Tähtäinmittari M39

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
Post Reply
Klpro
vääp
vääp

Tähtäinmittari M39

Post by Klpro »

Kertoisiko joku kuinka tuota käytettiin/käytetään?
Olen vimpaimen nähnyt, mutta kun alle 40 vuotiaille ei ole koskaan paljastettu suuria sotasalaisuuksia :)
Muista Kollaa ja Raatteentie!

NRA of Finland

monni
vääp
vääp

Post by monni »

http://img505.imageshack.us/img505/5438/img5427hb4.jpg

No ensinnäkin printtaat ton kahteen kertaan. Leikkaat toisesta nuo kaksiulointa reunaa pois. Asetat kappaleet nyt päälleikkäin. Niitti läpi niin pääset pyörittelemään sisempää kiekkoa. Ulompi kehä on 150 metrille, sisempi 300m.

No miten se toimii. Esim kuvassa olevassa asetuksella. Olet ampunut 150 metrin radalla kiväärillä M39 tähtäinasetuksella 1,5. Osumakeskipisteesi oli alhaalla nelosen-kolmosen rajoilla. Pyörität kiekkoa niin että 1,5 ja 4-3 kohtaavat. Tämän jälkeen katsot ulkokehältä missä on on kymppi. Sitten sisäkehältä näet että tähtäin pitää säätää 400 m asetukselle ja siitä kaksi pientä pykälää alas olet kympissä.

(Jos ammut 300 metrillä niin sitten käytät sisempää kehää.)

Tähtäin kortti pitäis toimia M39 kiväärissä millä tahansa patruunalla, eli ei tarvi olla D166 paukku.
Näitä kortteja on vissiin M28-30 kiväärille omansa ja ehkä muunlaisia muitakin. Eiköhän täälläkin porukassa joltain noita löydy. Vaan tähän asti jopa digikuvia on taidettu pihdata, en ainakaan mistään ite löytänyt kun aiemmin etin :shock:

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Image

Image

Minä mikään pihtari ole ;)

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Image
Image

ukkopekka
stm
stm

ohjeet

Post by ukkopekka »

No tee se itse miehenä kopioin pahville sen m 39:sin tähtäinten säädön asteikkomittarin..loput värkätään kotosalla..mutta oisko kellä tarkempia ohjeita sitten sen käytöstä...tässä keskustelussa olikin jo jotain esimerkkejä..käsitin että kiekko käteen mustat kympit vasemmalle ja kiekosta esim.1,5 asetus osumien kohdille ja kiekosta katotaan mikä asetus on numerossa 10 tai jotain...sinne päin..laittakaa tietoa jotka paremmin tiedätte sen kiekon käytöstä... :-D
kahta en vaiha eli m39:siä ja paikkakuntaa....

monni
vääp
vääp

Post by monni »

ukkopekka, kunhan saat askareen valmiiks ja pääset kääntelemään niin toiminta pitäisi valjeta aika pian.

Nyt saatiinkin 28-30 mittari, hyvä hyvä.

Pystyykö kukaan vahvistamaan kun olen tainnut nähdä vielä kolmannen neliskanttisen korttiversion joka toimi laskutikkuperiaatteella? Onko olemassa vai muistanko väärin?

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”