Mosinin m91 sisäpiippu

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
REK
alik
alik
Posts: 91
Joined: Mon Jan 03, 2011 18:16
Location: Etelä-Häme

Mosinin m91 sisäpiippu

Post by REK »

Kysymys ostamastani tulan v1894 leimatusta ysiykkösestä. Eli ase vaikuttaa aikalailla originelliltä. Ja on varustettu e.t.24 leimat ja ehkä sakemannien tark.leimoin olevan 22lr numerotarkan sisäpiipun. (joka työnnetään ja lukitaan alkuperäisen lukon tilalle)
Tukkia ja piippua on lyhennetty n10cm (etupäästä tietysti. mitta on sama kun m28 tms suomalaisissa sotapyssyissä) Ja tähtäimet on vaihdettu. Etupäässä tolppajyvä ja takatähtäimen tilalle "syst.c.widmer" leimattu ruuvisäätöinen aika isokokoinen takatähtäin. Aseessa oli soikearautasolkinen ns.ensimmäisen mallin suomalainen kantohihna.
Mosinin raudoissa on vain alkuperäiset leimat ja irto-osissa tulan vasaraleimat. Tukki on kyllä tod.näk hiottu ja lakattu uudestaan ja tukin lapa ns.kaksiosainen. (kai venäläisten virityksiä)
Muttä väittäisin aseen olevan "kunnostettu" 20-tai 30 luvulla. Ei suojeluskunnan eikä sa-merkintöjä.

Onko tämänlaisia aseita tullut muille vastaan? Ja onko mahdollisesti ollut siviiliomisteinen vai suojeluskunnan virityksiä?
Onko kenellään tietoa tuosta e.t.24 leimasta sisäpiipun päällä?

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Mosinin m91 sisäpiippu

Post by igorrock »

Aseesi tosiaan kuulostaa olevan aika originelli (=erikoinen, kummallinen) mutta voi se silti olla kunnoltaan myös originaali (=alkuperäinen).... :miettii:
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

JaLe
tstopp
tstopp
Posts: 103
Joined: Sat Nov 04, 2006 14:33
Location: HML

Re: Mosinin m91 sisäpiippu

Post by JaLe »

Vastaan on tullut vastaava sisäpiippu ja eipä siinäkään ollut kovin kummoisia merkintöjä. Piipun pituus oli sovitettu pystykorvien 685mm:n piipun mukaisesti. Laitteessa oli omat sulkuolat, joilla sisäpiippu lukittiin aseen oman lukon tilalle. Sisäpiipun lukonkehyksen takaosa oli muotoiltu siten, että se istui napakasti Mosin-Nagantin kehykseen. Sisäpiipun hankinnasta ja käytöstä ei sitten olekaan mitään tarkempaa tietoa ainakaan minulla. Arvaus menee Suojeluskuntien suuntaan.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Mosinin m91 sisäpiippu

Post by Rokka »

Kuvat olisi kivoja ;)

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

REK
alik
alik
Posts: 91
Joined: Mon Jan 03, 2011 18:16
Location: Etelä-Häme

Re: Mosinin m91 sisäpiippu

Post by REK »

Harashoo tässäpä muutama kuva aiheesta. Sisäpiipun leima E.L.24
(eikä e.t.24 niinkun aiemin väitin. Alkaa ikä näemmä painaa)
Attachments
Kuva0099.jpg
(55.94 KiB) Downloaded 2933 times
Kuva0097.jpg
(78.69 KiB) Downloaded 2892 times

REK
alik
alik
Posts: 91
Joined: Mon Jan 03, 2011 18:16
Location: Etelä-Häme

Re: Mosinin m91 sisäpiippu

Post by REK »

Lisää kännykuvia.
Attachments
Kuva0100.jpg
(63.78 KiB) Downloaded 2905 times
Kuva0098.jpg
(70.32 KiB) Downloaded 2871 times

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Mosinin m91 sisäpiippu

Post by Rokka »

Erikoinen ja hieno löytö, tuollaista sisäpiippu konstruktiota en ole ennen nähnytkään, suojeluskunnallakin oli käytössä patruunapesään työnnety "lukko" sisäpiippu ihan vakio mosin lukolle.

Olisiko valmistusvuosi 1924 ja valmistaja E.L. muttei mitään käsitystä tuollaisesta.

