Rakennetut mosinit

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
TAK85
sotvm3
sotvm3

Re: Rakennetut mosinit

Post by TAK85 »

Ei ole. Ne muutettiin oravannahoille aikanaan ja kun karvat tukkivat pajatson niin ne lopulta romutettiin. :D

v a l m e t
kers
kers

Post by v a l m e t »

Tuohon aikaan oli varmaan liito-oravan nahkainen takki kovaa valuuttaa :-D
En ota koskaan kuin yhden paukun. Sen jälkeen olen kuin toinen mies, ja se toinen mies ottaa loput. ...

igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by igorrock »

Katselin tuolla Myydään -palstalla olevaa Mosinin kiikarinkiilaa ja siihen liittyvää jalkaviritystä. Vaikka itse en olekkaan mitenkään erityisen fanaattinen matalien kiikarinjalkojen kannattaja niin on kyllä pakko todeta että tuollaisen "virityksellä" ampujan pitää olla enemmän tai vähemmän sukua strutsille. Tuolla aijemmin on kuva omasta Mosinistani, sen sivujalka on koneistettu 6 mm kulmaraudasta ts. on tukeva mutta siitä huolimatta jalan saa asennettua niin alas että sen rungon päältä voi käyttää aseen omia avotähtäimiä. Nykyisellään sivujalan rungon kiilassa on paikallaan keskikorkeat Optilockit mutta pienellä työllä kiilaan voisi kiinnittää pelkät renkaat jolloin kiikari laskisi alaspäin jalustan paksuuden verran.

Eli mielestäni jonkun kannattaisi teettää myös noita sivujalkoja. Eräs tuttava asennutti omaan Mosiniinsa vastaavat hakajalat kuin esim. Mannlicher Schönauereissa tapaa olla; hieman kallis ratkaisu mutta toiminnallisesti erittäin sopiva Mosiniin koska kiikari on tällä kiinnitystystavalla kiinni sekä lukonkehyksen etu- ja takasillassa ja siten myös osaltaan sitä jäykistää. Kuten huomaatte, tulee aseeseen myös perinteinen "lippu" -varmistin. Kuvia alla:

Image

Image
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

v a l m e t
kers
kers

Post by v a l m e t »

Niin voihan tuohon kiskoon kiinnittää ihan mitä haluaa kunhan pysytään siinä 11 millissä. Kisko on muistaakseni 1-2mm vahvempi kun mallina
käytetty 27-66 kisko. Sivujalat on mun mielestä ihan kaameet ja hakasjalat on ihan jees jos ei vaihtele kiikaria ja viitsii nähdä vaivaa. Hakasjalkoja ei vaan yksinkertaisesti kannata tehdä noin kaupallisessa mielessä. Omassa käytössä noi on palvellut tosi hyvin, enkä ole niistä yhtään huonoakaan palautetta saanut, vaikka olen niitä myynyt noin 40 kappaletta. Ei tietysti varmaan haittais jos sitä laskis ton 1-2 milliä.Kyllä siihen silloinkin jää ainevahvuutta. Tossakin kiskossa Sakon optilock on huomattavasti matalampi. Noissa omissa kivääreissä joissa tuo kisko on tykkään käyttää tota korkeempaa jalkaa. Jää paremmin tilaa lipastukselle ja on ainakin mulle ehkä inan parempi, vaikka suvussa ei ainakaan tiettävästi ole yhtään strutsia tai muutakaan siihen verrattavaa ötökkää :roll: Sellaisiakin jalkoja on myynnissä, joilla kiikari nousee olemattomasti,mutta silloin voi unohtaa isommat kiikarit, joita kumminkin nykyään paljon käytetään.
En ota koskaan kuin yhden paukun. Sen jälkeen olen kuin toinen mies, ja se toinen mies ottaa loput. ...

igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by igorrock »

Hyviä sivujalkoja onkin harvassa. Ohessa parempia kuva omastani joka mielestäni on siisteimmästä päästä näkemistäni:

Image
Image
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
on miehellä huono tuuri"

v a l m e t
kers
kers

Post by v a l m e t »

Myös tuo itse ase on yksi siisteimmistä Mosineista joita olen nähnyt :-D Aika harva tavoittelee tuollaista kuntoa sotilaskivääriään tuunatessa. Useimmat myymistäni kiskoista on päätynyt jonkilaisen kyttäyskiväärin päälle. Tuon tason jalkaa ei tohon hintaan pysty myymään ja harvalla on mielenkiintoa sijoittaa siihen niin paljon. Toinen huomioon otettava asia on asennus. Sivujalan asentaminen on vähän työläämpi ja vaatii ainakin enemmän työkaluja, vaikka taitoakin olisi. Hinta, asentaminen ja monikäyttöisyys. Tohon kiskoon saa kuitenkin kiinni minkä tahansa esim. yötähtäimen jos haluaa katsella maisemia :lol:

Olis mulla muuten yksi Apelinkin sivujalka (tuuman renkailla) joutilaana... laitankin sen tuonne myydään palstalle.

veeteetee
sotvm6
sotvm6

Post by veeteetee »

Igorrockin kuvissa näkyvä malli on Vammalassa toimineen Asela Ky:n Eino "Poku" Laakson kehittämä (tai ainakin eniten valmistamansa, huono kysyä jo kuolleelta) malli, jota hän ainakin 1988 oli tehnyt jo vuosia. Rakenna on yksinkertainen, luja ja liikkumaton, etenkin jos jos kiinnitysruuveissa on alapuolella oikeaoppisesti jalan ruuvinreikien syviä senkkauksia vastaavat kartiot. Rakenne on sikäli nerokas, että materiaaliksi käy tavallinen kulmateräs.

igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by igorrock »

Tuon jalan ostin Rovaniemeltä, myyjän yhteystietoja minulla ei enää valitettavasti ole mutta hän teki noita harrastuksekseen, koneistajan ammatin ohessa.
Alunperin tuossa olisi tullut mukana tavalliset kupukantaruuvit mutta tilasin kiinnitysreikiin senkkaukset ja uppokantaruuvit. Jalan asensi Immosen Jukka Kuhmosta, hän hieman "petasi" jalkaa kehyksen sivuun ja samalla juotti paikoilleen tinalla.
Eli jalka on kiinnitetty paikallaan sekä juotoksella että noilla näkyvillä ruuveilla, luulisi pysyvän.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
on miehellä huono tuuri"

veeteetee
sotvm6
sotvm6

Post by veeteetee »

Jos oikein muistan, Pokun tapa asentaa oli, että jalalle tehtiin päittäin tiukka tasaus kehykseen niin, että jalalle tuli rekyylitoppari ja sitten porattiin kierrereiät jalkaa jiginä käyttäen.

jylhä
sotvm3
sotvm3

Post by jylhä »

Canet wrote:No juu.. Oikeasti taitavat puhua kulman erilaisista mittayksiköistä aseiden tarkkuudessa - vaikka kulmaminuutista.. (joku ase oli, jossa nimessä oli MOA eli minute of angle - väittivät pystyvän sellaiseen tarkkuuteen). Kasan kokohan sitten kasvaa, kun amet pitenee..
.
En vuosiin ole asiaan paneutunut ja päätäkin särkee jo toista vuotta likimain putkeen, mutta muistaisin että euron kolikko mahtuu sadalla metrilä yhteen kulmaminuuttiin? Oliskos se "kasa" mulla ollu 29mm, löytyis kai jostain se tulosvihko vielä. Jos hurjaks rupee niin voihan sen ampumallakin koittaa. Laskekaa joku jolla pää vielä toimii, pääsen vähemmällä vaivalla! :moshaa
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”