PEM 1939

Keskustelua tähtäinkiikareista yms.
Post Reply
User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

PEM 1939

Post by Rokka »

Sanokaapas mielipiteitä ko. kiikarista ? Tuli tehtyä heräteostos. Itse olen sitä mieltä että kiikari on aito, vielä käsittämättömän hyvässä kunnossa !

Image

Image

Image

Image

Image

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
caporal
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1661
Joined: Sun Feb 22, 2009 23:19
Location: Tyrvää

Re: PEM 1939

Post by caporal »

En tiedä mutta 1939 näytää "Uunituoreelta" .Mutta voihan kiikaritähtäin olla lähes käyttämätön ? Kuuluisiko nämä vuosimalli / sarjanumero jutut olla samassa paikassa kun "linssi" ja mossen työkalut ?

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: PEM 1939

Post by Rokka »

caporal wrote:En tiedä mutta 1939 näytää "Uunituoreelta" .Mutta voihan kiikaritähtäin olla lähes käyttämätön ? Kuuluisiko nämä vuosimalli / sarjanumero jutut olla samassa paikassa kun "linssi" ja mossen työkalut ?
Sehän se tässä juuri vähän hämää :) mutta etenkin kun muutaman repro PEMin kuvia katsellut, on tämä kyllä paljon "oikeamman" näköinen... itseasiassa gunboardsilta löysin toisen 1939 kuvan, jossa tekstit saman näköisiä. Sarjanumeroita yritin kaivaa ilman suurempaa onnea, 1940 kiikarit menevät 70.000 luokkaan, joten siinäkin mielessä ok. Linssi, tähti ja :) "mossen työkalut" kuuluukin olla tämän ikäluokan PEM okulaarissa.
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
sniperi
res vänr
res vänr
Posts: 810
Joined: Wed Nov 12, 2008 0:06
Location: Kiovan kivääritehdas

Re: PEM 1939

Post by sniperi »

noita leimoja saa kyllä...
itekin ostin rajan takaa taivutetua latauskampea ja poijaat kysyi notta milläs leimoilla haluat...
otettiin omalla aseen numerolla ja ishevskin tehtaan merkillä...se kuulemma oli autenttisempi...että se niistä merkinnöistä :-D
Kellä mahtaa olla alkuperäiset SKY stanssit? ;)

User avatar
CH
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1673
Joined: Sun Jul 08, 2007 17:09
Location: Keski-Suomi

Re: PEM 1939

Post by CH »

Aito on. Valmistaja Progress, Leningrad.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

User avatar
caporal
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1661
Joined: Sun Feb 22, 2009 23:19
Location: Tyrvää

Re: PEM 1939

Post by caporal »

Progress ? :miettii:

LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Re: PEM 1939

Post by LV »

Minuakin alkoi kiinnostaa tuo Progress. Onko se "Государственный оптико-механический завод" (ГОМЗ) (tehdas nro 357), joka kuului myöhemmin LOMOon?

User avatar
CH
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1673
Joined: Sun Jul 08, 2007 17:09
Location: Keski-Suomi

Re: PEM 1939

Post by CH »

Käsittääkseni Progress ja GOMZ olivat eri tehtaita, vaikka samassa kaupungissa vaikuttivatkin. Progress evakuoitiin Omskiin 1941, mutta GOMZ jatkoi toimintaansa piirityksen alla. Hallussani on eräs ko. tehtaan valmistama PEM-kiikari vuodelta 1943. Sarjanumero on matala, kuten kaikissa näkemissäni. Olihan tarkka-ampujakiväärin 91/30 kohdalla siirrytty PU-kiikarin käyttöön jo vuotta aikaisemmin.

Tuossa jotain GOMZ:n historiasta:

http://www.lomo.ru/site/about/index.php?stid=159&any=y

Image
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

User avatar
Polarfuchs
sotvm1
sotvm1
Posts: 721
Joined: Wed Nov 21, 2007 22:19
Location: Itä-Uusimaa

Re: PEM 1939

Post by Polarfuchs »

caporal wrote:En tiedä mutta 1939 näytää "Uunituoreelta" .Mutta voihan kiikaritähtäin olla lähes käyttämätön ? Kuuluisiko nämä vuosimalli / sarjanumero jutut olla samassa paikassa kun "linssi" ja mossen työkalut ?
Samaten kiinnittää huomiota kaiverrettu vuosiluku, takapään merkinnät näyttää paljon vanhemmilta ja alkuperäisiltä, jopa vähän ruostetta, olisikohan alkuperäiseen lisätty nuo kaiverrukset, vai onko sotien jälkeiseen lisätty tuo vanha takapää?
Tässä omani CH:n kanssa varsin samanikäinen, vuodelta 43.