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
veeteetee
sotvm6
sotvm6
Posts: 442
Joined: Sat Jul 21, 2007 22:07
Location: Länsi-Suomi

Re: Mosinin m91 sisäpiippu

Post by veeteetee »

Hieno vehje, jolle ensimmäisenä tarjoaisin hyvää aseöljyä ja 000-teräsvillaa, joilla ruoste - ja vain ruoste, ei ehjä sinistys - irtoaa ja ruostumisprosessi pysähtyy. Kuolleen ystäväni pesää selvitettäessä tuli vastaan liian monta pilaantumistaan jatkanutta esinettä, joissa tämä oli unohtunut, siitä huoleni.

User avatar
caporal
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1661
Joined: Sun Feb 22, 2009 23:19
Location: Tyrvää

Re: Mosinin m91 sisäpiippu

Post by caporal »

Erikoinen takatähtäin,tulee mieleen saksalaiset Parabellumista tehdyt pitkäpiipuiset erikoisversiot .Niitä tekivät myös saksassa asesepät .Eli olen nähnyt vähän tämän tyylisen tähtäimen pitkäpiipuisessa/etutukillisessa Parabellumissa joskus kauan sitten .
Attachments
takatähtäin.jpg
(55.57 KiB) Downloaded 2658 times

User avatar
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3500
Joined: Tue Dec 23, 2008 15:40
Location: Salpalinja

Re: Mosinin m91 sisäpiippu

Post by HL/A »

Tuon lukkoaktio muistuttaa kovasti saksalaista Mauser 98k sisäpiipun vastaavaa.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

User avatar
greendevil
sotvm1
sotvm1
Posts: 677
Joined: Sun Jul 22, 2007 6:21
Location: TST-kenttä

Re: Mosinin m91 sisäpiippu

Post by greendevil »

mauserin sisäpiippujärjestelmä istutettuna mosinin rautoihin lienee aika tarkka kuvaus aseesta

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Mosinin m91 sisäpiippu

Post by Rokka »

hyvinkin saksalaista tekoa :) E.L. olisiko EinsteckLauf :) = sisäpiippu :D

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Arisaka t-38
kers
kers
Posts: 128
Joined: Mon Mar 01, 2010 16:30
Location: Lapin lääni

Re: Mosinin m91 sisäpiippu

Post by Arisaka t-38 »

Jostakin muistan kuulleeni, että nuita olisi tilattu S.Y:n toimesta 25kpl sarja Mosiniin sovitettuna, valmistajana taisi olla Erfurter Maschinenfabrik A.G . Tämä olisi tapahtunut 1920-luvun puolivälin jälkeen.

Malli on kiinnitysosia ja ulkomittaa (tukeutuu piippuun ja patruunapesään) vaille samanlainen Mauserin vastaavan kanssa, verrokkina oli Mauserin sisäpiippusysteemin lukkorunko.
Yhtä olen käpistellyt luonnossa, mutta harvinainen tuo värkki on joka tapauksessa.

REK
alik
alik
Posts: 91
Joined: Mon Jan 03, 2011 18:16
Location: Etelä-Häme

Re: Mosinin m91 sisäpiippu

Post by REK »

Toissailtana syynäsin tarkemmin aseessa kiinni ollutta soikearautalankalenkkistä hihnaa. Loysin leimat S.Y 1923 hyvin himmeästi hihnan yläosasta. Enpä ole ennen törmännyt suojeluskunnan leimoihin tässä vanhimman mallisessa suomalaisremmiversiossa. Soikealenkkisissä messinkisolkisissa remmeissä olen SY leimoja nähnyt.
Itse pyssy oli "dekottu" poistamalla mosinin liipasinjousi (ns.virekynsi), mutta uuden osan lisäämällä muuttui taas soivaksi peliksi.

REK
alik
alik
Posts: 91
Joined: Mon Jan 03, 2011 18:16
Location: Etelä-Häme

Re: Mosinin m91 sisäpiippu

Post by REK »

Kävin hiihtoloman kunniaksi "ottamassa savut" em.sisäpiippupyssystä. Patruunaksi tarjoilin lapuan center-x kuulaa ja johan laite yllätti tarkkudellaan. Kuulosuojaimia ei tarvinnut. "Meteli" oli samaa kaliiberia kun tikkakosken v1930 sisäpiiputtamassa m91 6mm kiväärissä. Eli kovin ääni tuli luodin läjähdyksesta tauluun/penkkaan.
50m tuelta kaksi 5ls sarjaa molemmat alle 30mm kasaa. Nyt voin tyytyväisenä laittaa laitteen asehuoneen nurkkaan pölyä keräämään. Kiitokset tietäjille historia/leima -infoista.

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”