kirjassaan m/05:een kuuluneen kevyehkön putkirakenteisen kolmijalan, joka on juuri tuo jalusta m/04 "Vickers". Tuo pyörillä oleva jalusta on "Vickerssin" m/10 jalusta, johon myös tuo kilpi kuuluu. Olisikin mielenkiintoista tietää, onko noita jalustamalleja ollut käytössä Suomessa olleilla venäläisillä joukoilla. Vapaussodan aikaisissa kuvissa en ole ainakaan itse noihin törmännyt.
Tuo minun tarkoittamani Kolesnikov-jalusta hyväksyttiin käyttöön 1915 ja sitä on ainakin ollut Suomessa käytössä, koska niitä PV myi keräilijöille ilmajäähdytteisten konekiväärien mukana.
Tuossa valokuvassa olevat kilvet ovatkin sitten 30-luvulta, päätellen noista optisen tähtäimen aukoista. Tuo etummainen kilpi kuuluu suurella todennäköisyydellä yleisjalustaan m/31.
Onko sinulla tuo ohjesääntökirjanen sähköisenä vai paperisena versiona, ja onko siinä vielä muita jalustamalleja kuin Sokolov?
Re: Maximin yksiaisainen jalusta
Posted: Thu May 21, 2009 10:13
by Ned Flanders
JVA wrote:Kiitos Ned erittäin mielenkiintoisista kuvista! Nuo jalustamallit ovat venäläisten ennen Sokolov-jalustaa käyttämiä malleja. Palokangaskin mainitsee kirjassaan m/05:een kuuluneen kevyehkön putkirakenteisen kolmijalan, joka on juuri tuo jalusta m/04 "Vickers". Tuo pyörillä oleva jalusta on "Vickerssin" m/10 jalusta, johon myös tuo kilpi kuuluu. Olisikin mielenkiintoista tietää, onko noita jalustamalleja ollut käytössä Suomessa olleilla venäläisillä joukoilla. Vapaussodan aikaisissa kuvissa en ole ainakaan itse noihin törmännyt.
En muista suoralta kädeltä itsekkään yhtään kuvaa mutta täytyypä vilkaista josko löytyy. Arvelinkin ettei jalustat olleet etsimäsi, pahus.
JVA wrote:Tuo minun tarkoittamani Kolesnikov-jalusta hyväksyttiin käyttöön 1915 ja sitä on ainakin ollut Suomessa käytössä, koska niitä PV myi keräilijöille ilmajäähdytteisten konekiväärien mukana.
Ah, nyt muisti palailee pätkittäin.
JVA wrote:Tuossa valokuvassa olevat kilvet ovatkin sitten 30-luvulta, päätellen noista optisen tähtäimen aukoista. Tuo etummainen kilpi kuuluu suurella todennäköisyydellä yleisjalustaan m/31.
Jeps, mutta M/10 ja M/31 kilven muoto on suora. Joten voisi olettaa että välissä olevakin malli olisi tällä tavoin poikkeava.
(Tiedän, olettaahan aina voi..
) Mutta tosiaan Venäläisillä näyttää olleen suora kilpi yksi aisaisissa jalustoissa.
JVA wrote:Onko sinulla tuo ohjesääntökirjanen sähköisenä vai paperisena versiona, ja onko siinä vielä muita jalustamalleja kuin Sokolov?
Vain sähköisenä. Sokolovin lisäksi siinä on vielä iso pyöräinen ja -kilpinen raskas malli.
Lisäänpä vielä kuvan sokolovin alkuperäisestä versiosta, kolmansine pyörineen yms. lisukkeineen.
Re: Maximin yksiaisainen jalusta
Posted: Sat May 23, 2009 9:16
by JVA
Ned Flanders wrote: Jeps, mutta M/10 ja M/31 kilven muoto on suora. Joten voisi olettaa että välissä olevakin malli olisi tällä tavoin poikkeava. (Tiedän, olettaahan aina voi..
) Mutta tosiaan Venäläisillä näyttää olleen suora kilpi yksi aisaisissa jalustoissa.
Itse uskon myöskin, että kilpi muistuttaa tuota valokuvassa olevaa m/31(?):n kilpeä. Vielä kun löytyisi se kuvatodiste! Myös jalustan alkuperäinen kannuksen muoto kiinnostaa. Pääosassa PV:n myymissä jalustoissa on kannuslevyssä nejä reikää, johin on laitettu köyden pätkät. Hämärästi muistan kuitenkin nähneeni kannuksessa myös puusta tehdyn vetimen (olisikohan ollut jossain Vammalan huutokaupassa 90-luvun alussa). Ei sellaista satu olemaan kenenkään kokoelmassa?
Re: Maximin yksiaisainen jalusta
Posted: Fri Nov 27, 2009 19:11
by 1st Sergeant
Mikäs se sitten on tämmöisen m/10 Kolesnikov-jalustan käypä hinta?
Re: Maximin yksiaisainen jalusta
Posted: Wed Dec 02, 2009 13:05
by 1st Sergeant
Eikö kukaan voi heittää jonkinmoista hintahaarukkaa? Jalusta on hyväkuntoinen.
Re: Maximin yksiaisainen jalusta
Posted: Wed Dec 02, 2009 16:19
by TPTK
1st Sergeant wrote:Eikö kukaan voi heittää jonkinmoista hintahaarukkaa? Jalusta on hyväkuntoinen.
500€
Re: Maximin yksiaisainen jalusta
Posted: Sun May 02, 2010 1:17
by 1st Sergeant
Käyköhän tuohon Kolesnikoviin sama sokka (mikä on oikea nimi osalle joka lukitsee varsinaisen jalustaan?) kuin Sokoloviin? Onks tiatoo?
Re: Maximin yksiaisainen jalusta
Posted: Sun May 02, 2010 8:14
by HL/A
En tiedä, mutta ainakin Sokoloviin on kahta erilaista kiinnityssokkaa, sellainen johon etukilpi kiinnittyy ja sellainen johon ei. Molempia löytyi silloin muinoin kun Maximin osia sai varikkomyymälöistä pilvin pimein.
Re: Maximin yksiaisainen jalusta
Posted: Sun May 02, 2010 11:46
by JVA
Kyseessä on siis yhdistysakseli. HL/A:n mainitsemat molemmat mallit sopivat sekä Sokolovin, että Kovesnikovin jalustaan.