M/28-30:n tukkien vahvistusniittaukset

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
Post Reply
Tervakumpu
alik
alik

M/28-30:n tukkien vahvistusniittaukset

Post by Tervakumpu »

Parissa 28-30 yksilössä olen törmännyt tukin vahvistusniittauksiin, jotka olevat takempana tukissa, pikkasen ennen sormiuraa. Siis yksi samanlainen "läpiniittaus"-vahvike, joka löytyy ns. uusien tukkimallien (38-40) tukin etupäästä. Havainnot olivat vuoden 35 ja -36 kivääreiden tukeissa. Onko muilla vastaavia havaintoja? Valitettavasti ei ole kuvaa käytettävänä, mutta toivottavasti pääsitte kärryille.

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Image
Siis tämmöinenkö, jonka pää näkyy liipasimen kohdalla?

Tervakumpu
alik
alik

Post by Tervakumpu »

Just tuollanen (halkaisija n.9 mm). Sinun tukissa vielä taaempana. Muuten minkä vuoden raudat kyseessä?

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Kyseinen ase on M/28 vuodelta 1932. Olen näitä jonkun verran nähnyt ja käsitykseni mukaan persaukiset suomalaiset ovat näin korjanneet sisältä haljenneita tukkeja. Tässä kakskasissa vahvike menee juuri liipasimen ja makasiinin välissä olevan kannaksen läpi.

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Kun tarkemmin mietin, niin olenhan minä vähän tuontapaisen nähnyt, itse asiassa jopa omistanut sellaisen... :oops: Tosin tässä aseessa kehyksen takaa haljennut tukki on korjattu ihan perus pultti&mutteri-modifikaatiolla. Kivääri on tullut tällaisenaan Kuopion varikolta, joten korjaus vaikuttaisi olevan PV:n aikaansaannosta.

Image

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”