Image
Där stridde en skara av trofasta män, till de yttersta skären trängda
bland holmar och klippor de kämpade än med räddningens vägar stängda.
(H.Berndtson, Hyllning till Pellingekåren)

User avatar
CH
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1673
Joined: Sun Jul 08, 2007 17:09
Location: Keski-Suomi

Re: PEM 1939

Post by CH »

Kyllä Rokan kiikarin merkinnät ovat ainakin minusta fonttia ja sijaintejaan myöten tarkalleen sellaiset kuin kuuluukin olla. Pari Progressia löytyy minultakin, tosin vuodelta 1938. Progressit lienevät PEM-kiikareista yleisimpiä, sitten tulevat kai GOMZ:it ja harvinaisimpina Harkovan optisen tehtaan, FED:n tekeleet. Ko. tehtaan logona okulaaripäässä on kaksoiskupera linssi, jonka puolikkaat ovat irti toisistaan. Mahtaako Suomesta löytyä montaakaan tällaista?

Hauskaa huomata Polarfuchsin kiikarissa pientä ajan patinaa. Joskus olen arvuutellut GOMZ-kiikarien alkuperäisyyttä ihan yleisesti, kun lähes kaikki ovat minttikunnossa. Ilmeisesti näitä ei juuri ehditty asennella kivääreihin, kun uusia PEM-aseita ei enää 1943 tehty. Mahtaako sinunkaan kiikarissa olla kiikarinjalan asennusjälkiä?
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

User avatar
Polarfuchs
sotvm1
sotvm1
Posts: 721
Joined: Wed Nov 21, 2007 22:19
Location: Itä-Uusimaa

Re: PEM 1939

Post by Polarfuchs »

CH wrote:Kyllä Rokan kiikarin merkinnät ovat ainakin minusta fonttia ja sijaintejaan myöten tarkalleen sellaiset kuin kuuluukin olla. Pari Progressia löytyy minultakin, tosin vuodelta 1938. Progressit lienevät PEM-kiikareista yleisimpiä, sitten tulevat kai GOMZ:it ja harvinaisimpina Harkovan optisen tehtaan, FED:n tekeleet. Ko. tehtaan logona okulaaripäässä on kaksoiskupera linssi, jonka puolikkaat ovat irti toisistaan. Mahtaako Suomesta löytyä montaakaan tällaista?

Hauskaa huomata Polarfuchsin kiikarissa pientä ajan patinaa. Joskus olen arvuutellut GOMZ-kiikarien alkuperäisyyttä ihan yleisesti, kun lähes kaikki ovat minttikunnossa. Ilmeisesti näitä ei juuri ehditty asennella kivääreihin, kun uusia PEM-aseita ei enää 1943 tehty. Mahtaako sinunkaan kiikarissa olla kiikarinjalan asennusjälkiä?
Hyvä havainto, ei ole selkeitä kiikarijalan -jälkiä minullakaan, vaikka on muuten jotakin kulumaa. Onko nämä sitten vanhaa varastoa, jotka ei koskaan kerenneet rintamalle? Omani ostin reilu 20 -vuotta sitten Suomesta, ilman kiikarinjalkaa, alkuperästä ei mitään havaintoa. :shock:
Där stridde en skara av trofasta män, till de yttersta skären trängda
bland holmar och klippor de kämpade än med räddningens vägar stängda.
(H.Berndtson, Hyllning till Pellingekåren)

User avatar
CH
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1673
Joined: Sun Jul 08, 2007 17:09
Location: Keski-Suomi

Re: PEM 1939

Post by CH »

Jaa-a, olen pitänyt näitä vähän sellaisina "oman elämänsä Valmet-kiikareina", eli ovat tainneet maata ikänsä tehtaan pakkauksissa. Yhden hieman käytössä kulahtaneen olen tosin nähnyt. Myöskään omassani ei näy asennusjälkiä, pari ruostetäppää löytyy sieltä täältä, kun taskulampulla haeskelee. Mikäli kiikarisi on kuitenkin varmuudella noinkin vanha, voimme kai olla varmoja alkuperäisyydestä. Repro-ilmiö taisi alkaa nostaa päätään vasta Enemy at the Gates -hömpän myötä, kun neukkulaiset TA-kiväärit tulivat suurten jenkkimassojen tietoisuuteen... :miettii:
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

User avatar
FN_1899
sotvm2
sotvm2
Posts: 667
Joined: Sat Jan 01, 2011 20:26
Location: Pohjoisrintama

Re: PEM 1939

Post by FN_1899 »

Minulla on PEMari 1939 598xx eli aika läheltä Rokan putken sarjaa.

Muuten siisti, mutta joku on laittanut hakajalat

Post Reply

Return to “Optiikka”