Ratsuväen ja rakuunakiväärit, lukon viritystappi.

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
Post Reply
Klpro
vääp
vääp

Ratsuväen ja rakuunakiväärit, lukon viritystappi.

Post by Klpro »

Miksi lukon viritystappi taivutettiin noista? Ja olen nähnyt kahdenlaista tappia taivutettuna, molemmat puolipallon muotoiseksi koneistettuna. Toisissa karhennyspyällys puolipallon suoralla pinnalla ja toiset ilman karhennusta.

Itselleni tulisi mieleen joku käyttötilanne, jossa suorasta tapista on ollut haittaa.
Muista Kollaa ja Raatteentie!

NRA of Finland

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Minun tietojeni mukaan ainoa suomalainen sotilaskivääri,jossa on taivutettu lukonkampi on m/27 ratsuväen karbiini. Muunlaista ei ole koskaan virallisesti tehty. Pallon alapinnan pitäisi kyllä olla karhennettu, karhentamatonta ei ole sattunut silmään :miettii: Kammen taivuttamiselle taitaa olla pääsyynä se,että esikuvana käytetyssä Mauser m98a karbiinissa oli myös sellainen. Vähentää se kyllä aseen takertumista varusteisiin,eikä tappi hakkaa ratsastajaa/hevosta jos esim. laukan aikana ase sattuisi lipsahtamaan huonoon asentoon. Suora kampi on myös vaarallinen ,jos ase on selässä ja tippuu hevosen selästä.

Image

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Karhentamattomiakin on. Mallia "teeseitse"

Eli on taivutettu normaalista tapista
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Klpro
vääp
vääp

Post by Klpro »

Itselläni oli joskus tuollainen karhentamaton ja taivutettu viritintappi, saattaa olla miljoonalaatikon pohjalla vieläkin. Oli muistaakseni 8,2x53 R:ksi poratussa metsästyskiväärissä kiinni. Tehty joskus 60-luvulla. Itse en ainakaan keksi mitään järjellistä syytä miksi karhennus olisi hiottu pois, ennemmin veikkaan jonkun kyläsepän tekosiksi. Eli hiottu vaan puolipalloksi esim. asiakkaan pyynnöstä?
Muista Kollaa ja Raatteentie!

NRA of Finland

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Mulla on kanssa itse tehty taivutus. Karhennus on ainoa mikä puuttuuu
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Polarfuchs
sotvm1
sotvm1

Post by Polarfuchs »

Wittmann wrote:Mulla on kanssa itse tehty taivutus. Karhennus on ainoa mikä puuttuuu
Kammen pituus on myös eri 27 rv:ssä. Metsästyskivääreiksi muutettujen 91:sten taivutettu kampi on useimmiten selvästi lyhyempi. 27 rv:n kampi on pitempi, siihen on laitettu jatke, nuppi plaanattu ja karhennettu. Kiikarikiväärien kammet ovat vielä pidemmät ja "pallo" on ehjä.

H-D
kaarterikmest
kaarterikmest

Post by H-D »

Voiskohan sillä olla merkitystä että sotien jälkeen kyseistä lukkoa on käytetty tosi runsaasti eri sotilasptr. johdannaisten metsästyskiväärien lukkona.Meinaan näitähän löytyy pilvin pimein ja onhan ne kaikki omalla tavallaan harvinaisia .

Polarfuchs
sotvm1
sotvm1

Post by Polarfuchs »

Jos puhutaan taivutetuista kammista, on 28-57 uusine variaatioineen (66/76), ihan oma lukunsa taivutetuista kammista. Katsokaa Palokankaan kirjaa 2/186---> Siinä kampi on muutettu täysin, jotta se liukuisi takadiopterin alta.

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”