Page 1 of 1

SVT40 kiikarin säädöt

Posted: Tue Feb 12, 2008 8:44
by Haupscharführer
Osaako joku kertoa mikä on SVT40 kiikarin asteikon väli?
En tiedä onko piippu jengalla vai mikä, mutta mulla meinaa loppu säädöt asteikosta. Tähtäinkuvio pitää olla aivan vasemmassa yläkulmassa ennenkuin alkaa osumaan. Kiikari on kyllä jämäkästi kiinni ja kasa on ihan ok jopa 300 metriltä. Onkohan piippu vinossa runkoon nähden?

Posted: Tue Feb 12, 2008 10:10
by CH
Mulla on omassa sama vika, joskaan ei ihan niin paha kuin sulla. Repro kiikarin ja jalan kanssa pelasi hyvin, mutta kun aidot heitti päälle, niin kohtuu paljon joutui sivua korjaamaan. Ilmeisesti jalustan sovitus kiikariaseeseen oli sen verran kumminkin yksilötyötä, että jalka ei välttämäti linjaannu uuteen pyssyyn. Sama juttu 91/30:ssa ainakin PU-jalustan kanssa.

Itse kiikarinhan voit nollata kätevästi löysäämällä säätörummuista ne kaksi isoa ruuvia ja sitten pyöräyttää sen kirkkaanvärisen etäisyysrinkulan vastaamaan ampumaasi matkaa.

Mitähän se PU:n asteikon väli nyt suunnilleen olisi? Olisko 10cm/100m per viivanväli? Karkea se kumminkin on... :miettii:

Posted: Tue Feb 12, 2008 19:07
by Wittmann
napsu taitaa olla 8cm/125m eli aika karkea. Huomioi 125m kohdistusmatka. Se on sama kun ak:n perustaistelutähtäin.

Posted: Tue Feb 12, 2008 19:41
by CH
Mutta eihän PU:ssa ole 1,25 pykälää... :miettii:

Posted: Tue Feb 12, 2008 23:37
by Polarfuchs
Ongelmahan ei ratkea tällä että nupin näyttämä kalibroidaan irrottamalla nuo kaksi ruuvia. On aika inhottavaa tähdätä jos tolpat on jossakin okulaarin yläkulmassa. Minulla oli PE:n kanssa sama ongelma 39 -Sovissa. Ohut metalliliuska kiikarin ja jalanvälissä paransi kummasti tilanteen, kunhan ei sen jälkeen vedä kiinnitysruuveja liian kireälle ja muotoile kiikarin runkoputken uudelleen.

Posted: Sat Feb 16, 2008 13:28
by CH
Tuon verran on mulla, ei haittaa ampumista juurikaan.

Image

Posted: Sat Feb 16, 2008 16:46
by Haupscharführer
Tuohan näyttää hyvältä. Mulla menee ihan vasempaan yläkulmaan. Pitää varmaan juoda pari tölkkiä kaljaa niin saa hyvää säätöpeltiä.

Mites tuo paukkupolitiikka? Mulla tuntuisi toimivan Sellierin kanssa parhaiten, paras tarkkuus ja ei syöttöhäiriöitä.
Jugoarmy paukuissa sen verran potkua, että pitää melkein säätää kaasureikää pienemmäksi. Luotikin on niin sen verran kevyt, että 300m taulu on kuin haulikolla ammuttu.

Onko muilla mitä kokemuksia eri paukuista?

korjausta

Posted: Sat Feb 16, 2008 18:45
by greendevil
ainakin osan noista ongelmista saa korjattua jalkaa muokkaamalla / apupaloja laittamalla

Re: korjausta

Posted: Sat Feb 16, 2008 19:33
by CH
greendevil wrote:ainakin osan noista ongelmista saa korjattua jalkaa muokkaamalla
Mielellään reprojalalla sitten... :shock: :roll:

Posted: Thu Feb 21, 2008 13:09
by CH
Haupscharführer wrote: Mites tuo paukkupolitiikka? Mulla tuntuisi toimivan Sellierin kanssa parhaiten, paras tarkkuus ja ei syöttöhäiriöitä.
Jugoarmy paukuissa sen verran potkua, että pitää melkein säätää kaasureikää pienemmäksi. Luotikin on niin sen verran kevyt, että 300m taulu on kuin haulikolla ammuttu.

Onko muilla mitä kokemuksia eri paukuista?
8-grammainen rynkynluoti on tarkkuutensa puolesta toiminut mulla parhaiten. Ongelmia toisin aiheuttaa hieman vailinainen latausliike, vaikka ollaan jo taulukkomaksimissa. Olen koittanut kaasureiän pitämistä täpöllä, mutta ei auta. Parhaat kasat ko. paukulla ovat olleet jotain 7-8cm/100m, että ei mikään tarkkuuspeli kumminkaan. 10-15cm taitaa olla se normihajonta.

Itäblokkipaukkua oon itekin ampunut, mutta mistään kasoista ei voi kyllä puhua. Tehoa on Tokarevin heikolle rakenteelle vähän turhankin paljon, ja tuntuu tympeältä purkaa kaasukoneistoa joka kerran jälkeen, että saa perkloraattinallinjämät pois.

Sellieriä ei peräkorvessa liiku, enkä ole jaksanut sitä etelästäkään hakea.

Posted: Fri Feb 22, 2008 6:04
by Wittmann
Selleri on paksummalla luodilla, niin se noissa itäpyssyissä toimii. Tuntuupa olevan tänäpäivänä paras luoti myös kotimaiseen kivääriin.