on outo muistikuva jostakin suomalaisen tukkivalmistajan leimasta...
no jos tulee mielleen niin palaan asiaan
Mosinin tukeista
Muistelisin omaavani tuollaisen kokardipainauman ainakin yhdessä toisessa aseessa,pitääkin joku päivä kaivaa aseet lattialle,viitsimisestähän se yleensä on kiinni mutta olen tuollaisen painaman aikaisemminkin havainnut,en vain enää muista minkä tukissa.Etsintä käyntiin.
Olen kyllä pitänyt tuota lenkin jättämänä painaumana,joka nyt todettiin olevan leima.Mielenkiintoinen sellainen.
Olen kyllä pitänyt tuota lenkin jättämänä painaumana,joka nyt todettiin olevan leima.Mielenkiintoinen sellainen.
Niin siis tuo leimahan on varmaan venäläinen, vaikka sanoin että tiedän sen olevan ainakin yhdessä M28-30 kiväärissä, johtuu se siitä, että ensimmäiset 28-30:hän tehtiin vanhoista M/91 tukeista lyhentämällä, eikös asian laita näin ollut !
- j o n i -
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Onko tukin peräosa Venäläinen vai Suomalainen? Jos siitä löytyy tälläinen leima 37-40 numerolla, niin silloin se on Suomalainen,muutoin Venäläistä alkuperää,joten leima voi olla peräisin ajoilta,jolloin tukki oli vielä m/91 muodossa.
Tuon leiman löytyminen varmasti Suomalaisesta tukista antaisi monelle taas miettimistä
Tuon leiman löytyminen varmasti Suomalaisesta tukista antaisi monelle taas miettimistä
Tuon kokardipainuman arvoitus ei ilmeisesti ole vielä selvinnyt? Itse huomasin m/91 peruskorjatussa rakuunakiväärissä samanlaisen leiman. Ase on peruskorjattu 1942 jäkeen ja peruskorjauksen yhteydessä aseeseen on laitettu suomalainen tai suomessa korjattu tukki (sormiliitos, hihnan läpiviennit) ja suojus eli "pystykorvat" etutähtäimen ympärille. Tukissa ei mitään muuta leimoja kuin tuo "kokardi". Oma käsitykseni on, että leima on suomalainen ja löytyy näistä peruskorjatuista aseista/tukeista. Vai onko joku löytänyt leiman täysin alkuperäiskuntoisesta venäläisestä aseesta. Itse suhtaudun sakon viittaamiin jenkkitietoihin tietyllä varauksella...
- Wunderwaffen
- erikmest
Re: Mosinin tukeista
Ilmeisesti tuolle kokardipainaumalle ei ole löytynyt varmaa selitystä?
Alla oleva kuva on täysin numerotarkasta ja mielestäni alkuperäiskuntoisesta m/91-30:sta. Tula 1940 ja tukissa samat leimat. Ainoat havaittavat käytönaikaiset muutokset ovat X-leima, SA-leima ja D-leima. Kyseinen yksilö tullut siviilimarkkinoille vuonna 1984 PV:n henkilökuntamyynnistä.
Tuosta on todella vaikea sanoa onko tuo kokardileima tehty tukin alkuperäisen käsittelyn jälkeen vai sitä ennen.
Alla oleva kuva on täysin numerotarkasta ja mielestäni alkuperäiskuntoisesta m/91-30:sta. Tula 1940 ja tukissa samat leimat. Ainoat havaittavat käytönaikaiset muutokset ovat X-leima, SA-leima ja D-leima. Kyseinen yksilö tullut siviilimarkkinoille vuonna 1984 PV:n henkilökuntamyynnistä.
Tuosta on todella vaikea sanoa onko tuo kokardileima tehty tukin alkuperäisen käsittelyn jälkeen vai sitä ennen.
äly * voima = vakio
Re: Mosinin tukeista
Eipä ole kuulunut, tosiaan yhteen m28-30 kivääriin olen törmännyt jossa moinen leima oli. Tuostakin kuvasta on vaikea sanoa, missä vaiheessa leima on lyöty. Suomessa kuitenkin tukkeja on "puleerattu" useampaan kertaan. Onko kukaan törmännyt asiasta keskusteluun noilla lontoon kielisillä saiteilla ? Sillä voisi haarukoida onko ne lyöty suomessa, kuten voisin heittää arvauksen, vai kenties neuvostoliitossa ? Käsittääkseni nämä tässä keskustelussa referoidut leimat ovat olleet [SA] leimatuissa kivääreissä ?
Toisaalta tuon leiman ilmeneminen m28-30 kiväärissähän voisi selittää taas alkuperiäisellä leimauksella, koska m28-30 kivääreiden tukit käsittääkseni pääsääntöisesti konvertoitiin vuoteen 1936 asti vanhoista m91 tukeista, kuten Sakokoin aikoinaan mainitsi, että vaakunaleimalla varustettu tukki olisi melkoisella varmuudella suomalainen. Suojeluskunta vaakunaahan on leimattu tukinlapaan tosiaan vuosileimoilla -37...-40. Sitten m39 lapoihin -42...-43, periaatteessa voisi olla vielä -44, sellaista en ole kuitenkaan itse nähnyt ? Tämänkin voisi joku varmistaa ?
- j o n i -
Toisaalta tuon leiman ilmeneminen m28-30 kiväärissähän voisi selittää taas alkuperiäisellä leimauksella, koska m28-30 kivääreiden tukit käsittääkseni pääsääntöisesti konvertoitiin vuoteen 1936 asti vanhoista m91 tukeista, kuten Sakokoin aikoinaan mainitsi, että vaakunaleimalla varustettu tukki olisi melkoisella varmuudella suomalainen. Suojeluskunta vaakunaahan on leimattu tukinlapaan tosiaan vuosileimoilla -37...-40. Sitten m39 lapoihin -42...-43, periaatteessa voisi olla vielä -44, sellaista en ole kuitenkaan itse nähnyt ? Tämänkin voisi joku varmistaa ?
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."